2025-02-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det som gör det här dådet intressant i mina ögon är att han inte verkar ha gjort en fluga förnär på 35år och sen händer det här.

"Damp-ungar" som bott på SIS hem och liknande genom hela sin uppväxt och som bara ställer till skit i samhället på daglig basis intresserar mig inte alls och jag kan inte relatera till såna personer överhuvudtaget. När det gäller kategorin som spränger så handlar det ofta om knark och/eller religion som även det är totalt ointressant för mig.

Ibland när jag läser om Rickard så känns det som att jag läser om mig själv, det finns så otroligt mycket i hans liv som jag kan relatera till. Det känns som att jag kan förstå hur han kände och tänkte, åtminstone fram till dagen innan dådet.

Jag känner nog egentligen inget för RA annat än avsky och är rätt ointresserad av honom som person. Kan inte relatera till honom särskilt mycket men det finns ju, inte oväntat, allmänmänskliga aspekter som är begripliga. Jag vill däremot förstå bakgrunden till det här dådet så långt det är möjligt och i det sammanhanget blir han intressant.

Jag har ändå förståelse för om andra tycker synd om honom pga det liv han haft fram till dådet. Det är tragiskt och borde inte ha behövt vara så, men vet inte riktigt vad som i praktiken hade kunnat göras. Kanske lär jag mig något om detta.

Däremot har jag inte svårt att känna med offren och deras närstående och för deras skull är det viktigt att göra det som är möjligt för att reda ut bakgrunden till detta vansinnesdåd. Även för att kunna vidta åtgärder för att minska risken för liknande händelser i framtiden. Hade RA överlevt detta kunde han gärna, som jag ser det, ha fått tillbringa tiden fram till kremeringen på lämplig psykvårdsanstalt eller i fängelse.
Citera
2025-02-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det finns absolut ingenting som tyder på att Rickard ens var normalbegåvad eller briljerade på någonting över huvud taget. Att försöka lyfta upp den här tomten till någon sorts missförstått geni är att göra alla individer med NPF-diagnoser en extremt stor otjänst. Han var, av allt att döma, helt oduglig på allt han försökte ge sig på och var knappt läskunnig. 35 år gammal hade han fortfarande inte klarat av att traggla sig igenom högstadiematten... det är bara han och svenskidiot som lyckats få vanlig efterblivenhet att tolkas som autism av omvärlden.

Han hade bra betyg i psykologi i nåt fler ämne på gymnasiet, och klarade jägarexamen, så helt korkad var han ju inte...
Citera
2025-02-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Bra beskrivning och jämförelse!

Flera har skrivit om att det var så länge sen som RA har blivit diagnosticerad, som antagligen tänker att saker inom psykiatrin måste ha förändrats sedan dess.

Senast imorse läste jag om många förtvivlade föräldrar till barn som har autism +/- andra diagnoser.
Depression fins med i många fall.

Deras barn är ofta i 10-12 årsåldern, vantrivs i sina skolor (som inte är anpassade utifrån dessa barns behov), är ofta ensamma utan någon kompis alls, är mobbade, sover dåligt, är helt slut på kvällarna, har börjat självskada sig.

Föräldrarnas förtvivlan bygger i stort sett bara på en sak - vården, där de förväntar sig men inte får någon hjälp.
Dessa barn skrivs alltså ut från BUP utan remiss till habilitering.

Inte ens självskador hos en 10-åring är tillräckligt allvariga händelser för dagens vård för att de barnen (familjerna) ska få hjälp!
Jag skulle säga att det har blivit sämre sedan RA var barn.

Det enda jag kan konstatera är att ingenting har förändrats. Psykiatrin var kass för 20år sedan och psykiatrin är kass idag. Det du skriver är verkligheten idag, men det var även verkligheten i början av 2000-talet.

Ändå sprider man sin slogan "Det finns hjälp att få!" när det bevisligen inte är sant. Hyckleri på högsta nivå och det värsta är att folk går på det och tror att psykiatrin i det här landet fungerar. Samhället har gemensamt beslutat att man inte ska rapportera om självmord så att man effektivt kan mörka hur illa det faktiskt är.

Statistiskt kommer 2-4 personer som haft kontakt med vården att avsluta sina liv (i Sverige) innan vi går och lägger oss ikväll, förmodligen är minst 1 av dem redan död när jag skriver det här.

Sen pratar man om nollvision mot självmord och hur man inte kunde se det här dådet komma?! Det var bara en tidsfråga och fler av den här typen av dåd kommer att ske inom en snar framtid. Kanske inte specifikt skolskjutningar, men dåd av personer som fått nog av att bli förnedrade av systemet.

