Citat:
Ursprungligen postat av
CV-Senior
Som seglare skulle jag, om jag vill ja en lite båt, välja en som är riktigt robust.
Laurin, Fidra, båda har nämnts i tråden. Jag har haft en 30-fots balladkopia, d v s en halvtonnare men hade inte valt den för längre segling. Man vill inte ha en för livlig båt, man vill ha bekvämlighet före fart oftast, I synnerhet om man seglar ensam och behöver vila och lita på autopilot eller vindroder.
Hallberg rassy 29 skulle jag gissa är ok, HR är bra båtar. Jag har dock inte erfarenhet av 29an.
Själv har jag en Najad jag är väldigt nöjd med och bor ombord sedan många år men den är längre än 30 fot
Får jag fråga varför du snöar in på just längden på båten? Det man söker är ofta stabilitet och säkerhet när det gäller långsegling. Kostnader i marinor är såklart en poäng men som långsegling blir det ju mer andning än marinor.
Intressant tråd. Jag hoppas den får leva lite.
Det har du helt rätt i det ska vara bekvämt vid långturer och hastigheten är inte något jag fokuserar allt för mycket på utan mer stabiliteten, säkerheten och komforten då planen också är att kunna bo på båten under längre vistelser och seglatser inte bara vid en atlant kryssning.
Valet av längd är mest för att jag gillar mindre båtar och ser det mer som en utmaning med en mindre båt, sen handlar det om pris och hur dyr den är att underhålla då jag inte enbart vill ha den till just atlant kryssning så spelar ju också avgiften i marinor en stor roll. men som tidigare nämnt så skulle jag absolut kunna sträcka mig till 31fot exempelvis HR Monsun 31 eller Vagabond 31, HR 29an är också högt upp på vill ha listan allt handlar mest om rätt utrustad båt till rätt pris i dessa fall då jag har en hel del saker jag vill se över och fixa på en äldre båt inför en kryssning.
Najaden är en fin båt men då blir det lite väl över gränsen för vad jag kan sträcka mig till men den förstår jag att du trivs på!
Kul! Det är fritt fram att gå lite off topic om någon har lite funderingar eller berättelser kring långseglingar med mindre båtar upp till 31fot.