Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Alla är nog överens om att det var ett misstag att avrusta efter kalla kriget. Det är en öppen dörr.
Södra Europa har varit ett museum länge. Centraleuropa utvecklas ju starkt vilket du ofta påpekar.
Tyskland står inför en strukturomvandling nu som skall bli intressant att skåde. Det som hänt i Sverige har inte hänt där. Men nu när Tesla bombar som värsta störtbombaren i försäljning så får ju tyska bilindustrin en ny chans.
Det finns lite att göra, men Europas fokus är mer livskvalitet. Och den är nog bättre än både USAs och Kinas.
Är du verkligen så imponerad?
USA kommer att tappa i makt och inflytande. De bränner sina vänner i högt tempo. Mig t ex.
Eftersom jag är en utav de få som varit lika kritisk mot rysk som amerikansk imperialism så är jag otroligt lycklig givetvis att en total avrustning av deep state och globalisering sker genom Trump. Ingen mer finansiering av albanska, libyska eller syriska rebeller för att destabilisera regioner, vilket bara är positivt.
Jag ser det också som geopolitisk realism att söka lösa Rysk imperialistisk hunger med diplomati istället för att tja...vet inte vad planen var de närmsta 4 åren ifall ingen fredsavtal sker (Ryssland tar 40% av Ukraina istället för 20% till kostnaden av 1 miljon liv?). Munich 1938 verkar vara den eviga referensen som alla liberaler kommer med omgående, som om historien inte går längre än andra världskriget. Fredsavtal med tyska imperiet långt innan 1918 skulle ha varit bra för hela Världens stabilitet, speicifikt påvens och Wilsons försök till fred 1916 som bara misslyckades för att de vägrade acceptera att Tyskland skulle få behålla annekterade områden i Alsace-Lorraine (som liksom Donetsk alltid varit regioner delade mellan två kulturer). Men då så fanns ju inte kärnvapen för att ytterliga komplicera hur en seger mot motståndaren ens i teorin skulle se ut.
Även ifall man gjorde ett fredsavtal med tyska imperiet 1916 skulle alla länder behöva fortsätta vara på sin vakt givetvis mot Tyskland, vilket är vad vi behöver vara mot Ryssland i fortsättningen.
Östeuropa utvecklas starkt men det handlar tyvärr oftast om gammal hederlig tillverkningsindustri, och vi har förlorat helt mot Östasien och USA om framtidens digitala marknad.
Tyskland kommer nog att fortsätta bromsa Europa ifall inget mirakel sker. Kanske CDU kan vakna till verkligheten och samarbeta med AFD, men omstrukturering av hela Tysklands ekonomi och energisektor kommer ändå att ta tid. Rysk gas kanske teoretiskt kan få ekonomin tillbaka till den travande tillstånd de hade innan allt kollapsade.
Att USA tappar inflyttande är bara bra för min del, vi måste vara oberoende från USA och stå på egna ben. Hela mångkulturprojektet var ju från början inspirerad av USA, och det har varit en katastrof för Europa. Vi har en assymetrisk relation till USA där vi är mer beroende av dem ekonomiskt än motsatsen, därmed så är det osäkert hur Europa ens kan riva vänskapen med USA bara för att vi blir utskällda. Troligtvis kommer Macron fortsätta försöka förföra Trump med personlig kemi och även Tyskland kommer att sluta demonisera AFD och visa att man inte odemokratiskt tystar 20-25% av tyska befolkningen för att imponera på Trump/Musk och få fortsätta sälja bilar i USA. Sedan höjer man kanske försvaret i Europas länder från 2% till 3% för att mötas någonstans i mitten med Trumps krav på 5% och därmed få NATO att inte helt läggas ner. Europas ledare är ju ganska så ryggradslösa, så förvänta dig inte att de pekar fuck you tillbaka mot USA.
I längden måste vi väl också göra som Trump och få vår tillverkningsindustri att återvända genom att sätta tullar mot Kina. Jag tror att du borde oroa dig mer över BYD än Tesla som hot mot tyska bilindustrin, men främst bör du nog oroa dig över att vi inte är delaktiga i framtidens teknologiska race och stannat i tiden som tillverkare av bilar.
Livskvalitet är väl trevligt, men vet inte vad det har specifikt att göra med europaprojektet.