Jag hoppas bara att det nästa gång drabbar någon som är ansvarig för hur samhället ser ut, och inte 10 till synes helt oskyldiga människor. De som bär ansvaret kan gott få ta konsekvenserna också, men de fegisarna gömmer sig bakom låsta dörrar och SÄPO.

(Givetvis önskar jag att det inte hände alls, men det vore verklighetsfrånvänt att tro)
Citera
2025-02-19, 11:18
Medlem
Citat:
Det är därför jag tror att han till slut hamnade i en psykos, förvrängd verklighetsbild och kanske även hallucinationer med inre röster i o m hans kyrko- och begravningsbesök.

Möjligt, jag kan som sagt för lite om psykoser för att ens spekulera runt det!
Citera
2025-02-19, 11:22
Medlem
Citat:
Kanske ett av de mest jordnära inläggen såhär långt i tråden.

Jag håller helt och hållet med dig, vem som helst kan komma till den punkten att man mördar eller avslutar sitt liv. Är stressnivån/desperationen tillräckligt hög så kommer vi alla till slut till en gräns då vi tappar det.

Hur mycket som krävs för att komma dit varierar från person till person, men vi har alla den gränsen. I Rickards fall kan vi nog räkna att det tog drygt 20år för honom att nå den gränsen, från mellan/högstadiet till det år han skulle fylla 36. Många skulle inte ens ha stått ut så länge.

Det som är intressant i det här dådet är vad som fick honom att ta 10 andra med sig, för 99% av alla som passerar den gränsen har bara ihjäl 1 person, sig själva. Varför tog Rickard så många andra med sig in i döden, och varför verkar det vara 10 helt oskyldiga?

Hade han skjutit ihjäl en av sina handläggare på SOC, FK, AF etc och 9 av hens kollegor så hade det varit mycket mer begripligt.

Jag håller inte riktigt med. Jag tror inte vem som helst kan inte nå den punkten att de mördar oskyldiga människor. Jag tror det krävs en väldigt förvrängd verklighetsuppfattning där personen ser på tillvaron som ett slags krig och handlar därefter. En förvrängd verklighetsuppfattning kan skapas av droger, vissa psykiska sjukdomar och tillstånd. Men bristande inlevelseförmåga och bristande empatiförmåga gör ju inte saken bättre precis.
Citera
2025-02-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Olidligt att läsa om larmsamtalen som kom in. Olidligt att läsa om de anhöriga. Olidligt att läsa om de skadade...outhärdligt allt.

Allt lidande...ett lidande som man tänker att RA borde kunna känt empati med, men som istället utsatte andra för ett än värre lidande. Så många oskyldiga.

Varför????
Varför????

Kanske ville han att andra skulle få lida lika mycket som han fått lida?
Det är helt obegripligt hur en mäniska kan göra något sådant här mot andra.
Det finns helt enkelt inga ursäkter, hur mycket man än fått stångas, lidit, kämpat i sin ensamhet.

Om det hade funnits någrra högre sysften, då hade han lämnat efter sig några ord, någon endaste ledtråd. Tänker att eftersom det verkar saknas någon tydlig förklaring, är det svar som vi kommer att få se något som vi inte kommer att bli klokare av.

Misstänker att de tecken som funnits är många olika, som lett till hans ödesdigra och obegripliga val; att inte bara dö själv, men att hans frustration över de för honom oöverstigeliga kraven från samhället, resulterar i en slags obegriplig hämd.

De filmer som vi sett, de är daterade flera år tillbaka. I den sista filmen läser RA (transkription från filmen): "Klockan två, information om förändring kring kontoutdrag från och med ansökan november 2020 och framåt ska du redovisa kontutdrag tillsammans med ansökan varje månad."

Massmördarens egen video – läser kravbrev om ekonomin

Vi hörde ju kvinnan som skiker i toafilmarens film...vi har läst om Salim som ringde sin flickvän innan han dog...

Skadade som ringer, anhöriga som ringer. Samtidigt hörs skott under samtalen..."”Verkar vara någon som gråter utanför”, står det noterat."

ab, länk:

Larmsamtalen från masskjutningen: ”Hör en kvinna utanför dörren som gråter”

"En kvinna hörs gråta och andra desperat ropa på hjälp.

”Inringare från skolan uppger att han är skjuten”, står det i räddningstjänstens händelserapport från massmordet.
"

Sedan har vi de fem skadade.

Expressen, länk:

Fem skjutna i Örebro: ”Har en lång väg att gå”

"De fem skjutna personerna i Örebro har gått igenom flera operationer.

