2025-02-19, 15:06
Medlem
rubbergirls avatar
Det var FK som ordnade pratiken under tiden han hade aktivitetsersättning.
Citera
2025-02-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag vet inte om det bara var en praktikplats som aldrig skulle leda till riktigt jobb? Prova på jobb typ.

För allas bästa intresse bör kommunerna ha skyldighet att se över sina ”samhallsjobb” och ge möjligheter till dessa individer. Om inte annat så i förebyggande syfte för deras eget och andras liv och ve.

Se mitt svar ovan..!

Att hitta ett arbete som fungerar för någon med Rickards problematik är inte enkelt, jag tänker främst på att hitta ett jobb där han får arbeta ensam. Har han själv uttryckt att han trivs på en viss arbetsplats måste det vara arbetsförmedlingens jobb att göra allt i sin makt att få honom att bli kvar där.

Varför har inte AF lyckats med det? Vad gick fel?
Citera
2025-02-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det var FK som ordnade pratiken under tiden han hade aktivitetsersättning.

FK ordnar väl inga praktikplatser?!
Citera
2025-02-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men om han nu har hittat den arbetsplats som fungerar för honom, varför i h-vete har inte arbetsförmedlingen sett till att han har blivit kvar där? Har han diagnoser på papper så finns det en mängd stöd som arbetsgivaren kan få som gör det nästintill gratis att ha honom anställd.

Om det av nån anledning inte fungerade på just den biluthyrningen lär det väl finnas 5-10 andra biluthyrningar i Örebro som kunde varit aktuella.

Vet inte om han föll mellan stolarna på nått sätt, med arbetsförmedlingen, socialen, förskäkringskassan och biluthyrningsfimran. Kan ju vart så att han själv inte ville vara kvar där, då han inte fick chans till en riktig anställning.
Citera
2025-02-19, 15:16
Medlem
rubbergirls avatar
Jag får intryck av att Rickard gillade att se människor lida.
Salim låg skottskadad (halva kroppen i klassrummet & andra halvan i korridoren) & pratar med sin fru under minst 7 minuter innan han avlider.

Nilofaar som man hör ropa på hjälp på persiska i videon, Eva-Lena som sägs vara hon som skriker länge i videon, folk som blir skjutna i benen, skjuten i bägge axlarna osv.
Senast redigerad av rubbergirl 2025-02-19 kl. 15:20.
Citera
2025-02-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vet inte om han föll mellan stolarna på nått sätt, med arbetsförmedlingen, socialen, förskäkringskassan och biluthyrningsfimran. Kan ju vart så att han själv inte ville vara kvar där, då han inte fick chans till en riktig anställning.

Jag vet inte heller, men det känns spontant som en "missed opportunity" att involvera Rickard i samhället och att bryta isoleringen. Något som senare eventuellt kunnat förhindra det som skedde.
Citera
2025-02-19, 15:19
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
FK ordnar väl inga praktikplatser?!

Jo & det har framkommit i media. Ofta med samarbete med AF men om det var så även då vet jag ej.
Citera
2025-02-19, 15:24
Medlem
rubbergirls avatar
Så här:

2008-2014 aktivitetsersättning. FK ordnade praktik på sportbutik & biluthyrningsfirma.

2013 komvux

2014-2017/04 (?) levt på besparingar

2017 / 04 inskriven på AF 2 veckor (på uppmaning av kommunen).

2018 inskriven på AF - utredning av arbetsförmågan. Maj: Myndigheter har samverkansmöte med Rickard. Utskriven från AF. Beviljad försörjningsstöd.

2020 första videon han läser upp brev från soc

2019-2021 inskriven på komvux. Spelar in video 2021 ”hot om indraget försörjningsstöd”.
Citera
2025-02-19, 15:32
Medlem
Citat:
Jo & det har framkommit i media. Ofta med samarbete med AF men om det var så även då vet jag ej.
Citat:
Så här:

2008-2014 aktivitetsersättning. FK ordnade praktik på sportbutik & biluthyrningsfirma.

2013 komvux

2014-2017/04 (?) levt på besparingar

2017 / 04 inskriven på AF 2 veckor (på uppmaning av kommunen).

2018 inskriven på AF - utredning av arbetsförmågan. Maj: Myndigheter har samverkansmöte med Rickard. Utskriven från AF. Beviljad försörjningsstöd.

2020 första videon han läser upp brev från soc

2019-2021 inskriven på komvux. Spelar in video 2021 ”hot om indraget försörjningsstöd”.

Okej, jag har aldrig haft aktivitetsersättning. Dock aktivitetsstöd och FK var inte inblandade i nånting annat än utbetalningarna i mitt fall, därför är det svårt för mig att se deras inblandning. AF var däremot inblandade i allra högsta grad.

Tack för sammanställningen! Det skulle vara väldigt intressant att veta varför Komvux blev inblandade 2013 och varför det inte gick få in honom på en biluthyrning vid den tidpunkten. Likaså är det givetvis väldigt intressant att få veta vad som hänt efter 2021.
Citera
2025-02-19, 15:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Okej, jag har aldrig haft aktivitetsersättning. Dock aktivitetsstöd och FK var inte inblandade i nånting annat än utbetalningarna i mitt fall, därför är det svårt för mig att se deras inblandning. AF var däremot inblandade i allra högsta grad.

Tack för sammanställningen! Det skulle vara väldigt intressant att veta varför Komvux blev inblandade 2013 och varför det inte gick få in honom på en biluthyrning vid den tidpunkten. Likaså är det givetvis väldigt intressant att få veta vad som hänt efter 2021.

”Aktivitetsersättningen ska vara en “aktiv” försäkring, det innebär att du ska få insatser och stöd för att kunna börja arbeta eller studera. Försäkringskassan samarbetar med Arbetsförmedlingen för att du ska få rätt insatser.”
https://www.autism.se/stod-och-ratti...etsersattning/

Men han var inte inskriven på AF då.
Jag undrar dessutom vad han levde på mellan 2017-2018 men han kanske hade besparingar el. fick försörjningsstöd. Det framgår inte.
Citera
2025-02-19, 15:43
Medlem
Citat:

Kan vara så, jag reagerade också hur lång tid det tog innan vi fick en bild på Rickard själv. Skolfotona som framkommit i media borde finnas i hundratals om inte tusentals hem runtom i Örebro men ändå dök det aldrig upp några i tråden. Men vi får väl ha tålamod och se vad som framkommer via media.

Beroende på hur föräldrarna har varit när han var yngre och är nu kan de av omgivningen ha uppfattats som "den konstiga familjen" som ingen vill ha att göra med. Speciellt om föräldrarna också var inåtvända.

Det skulle i sin tur kunnat efter dådet skapat kommentarer som att det RA gjorde var bara väntat.
Alltså bara ett konstaterande av många som inte direktberördes och så gick livet vidare på samma sätt som tidigare, man vill inte veta av dem.
Citera
2025-02-19, 15:44
Medlem
Citat:

Då är det någon som inte vet vad de har skrivit/ uppgett.
FK ber Arbetsförmedlingen ta fram praktikplatser.
Om det faller väl ut kan FK erbjuda lönebidragsanställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in