Citat:
Det som gör det här dådet intressant i mina ögon är att han inte verkar ha gjort en fluga förnär på 35år och sen händer det här.
"Damp-ungar" som bott på SIS hem och liknande genom hela sin uppväxt och som bara ställer till skit i samhället på daglig basis intresserar mig inte alls och jag kan inte relatera till såna personer överhuvudtaget. När det gäller kategorin som spränger så handlar det ofta om knark och/eller religion som även det är totalt ointressant för mig.
Ibland när jag läser om Rickard så känns det som att jag läser om mig själv, det finns så otroligt mycket i hans liv som jag kan relatera till. Det känns som att jag kan förstå hur han kände och tänkte, åtminstone fram till dagen innan dådet.
"Damp-ungar" som bott på SIS hem och liknande genom hela sin uppväxt och som bara ställer till skit i samhället på daglig basis intresserar mig inte alls och jag kan inte relatera till såna personer överhuvudtaget. När det gäller kategorin som spränger så handlar det ofta om knark och/eller religion som även det är totalt ointressant för mig.
Ibland när jag läser om Rickard så känns det som att jag läser om mig själv, det finns så otroligt mycket i hans liv som jag kan relatera till. Det känns som att jag kan förstå hur han kände och tänkte, åtminstone fram till dagen innan dådet.
Jag känner nog egentligen inget för RA annat än avsky och är rätt ointresserad av honom som person. Kan inte relatera till honom särskilt mycket men det finns ju, inte oväntat, allmänmänskliga aspekter som är begripliga. Jag vill däremot förstå bakgrunden till det här dådet så långt det är möjligt och i det sammanhanget blir han intressant.
Jag har ändå förståelse för om andra tycker synd om honom pga det liv han haft fram till dådet. Det är tragiskt och borde inte ha behövt vara så, men vet inte riktigt vad som i praktiken hade kunnat göras. Kanske lär jag mig något om detta.
Däremot har jag inte svårt att känna med offren och deras närstående och för deras skull är det viktigt att göra det som är möjligt för att reda ut bakgrunden till detta vansinnesdåd. Även för att kunna vidta åtgärder för att minska risken för liknande händelser i framtiden. Hade RA överlevt detta kunde han gärna, som jag ser det, ha fått tillbringa tiden fram till kremeringen på lämplig psykvårdsanstalt eller i fängelse.