Men fortfarande är deras skador allvarliga.

Både kroppsligt, och själsligt, säger kirurgen Ioannis Ionnidis som vårdar dem.

– De har allihop en lång väg att gå.
"
//
" Det var stora omfattande skador. Av dem kunde man sluta sig till att det handlade automatvapen eller jaktvapen eller jaktammunition."
//
" Det var stora omfattande skador. Av dem kunde man sluta sig till att det handlade automatvapen eller jaktvapen eller jaktammunition."

Enligt kirurgen är alla kvar på sjukhuset, de ha läng väg tillbaka både fysiskt och psykiskt.

Ja det är ofattbart!

Fast man försöker förstå. Förstå varför.

Tänker på de som befann sig i korridoren, de som hördes gråta. Skrika på hjälp.
För mig blir det också svårt att förstå hur man inte kunde släppa in dem i klassrummet, lärarrummet eller på toaletten. Men förstår ju även faran i det - att fler skulle bli mördade. Men ändå. Det måste också vara svårt att leva med efteråt. Och ambulanspersonalen som var tvungna att vänta med att gå in, det sa de ju enligt vad jag läste, att det var svårt. Att frivilliga gick in istället och riskerade sina liv.

Hur kan man orsaka så mycket lidande, hur kan man hata så mycket utan att någon endaste själ i ens omgivning märkt något?

Det gör ont att tänka på dessa offer för vansinnesdådet, kvinnan som skrek, om hon dog där och då, mannen som stönar av smärta, nej det är bara för hemskt, och den här skräcken att det kan hända igen, att det finns så sjuka människor i samhället som ingen såg förrän det var försent.
Citera
2025-02-19, 11:35
Medlem
Citat:
Det enda jag kan konstatera är att ingenting har förändrats. Psykiatrin var kass för 20år sedan och psykiatrin är kass idag. Det du skriver är verkligheten idag, men det var även verkligheten i början av 2000-talet.

Ändå sprider man sin slogan "Det finns hjälp att få!" när det bevisligen inte är sant. Hyckleri på högsta nivå och det värsta är att folk går på det och tror att psykiatrin i det här landet fungerar. Samhället har gemensamt beslutat att man inte ska rapportera om självmord så att man effektivt kan mörka hur illa det faktiskt är.

Statistiskt kommer 2-4 personer som haft kontakt med vården att avsluta sina liv (i Sverige) innan vi går och lägger oss ikväll, förmodligen är minst 1 av dem redan död när jag skriver det här.

Sen pratar man om nollvision mot självmord och hur man inte kunde se det här dådet komma?! Det var bara en tidsfråga och fler av den här typen av dåd kommer att ske inom en snar framtid. Kanske inte specifikt skolskjutningar, men dåd av personer som fått nog av att bli förnedrade av systemet.

Jag hoppas bara att det nästa gång drabbar någon som är ansvarig för hur samhället ser ut, och inte 10 till synes helt oskyldiga människor. De som bär ansvaret kan gott få ta konsekvenserna också, men de fegisarna gömmer sig bakom låsta dörrar och SÄPO.

(Givetvis önskar jag att det inte hände alls, men det vore verklighetsfrånvänt att tro)

Ja varför sköt han oskyldiga?
Han måste burit på ett hat mot människor överlag. Människor i grupp, antar jag. Människor som lyckades med det han inte klarade.
Citera
2025-02-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag känner nog egentligen inget för RA annat än avsky och är rätt ointresserad av honom som person. Kan inte relatera till honom särskilt mycket men det finns ju, inte oväntat, allmänmänskliga aspekter som är begripliga. Jag vill däremot förstå bakgrunden till det här dådet så långt det är möjligt och i det sammanhanget blir han intressant.

Jag har ändå förståelse för om andra tycker synd om honom pga det liv han haft fram till dådet. Det är tragiskt och borde inte ha behövt vara så, men vet inte riktigt vad som i praktiken hade kunnat göras. Kanske lär jag mig något om detta.

Däremot har jag inte svårt att känna med offren och deras närstående och för deras skull är det viktigt att göra det som är möjligt för att reda ut bakgrunden till detta vansinnesdåd. Även för att kunna vidta åtgärder för att minska risken för liknande händelser i framtiden. Hade RA överlevt detta kunde han gärna, som jag ser det, ha fått tillbringa tiden fram till kremeringen på lämplig psykvårdsanstalt eller i fängelse.

