2025-02-17, 08:29
Medlem
Häromdagen diskuterade vi en lista med tänkbara gärningsmän.

TÅ och BM hamnar såklart högt på listan, pga närheten till BO och Ragges alarmerande vittnesmål om misshandel osv. Både BO och Ragge var rädda för TÅ och BM, som stalkade BO in i det sista.

Och det är intressant att notera TÅ:s och BM:s närhet till de missbrukarkretsar som BO levde i.
BM bodde i sin lastbil, ett stenkast från Kunsgträdgården, TÅ interagerade med flera missbrukare som kände BO (tex Saba) och han uppgav själv att han träffade en person som hotade BO.

TÅ och BM använde dessutom en lägenhet i Johanneshov, som tillhandahölls av Kent, som verkar ha varit missbrukare.

Och det vore inte konstigt om TÅ och BM snubblade över GM.

GM kan ha stalkat BO, han kan ha konfronterat henne verbalt och/eller attackerat henne när TÅ och BM var närvarande osv. BO kanske till och med dog inför deras ögon, utan att de var skyldiga.

Vart vill jag komma?

TÅ och BM kanske ljög sig gula och blå för att de var skyldiga till BO:s död, visst, men deras lögner kan också hänga ihop med ett scenario där de INDIREKT kopplas till BO:s död.

Dvs de visste för mycket..
Citera
2025-02-17, 08:58
Medlem
Det verkar också som att TÅ var mer involverad i BO:s flyttplaner än vad han han ville medge.

Den "tuppiga" man i medelåldern som iakttogs tillsammans med en mycket smal och apart kvinna på Kungsholmen, påminner om TÅ.

Det kan ha varit Vinof men han hade inte pomaderat hår.
TÅ hade för vana att "lägga håret", vilket i hans fall innebar pomadering.

Den här detaljen (mannen verkade ha pomada i håret) sticker ut, och vi kan också notera att paret iakttogs ett stenkast från Sabas adress......
Citera
2025-02-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det verkar också som att TÅ var mer involverad i BO:s flyttplaner än vad han han ville medge.

Den "tuppiga" man i medelåldern som iakttogs tillsammans med en mycket smal och apart kvinna på Kungsholmen, påminner om TÅ.

Det kan ha varit Vinof men han hade inte pomaderat hår.
TÅ hade för vana att "lägga håret", vilket i hans fall innebar pomadering.

Den här detaljen (mannen verkade ha pomada i håret) sticker ut, och vi kan också notera att paret iakttogs ett stenkast från Sabas adress......

Denna iakttagelse ska dessutom ha gjorts "ca 2-3 dagar efter den 10 juni" och iakttagelsen kom in den 4 juni 1999, men kvinnan påstår att hon lämnade detta tips redan i den ursprungliga utredningen. Ändå rätt så häftigt att man kan minnas sådana detaljer 15 år efteråt. Men jo, det låter allt som TÅ.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-02-17 kl. 18:53.
Citera
2025-02-17, 21:49
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Beträffande det PM om Vinof som advokat Anders Frigell bifogade i det brev han skickade till Södertörns Åklagarkammare den 28 april 2009, så verkar det ha försvunnit.

Brevet där PM:et omnämns ligger allra sist i den dropbox som heter ”Box36”.

I veckan fick jag de dokument som polisen trodde kunde vara PM:et, men det var det inte.
Det handlade om följande dokument:

Bilaga till PM 2009-02-04: Begäran från PMD Västerort till Karolinska sjukhuset, om att material som finns sparat rörande en viss person ska skickas för analys (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Svar från Karolinska sjukhuset rörande att de inte kan lämna ut önskat material utan domstolsbeslut. De bifogar KS riktlinje för utlämning av provmaterial (1 + 2 sidor)
PM 2009-02-04 från PMD Västerort till Åklagarmyndigheten med begäran om beslut, att Karolinska sjukhuset kräver domstolsbeslut för att lämna ut önskat jämförelsematerial (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Fyra spaningsuppslag i grövre brottmål (4 sidor)
Bilaga till PM 2009-02-04: Skrivelse 2009-01-19 från Advokatfirman Lindahl KB (3 sidor)

