2025-02-18, 23:47
Medlem
Ser inte detta så väldigt ofta men det händer ett par gånger per år.
Senast det hände var i julas, det var mörkt och en bil låg bakom mig och just innan han viker ut för att köra om så tvärblinkar han med helljuset så jag blir smått bländad.

Varför gör folk detta?
Livsfarligt och cp stört enligt mig iaf.
Citera
2025-02-18, 23:52
Medlem
För att informera dig om att han är på väg att köra om dig, så att du inte ska vingla ut i vänsterfilen eller plötsligt komma på att göra en vänstersväng mitt under omkörningen.

Hur blir man bländad av en bil bakom som blinkar till?!
Citera
2025-02-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
För att informera dig om att han är på väg att köra om dig, så att du inte ska vingla ut i vänsterfilen eller plötsligt komma på att göra en vänstersväng mitt under omkörningen.

Och varför i hela helvete skulle jag svänga vänster i 70kmh utan att blinka eller bromsa innan?

Dedär är som att säga” jomen risken finns att bilen framför körs av en alkholpåverkad så därför ska jag ringa polisen”.

Testa kolla i nån av speglarna och be frugan slå på helljuset i 0,1 sekunder, jag lovar dig du blir bländad.
Citera
2025-02-19, 00:04
Medlem
Bra att göra detta vid omkörning i mörker i synnerhet om det är försvårande väglag som snöfall.

Men med dagens helvetiska laserlampor så blir man ihjälbränd i ögonen för mindre, så det är problematiskt med alla former av helljusanvändning och blinkande.

Apjävlar som kör lastbil borde sluta blinka åt varandra när de kör om varandra också. De gör det bara för att heja liksom och bländar alla i motsatt körfält med sina jävla extremlampor.
Citera
2025-02-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Och varför i hela helvete skulle jag svänga vänster i 70kmh utan att blinka eller bromsa innan?

Dedär är som att säga” jomen risken finns att bilen framför körs av en alkholpåverkad så därför ska jag ringa polisen”.

Testa kolla i nån av speglarna och be frugan slå på helljuset i 0,1 sekunder, jag lovar dig du blir bländad.

För att folk regelbundet gör såna saker i trafiken.
Du skriver i din andra tråd att du inte kört så mycket, det hörs på ditt resonemang.

Jag kör 2-3000mil per år och har haft körkort i runt 20år, inte en gång har jag blivit bländad i backspeglarna.
Citera
2025-02-19, 00:07
Avstängd
Citat:
Ser inte detta så väldigt ofta men det händer ett par gånger per år.
Senast det hände var i julas, det var mörkt och en bil låg bakom mig och just innan han viker ut för att köra om så tvärblinkar han med helljuset så jag blir smått bländad.

Varför gör folk detta?
Livsfarligt och cp stört enligt mig iaf.
Som svarats tidigare samt för att du inte ska öka farten och försvåra omkörningen vilket många mongon gör.
Blir du bländad av det rekommenderar jag ett optikerbesök.
Citera
2025-02-19, 00:09
Medlem
Citat:
För att folk regelbundet gör såna saker i trafiken.
Du skriver i din andra tråd att du inte kört så mycket, det hörs på ditt resonemang.

Jag kör 2-3000mil per år och har haft körkort i runt 20år, inte en gång har jag blivit bländad i backspeglarna.

Beror helt på vad duschar för bil, en lägre bil gör att du kommer bli bländad mer.

På 20 år har du garanterat inte heller varit med om att folk tvärsvängt i 70kmh så det argumentet håller inte
Citera
2025-02-19, 00:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Bra att göra detta vid omkörning i mörker i synnerhet om det är försvårande väglag som snöfall.

Men med dagens helvetiska laserlampor så blir man ihjälbränd i ögonen för mindre, så det är problematiskt med alla former av helljusanvändning och blinkande.

Apjävlar som kör lastbil borde sluta blinka åt varandra när de kör om varandra också. De gör det bara för att heja liksom och bländar alla i motsatt körfält med sina jävla extremlampor.
Visst håller jag med dig, men det var så vi fick lära oss på körskolan.
Nej jag gör det inte...
Citera
2025-02-19, 00:16
Medlem
Citat:
Beror helt på vad duschar för bil, en lägre bil gör att du kommer bli bländad mer.

På 20 år har du garanterat inte heller varit med om att folk tvärsvängt i 70kmh så det argumentet håller inte

Jag kör en relativt låg bil själv men har genom jobbet kört ca 500 olika bilar genom åren, så svaret är allt möjligt!

Oja, det har jag. De flesta bromsar dock kraftigt och svänger häftigt utan blinkers.
Jag har även varit med om en som blinkade höger, gick ut med högra hjulparen i vägrenen och plötsligt gjorde en vänstersväng när jag var påväg att passera OCH han hade möte. Både jag och mötande bil fick bromsa så det skrek i däcken, men på nåt sätt gick det bra.

Det går inte lita på någon i trafiken, precis vad som helst kan hända, när som helst.
Citera
2025-02-19, 00:27
Medlem
Inhale82s avatar
Uppåt landet gör man detta hela tiden har jag märkt.
Oftast vid landsvägskörning.

Har man vanan inne och inte är en kränkt stadsbo så är det ett jättebra sätt att kommunicera med varandra.
Citera
2025-02-19, 00:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Varför gör folk detta?

Det är en signal till föraren framför att det är dags att lägga ifrån sig mobilen och inte vingla omkring de närmaste 8 sekunderna.
Citera
2025-02-19, 00:32
Medlem
Citat:

Det finns ju inte någon anledning att utgå från att folk skall hålla på att vingla omkring bara för att du skall köra om, isht om de inte gjorde det innan (och då är det oavsett dålig ide att köra om oavsett).

Skall man hålla på och blinka för att någon eventuellt mot förmodan troligen inte skulle göra något dumt så skulle man ju behöva köra omkring och heljusblinka som något djävla utryckningsfordon. Det skulle bli ohållbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten

Snöfall och helljus gör ju att du bländar dig själv. Låter inte som briljantaste iden att parera mörkerkörning genom att försämra sitt mörkerseende.

Har man problem med mörker och snöfall så kanske inte omkörningar är så briljant ide heller, eller för den delen ge sig ut och köra i det läget.

Citat:

Nej, de gör det inte för att hejja på varandra. Det de gör är att den omkörde lastbilen blinkar till när den omkörande har passerat med bakändan. Annars så blir det lätt ett djävla halabaloo på bakomvarande bil när långtradaren inte återgår till höger körfält när bakändan passerat framändan på omkörande lastbil med 0.7mm (som om det vore hur lätt som helst att på en 25m-långtradare bedöma med ultraprecision när bakändan passerat).

Det är nog isf hispiga förare du skall tacka för det beteendet. Blir liksom tvunget, annars får mötande trafik istället glädjas åt att dessa håller på med långa långa och upprepade helljus.
Senast redigerad av prostetnic 2025-02-19 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in