2025-02-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är till stor del uppväxt med mycket trevliga Vindö, mest i Östersjön dock Men ser vissa seglat dessa långt. Men de är kanske inte optimala för längre seglatser?

Det ser ut att vara en utmärkt båt även för längre seglatser bara den är fräsh. Men en båt i trä eller delar av trä/mahogny är för mycket jobb för min smak till detta ändamål. men fina är dom helt klart!
Senast redigerad av Tegan-Freely1 2025-02-19 kl. 13:11.
Citera
2025-02-19, 12:53
Medlem
Fyll gärna på med litteratur om långseglingar, ensamseglingar och liknande.
Det som nämnts tidigare av daskapitan är Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere

Och sen lägger jag till med Boken Dove av Robin Lee Graham som seglade jorden runt.
Vid 16 års ålder tog han sina två katter och begav sig ut på dom sju haven med sin 24fots båt.
Citera
2025-02-19, 13:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är till stor del uppväxt med mycket trevliga Vindö, mest i Östersjön dock Men ser vissa seglat dessa långt. Men de är kanske inte optimala för längre seglatser?

Nej de tål inte tung sjö, de seglar bara bra i slör och läns och de har inte ordentlig självläns, d.v.s automatisk vattenavrinning av stora vattenmassor vilket är ett krav för havssegling.

Sittbrunnen ska leda ut allt vatten inom ett par sekunder från att den blir vattenfylld och det får inte vara en stor bekväm öppning ner i kajutan, den ska vara vertikal ner så att båten kan kapsejsa utan att den sjunker.
Citera
2025-02-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej de tål inte tung sjö, de seglar bara bra i slör och läns och de har inte ordentlig självläns, d.v.s automatisk vattenavrinning av stora vattenmassor vilket är ett krav för havssegling.

Sittbrunnen ska leda ut allt vatten inom ett par sekunder från att den blir vattenfylld och det får inte vara en stor bekväm öppning ner i kajutan, den ska vara vertikal ner så att båten kan kapsejsa utan att den sjunker.

Det var mer än jag viste. Men nog tror jag den skulle fungera även i grov sjö och har seglats i sådana vatten. Sen hur optimal den är är en annan fråga, det är inte en båt jag skulle välja i vart fall.

självlänsen tycker jag att många båtar är dåliga på och det är något jag kommer att uppgradera dimensionen av avledningsrören på.

så är det. ett krav är ju att båten ska kunna välta omkull utan att läcka vatten ner i koj!
Citera
2025-02-19, 13:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Det var mer än jag viste. Men nog tror jag den skulle fungera även i grov sjö och har seglats i sådana vatten. Sen hur optimal den är är en annan fråga, det är inte en båt jag skulle välja i vart fall.

Jag har seglat vindö i många år, jag kan alla modeller och det finns ingen som jag skulle korsa Atlanten med även om jag vet att det finns personer som gjort det. Det är helt enkelt en skärgårdsbåt, inget roligt att segla med på havet. Kommer det tunga vågor så skär den inte igenom som en pil utan flyttar och laggar med på ett väldigt obehagligt sätt.
Citera
2025-02-19, 13:48
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Fyll gärna på med litteratur om långseglingar, ensamseglingar och liknande.
Det som nämnts tidigare av daskapitan är Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere

Och sen lägger jag till med Boken Dove av Robin Lee Graham som seglade jorden runt.
Vid 16 års ålder tog han sina två katter och begav sig ut på dom sju haven med sin 24fots båt.

Sailing around the world - Joshua Slocum
Alone against the Atlantic - Gerry Spiess
Great adventures in small boats- David Klein & Mary Louise King
Trekka around the World - John Guzzwell

The incredible Voyage
One hand for your self, One for the ship
A steady trade
The improbable Voyage
Ice!
Saga of a wayward sailor
- Tristan Jones

Böcker av mer teknisk karaktär:
Different boats - Bolger
The seaworthy offshore Sailboat - Vigor
Why didn't I think of that - Roberts
Sailors secrets - Badham & Robinson
Heavy weather sailing - K Adlard Coles
Book of boats - William & John Atkins
Cruising under sail - Don Bamford
This old boat - Casey
Citera
2025-02-19, 14:06
Medlem
Venators avatar
På listan över litteratur saknar jag "My Lively Lady" av Sir Alec Rose.
Citera
2025-02-19, 17:13
Medlem
Ansö är väl det klassiska namnet i den där genren:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=Ans%C3%B6

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/motorseglare_anso_31/1401606601
Citera
2025-02-19, 17:38
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Nu har det kommit in massor med tips på bra segelbåtar, för enkelhetens skull så säger vi att vi köpt en Vega.

Vad skulle det sen kosta att tekniskt utrusta segelbåten så att den är kapabel till att korsa atlanten, på ett trevligt sätt.

Nya segel, autopilot mm mm..
Citera
2025-02-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ansö är väl det klassiska namnet i den där genren:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=Ans%C3%B6

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/motorseglare_anso_31/1401606601

Ansö ser ut att vara stabila grejer men tyvärr inte i min smak då det är en motorseglare. för mig så ska det vara en renodlad segelbåt men tack för tipset!
Citera
2025-02-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Nu har det kommit in massor med tips på bra segelbåtar, för enkelhetens skull så säger vi att vi köpt en Vega.

Vad skulle det sen kosta att tekniskt utrusta segelbåten så att den är kapabel till att korsa atlanten, på ett trevligt sätt.

Nya segel, autopilot mm mm..

Det går att kosta på en sån båt för flera hundra tusen om man vill. men jag hade tänkt hålla en hyfsad budget. det som var sagt i början av tråden var inköp av båt runt 30 och sen utrustning med bla nyare begagnad motor.

samt se till att seglen är fräscha och köpa till en bättre begagnad stor så att jag har
dubbla storsegel "med det medföljande i reserv,
samt tre olika storlekar på försegel och en spinnacker.

ett vindroder. "kan ha tur att det följer med".
riva ut och dra all el ny.
vhf.
radar.
alla stag nya

sen är det en massa små saker utöver detta och jag kommer att göra allt själv så det är enbart inköp som kostar.
jag har då räknat på att lägga ungefär 30 för en motor om det inte sitter en nyare i
och båten då får kosta lite mer.

Men att landa någonstans runt 100 och ev lite till för tryggheten med radar var vad jag räknade på vid tråd start. men det kan lika gärna landa på 150 det springer iväg fort om man vill få båten i riktigt bra skick och vara säker.

Men som sagt allt är relativt och jag kommer även köra ett 50gb starlink abonnemang för väder uppdateringar.

det kan också bli det lite dyrare alternativet och köra på en Hallberg Rassy Monsun 31 eller liknande och då behöver jag kanske inte kosta på båten lika extremt.
Senast redigerad av Tegan-Freely1 2025-02-19 kl. 18:44.
Citera
2025-02-19, 18:35
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Varför inte prova med en egenbyggd papyrusbåt som norrmannen Thor Heyerdahl gjorde för ca 100 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in