Den sistnämnda bilagan, skrivelsen från den 19 januari 2009, är ett brev från Anders Frigell ställd till åklagaren och handlar till största delen om Gonerka, och de fyra spaningsuppslagen är från 1984 och handlar också om Gonerka. Men sista stycket i brevet handlar om Vinof. Om man läser detta brev, så kan man dra slutsatsen att orden i det senare brevet där Frigell skriver att Vinof är "skäligen misstänkt", är Frigells egna ord. Han anser att det finns omständigheter som talar för att både Gonerka och Vinof skulle kunna vara skäligen misstänkta, var för sig. Detta brev finns inte i Kattmorfars dropbox.

Jag har laddat upp Frigells brev om Gonerka från den 19 januari 2009 här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/7ezgu8voxb93b9yl35xx6/Brev-om-Gonerka-och-Vinof-fr-n-Anders-Frigell-till-klagare-2009-01-19.pdf?rlkey=oqr959wlybgche8cqtjl g9zvn&st=evwynu51&dl=0

Här finns de fyra spaningsuppslagen om Gonerka som bifogades januaribrevet. Kraftigt maskerade. Men de har nog många sett förut:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2o4rxdcdypl1kz105bej6/Spaningsuppslag-Gonerka.pdf?rlkey=bh9iaj5pol20tnigfi95dme5l&st=oi2 tl4hs&dl=0

Med ledning av detta är min gissning att PM:et i aprilbrevet 2009 var gamla spaningsuppslag om Vinof.

Jag har alltså eftersökt detta PM hos den advokatfirma som Frigell jobbade hos, hos Polisen, och även hos Åklagarmyndigheten, utan resultat.

Vad gäller Åklagarmyndigheten så gjorde jag ett nytt försök förra veckan med ett diarienummer som står på andra handlingar som rör samma ärende. Då fick jag faktiskt svar från vice chefsåklagare Stefan Creutz i torsdags. Han skrev såhär:

"Hej!

Jag har nu kollat med Åklagarmyndighetens centrala arkiv och de har kontrollerat både vårt Elektroniska arkiv (E-arkivet) och vårt fysiska arkiv. Handlingen som du efterfrågar är såvitt jag förstår diarieförd men finns inte i arkivet.

Mvh"

Jahapp! Kan man inte börja bli lite konspiratorisk? Hur kan det komma sig att så mycket i just detta ärende försvunnit? Har det gått troll i det? Eller har någon/några medvetet sorterat bort sådant som pekar mot andra tänkbara gärningsmän än de båda läkarna? Man kan ju verkligen börja undra, även om vi förmodligen aldrig kommer få veta svaret.
Tack för att du delar med dig av dokumenten! Förmodligen har du rätt i att uttalandet om skälig misstanke härstammar från Frigell, vilket i och för sig är lite udda.

Om nu PM:et bestod av spaningsuppslag gällande Vinof, vilket är sannolikt, kanske man kan begära ut dem separat. Å andra sidan tycks Vinof omgärdas med en hel del hänsyn som skulle kunna bromsa den processen, med hänsyn till hur pass lång tid det tog att få ut det fullständiga förhöret med honom.

Angående din konspiratoriska tanke som jag förvisso har full förståelse för undrar jag om PM:et helt enkelt har gallrats? Åklagarmyndigheten bör ju gallra i sina arkiv efter ett antal år och/eller när ett fall preskriberas.
Citera
2025-02-18, 00:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Om GM och eventuella centrala vittnen lever, så följer GM antagligen tråden, liksom eventuella centrala vittnen.