Där har vi olika syn, men det handlar väl just om att jag kan relatera till honom på så många plan. Hur man av yttre faktorer kan drivas från att vara "vem som helst" till att börja tänka i banor man aldrig trodde skulle vara möjligt. Tankar som helt frångår vem man är som person och värderingarna man haft hela livet.

Det som kunde ha gjorts är att systemet/samhället hade sett och förstått hans problematik. Om en läkare gör bedömningen att hans arbetsförmåga är varaktigt nedsatt, då måste det respekteras av Försäkringskassan. Vad är det för system vi har där de sakkunniga gör en bedömning som sedan försäkringsbolaget (FK) avfärdar? FK förminskar ju inte bara patienten och dennes problematik, utan även läkaren och dennes förmåga. Vi har ett system som motarbetar sig självt.

Rickard har även uttryckt en oro över att förlora sin inkomst, en oro som inte togs på allvar och istället verkar den oron ha blivit verklighet. Myndigheterna måste förstå vilka konsekvenser det kan få när man utsätter redan utsatta människor för den här enorma psykiska påfrestningen. Vidare har vi kunnat läsa att Rickard har protesterat mot det indragna socialbidraget, men att "ingen formell överklagan inkommit". Varför har ingen hjälpt honom med en formell överklagan? Hur kan det förväntas av honom att han ska förstå hela den byråkratiska djungeln och kunna göra denna överklagan på egen hand när han helt uppenbart har en symtombild som talar för att han inte kommer att klara av det?

Där finns massor att göra, i praktiken.

Absolut, jag håller med dig. Men tyvärr så lär ingenting förändras. Systemet behöver förändras i grunden, myndigheter behöver ändra sina rutiner. Sjukvården och i synnerhet psykiatrin behöver omarbetas fullständigt. Det är ingen som kommer att vilja ta tag i de problemen, utan istället drar man en filt över hela problemet genom att ändra vapenlagarna och låsa skolorna så att folk ska glömma och gå vidare med sina liv.

Fruktansvärt tragiskt för både dessa 10 offer och för framtida offer.
Citera
2025-02-19, 11:42
Medlem
Citat:

Exakt så, hyckleri på högsta nivå och därmed locket på när det gäller dådet i Örebro liksom alla andra självmord.
Citera
2025-02-19, 11:42
Medlem
Citat:
Framförallt ändrar sig psykisk ohälsa över tid, och det kan gå snabbt. Han och familjen kan ha haft daglig kontakt för 3 månader sedan. Men å andra sidan vet vi väl inte vilken kontakt de hade på slutet? Att han inte hade några samtal eller sms betyder ju inte att de inte skickat mail eller skrivit via tex messenger.

Det verkade ju heller som att RA ville ha kontakt med dem, men som du skriver det kan ju har försökt på olika sätt att ta kontakt med honom ändå. Skrivit vanliga klassiska brev till honom, då det inte var inkommet några samtal eller att RA själv har ringt. Vad det inte han den där snubben som köpte vapenskåpet som var hans sista kontakt?

Citat:
Jag får en magkänsla av att det finns prestige runt föräldrarna, att det ska finnas en fläckfri bild utåt och att det som pågår inom familjen inte ska visas utåt. Men det är bara en känsla. Jag baserar den mer på att ingen verkar veta någonting om den här familjen, än att de varit tysta efter dådet. Med tanke på sommarhuset och alla resorna så verkar de haft kapital, nåt som inte direkt talar för att de båda skulle varit "hemmasittare" om de nu inte tjänade sina pengar via aktier eller liknande.

Kanske är det fortfarande i chock och sorg, det känns som att både RA och hans föräldrar har haft en fasad utåt mot varandra. Ja, pengar verkar inte vart problemet, till en viss del då han gick på socialbidrag men pengarna och kapitalet kan ha gått till att täcka upp både fasaden och annat för föräldrars skull och inte för RAs skull. Vi vet ju inte hur föräldrarna är eller hur dom resonerat i nuläget.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-19 kl. 11:47.
Citera
2025-02-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja varför sköt han oskyldiga?
Han måste burit på ett hat mot människor överlag. Människor i grupp, antar jag. Människor som lyckades med det han inte klarade.

Hade han hatat människor i överlag så hade han nog inte sökt sig till sin gamla skola utan skjutit kanske från sin balkong.
Citera
2025-02-19, 11:49
Medlem
Citat:
Hade han hatat människor i överlag så hade han nog inte sökt sig till sin gamla skola utan skjutit kanske från sin balkong.

Skolan hatade han nog i varje sekund han behövde tvingas att gå dit för att få sina pengar ifrån socialen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in