Det är fantastisk samling personer som följer tråden i det tysta, och jag skulle inte bli förvånad om GM och vittnen till BO:s död följer tråden.

Och det är inte helt omöjligt att någon av dessa personer ger sig tillkänna.

En av mina avsikter med mitt skrivande här, är att locka till mig personer som har exklusiv information om personer och miljöer som är kopplade till da Costa-fallet. Och det har också lyckats. Dock har jag inte fått kontakt med någon som vet vem GM var.

Men jag har inte gett upp hoppet.

Det finns fortfarande en mikroskopisk chans att hitta någon som är GM eller som kan namnge GM.

Otroligt men sant.

Det är beundransvärt hur väl pålästa och hur djupt du och några till har penetrerat CdCs liv och leverne.

En helt egen värld öppnar sig när man läser om livet hon levde, en värld med egna regler, avsaknad av regler och väldigt speciella relationer. En ofta impulsstyrd värld med sjuka prioriteringar och ständig fara, ibland en livsfarlig värld.

Leif GW Persson mumlade senast om att det fortfarande finns minst en person vid liv som vet betydligt mer och som vet vem som mördade och styckade CdC. Denna person kände LGWP till namnet på.

Det borde kanske då gå att få personen att prata?
Finns ju inget straff han riskerar och en sådan person, om han farit illa i samhället under tidigare år, skulle kanske tycka om att tvåla till hela den gamla tidens rättsapparat och polis med den riktiga sanning.

Man skulle ju gärna se att LGWP själv engagerade sig och sökte upp vederbörande eftersom han nu vet vem det är och varför denne känner till fakta.
Det finns ju alltid ett pris när någon till slut går att övertala till att berätta.

Av alla överklaganden, resningar, böcker och dokumentärer är det fortfarande en enda sak som slutligen skulle övertrumfa allt och sätta stopp för rättshaveriet som fortfarande pågår: att den riktige mördaren med säkerhet kan identifieras.

Trots stor risk för falsk-erkännanden och fejade storys skulle antagligen en rejäl belöning kanske kunna öppna några dörrar och munnar idag?
Vi är nog många som skulle vara beredda att lägga upp en slant till en belöning och till mer strukturerat grävande.
Citera
2025-02-18, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Angående din konspiratoriska tanke som jag förvisso har full förståelse för undrar jag om PM:et helt enkelt har gallrats? Åklagarmyndigheten bör ju gallra i sina arkiv efter ett antal år och/eller när ett fall preskriberas.

Ja, det är sant. Advokatfirman svarade ju att de gallrar ur sina akter efter 10 år. Det är såklart möjligt att Åklagarmyndigheten har liknande gallringsrutiner, och att det skulle vara förklaringen till att handlingen inte återfinns där, men då tycker jag att vice chefsåklagaren kunde ha skrivit det i sitt svar till mig.
Att handlingen inte finns hos Polisen är däremot konstigt. Jag tänkte först att om det rör sig om gamla spaningsuppslag som redan funnits arkiverade sedan tidigare, så kanske man gallrat bort bilagorna för att undvika dubbletter. Men FUP:en som Kattmorfar gjort tillgänglig på dropbox innehåller ju flertalet dubbletter.

Ja, det kan säkert vara möjligt att försöka begära ut spaningsuppslag om Vinof separat, men frågan är hur pass lätta de är att hitta. Jag vet iofs inte hur sådana uppslag är sorterade. Förmodligen behöver man gå igenom hela "slasken" eftersom det kanske är förhörsprotokoll med andra personer där Vinof omnämns. Jag tror man behöver vara ganska så precisis om man skulle efterfråga något sådant. Dvs, man behöver veta i vilka personers förhör han omnämns, såvida inte polisen själva upprättade något PM om honom med allt de fått reda på. Det skulle jag ju i så fall kunna efterfråga.

Beträffande brevet från den 19 januari 2004 är det ju intressant att Frigell noterat att även om polisen utåt sett avskrivet Teet och Thomas från alla misstankar, så motsägs det "i viss mån" av Magnus Sallroths brev till JK den 17 december 2008. Det ger ännu mer stöd åt tanken att föreställningen om Obducenten och Allmänläkaren som skyldiga fortfarande inte hade övergivit utredningen. Eller kanske kommit åter efter att ha varit borta några år .

Det slog mig dock att Teet kanske vet något om PM:et, eftersom Frigell vad hans och Thomas ombud.

Teet, om du läser detta: Fick du möjligtvis någon kopia av den korrespondens som Frigell hade med åklagaren? Vet du vad PM:et som bifogades till brevet den 28 april 2009 var för något? Har du kanske rentav en kopia sparad? Du får gärna svara mig via e-post på: noppigasockar@hotmail.com
Citera
2025-02-18, 11:52
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det är sant. Advokatfirman svarade ju att de gallrar ur sina akter efter 10 år. Det är såklart möjligt att Åklagarmyndigheten har liknande gallringsrutiner, och att det skulle vara förklaringen till att handlingen inte återfinns där, men då tycker jag att vice chefsåklagaren kunde ha skrivit det i sitt svar till mig.
Att handlingen inte finns hos Polisen är däremot konstigt. Jag tänkte först att om det rör sig om gamla spaningsuppslag som redan funnits arkiverade sedan tidigare, så kanske man gallrat bort bilagorna för att undvika dubbletter. Men FUP:en som Kattmorfar gjort tillgänglig på dropbox innehåller ju flertalet dubbletter.

Ja, det kan säkert vara möjligt att försöka begära ut spaningsuppslag om Vinof separat, men frågan är hur pass lätta de är att hitta. Jag vet iofs inte hur sådana uppslag är sorterade. Förmodligen behöver man gå igenom hela "slasken" eftersom det kanske är förhörsprotokoll med andra personer där Vinof omnämns. Jag tror man behöver vara ganska så precisis om man skulle efterfråga något sådant. Dvs, man behöver veta i vilka personers förhör han omnämns, såvida inte polisen själva upprättade något PM om honom med allt de fått reda på. Det skulle jag ju i så fall kunna efterfråga.

Beträffande brevet från den 19 januari 2004 är det ju intressant att Frigell noterat att även om polisen utåt sett avskrivet Teet och Thomas från alla misstankar, så motsägs det "i viss mån" av Magnus Sallroths brev till JK den 17 december 2008. Det ger ännu mer stöd åt tanken att föreställningen om Obducenten och Allmänläkaren som skyldiga fortfarande inte hade övergivit utredningen. Eller kanske kommit åter efter att ha varit borta några år .

Det slog mig dock att Teet kanske vet något om PM:et, eftersom Frigell vad hans och Thomas ombud.

Teet, om du läser detta: Fick du möjligtvis någon kopia av den korrespondens som Frigell hade med åklagaren? Vet du vad PM:et som bifogades till brevet den 28 april 2009 var för något? Har du kanske rentav en kopia sparad? Du får gärna svara mig via e-post på: noppigasockar@hotmail.com
Jag försökte, dock i all hast och utan egentligt resultat, titta på Åklagarmyndighetens rutiner för gallring, men det verkade något oklart.

Att PM:et inte återfinns hos polisen är däremot ytterst märkligt. Utredningen var förvisso rörig, förhör tappades bort och kompetensen inom polisen under 1980-talet tycks ha varit minst sagt bristande, men detta rör ju ett dokument som upprättades så sent som 2009. Även om PM:et innehöll spaningsuppslag som redan fanns någonstans i utredningen vore det konstigt att sortera bort det utan att diareföra det.

Ja, jag tror också att det kan vara svårt att få tag i allt material som rör Vinof, vilket är beklagligt.

Jag såg också kommentaren om Sallroth, vilket ju är intressant i ljuset av ditt samtal med honom. Som jag tolkar dokumenten i Dropboxen och din redogörelse för samtalet verkar det ha funnits motstridiga viljor under utredningens senare del. 1999-utredningen utgick ju ifrån premissen att läkarna var oskyldiga och undersökte alternativa gärningsmän, men möjligen levde tron om deras skuld kvar hos andra utredare som sedan kopplades in. Jag är osäker på om brevet till JK redan finns i Dropboxen, men det vore intressant att se vad Sallroth skrev som skulle indikera att Härm och Allgén sågs som skyldiga.

Du skrev tidigare om mannen som begick självmord 1999 och som det tycks ha bedrivits ett relativt intensivt utredande kring. Även jag har funderat på honom, och av vad jag har kunnat utläsa byggde polisens misstankar på dels att denne man var en gammal missbrukare och att de fått uppgifter om att han umgåtts med prostituerade heroinster, dels att tidpunkten för självmordet sammanföll med den förnyade uppmärksamheten kring fallet.

Detta är som mest svaga indicier och det är svårt att förstå att man ägnade denna man sådan uppmärksamhet och bland annat lät förhöra hans förmodligen chockade fru, medan man avstod från att ägna sig åt personer som omgärdas av betydligt mer graverande omständigheter.

Med det sagt vore det intressant att veta vem det var och om det fanns några tecken på att denne man kände da Costa.
Citera
2025-02-18, 12:01
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är beundransvärt hur väl pålästa och hur djupt du och några till har penetrerat CdCs liv och leverne.

En helt egen värld öppnar sig när man läser om livet hon levde, en värld med egna regler, avsaknad av regler och väldigt speciella relationer. En ofta impulsstyrd värld med sjuka prioriteringar och ständig fara, ibland en livsfarlig värld.

Leif GW Persson mumlade senast om att det fortfarande finns minst en person vid liv som vet betydligt mer och som vet vem som mördade och styckade CdC. Denna person kände LGWP till namnet på.

Det borde kanske då gå att få personen att prata?
Finns ju inget straff han riskerar och en sådan person, om han farit illa i samhället under tidigare år, skulle kanske tycka om att tvåla till hela den gamla tidens rättsapparat och polis med den riktiga sanning.

Man skulle ju gärna se att LGWP själv engagerade sig och sökte upp vederbörande eftersom han nu vet vem det är och varför denne känner till fakta.
Det finns ju alltid ett pris när någon till slut går att övertala till att berätta.

Av alla överklaganden, resningar, böcker och dokumentärer är det fortfarande en enda sak som slutligen skulle övertrumfa allt och sätta stopp för rättshaveriet som fortfarande pågår: att den riktige mördaren med säkerhet kan identifieras.

Trots stor risk för falsk-erkännanden och fejade storys skulle antagligen en rejäl belöning kanske kunna öppna några dörrar och munnar idag?
Vi är nog många som skulle vara beredda att lägga upp en slant till en belöning och till mer strukturerat grävande.
Jag instämmer i att det arbete som har bedrivits i tråden är imponerande och det vore en välgärning om man kunde samordna någonting mer strukturerat. En inspirationskälla kunde vara en motsvarighet till Palmemordsintresserades projekt wpu: https://wpu.nu/wiki/Wpu

Angående GW bör han, om han inte mot all förmodan ändrat uppfattning radikalt, syfta på Solnamannen/Janne/Jörgen som den som vet. Personligen ser jag honom som en svag gärningsmannakandidat, särskilt i jämförelse med konkurrenterna. Men att någon eller några fortfarande vet vad som egentligen skedde tror - och hoppas - jag.
Citera
2025-02-18, 12:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Häromdagen diskuterade vi en lista med tänkbara gärningsmän.

TÅ och BM hamnar såklart högt på listan, pga närheten till BO och Ragges alarmerande vittnesmål om misshandel osv. Både BO och Ragge var rädda för TÅ och BM, som stalkade BO in i det sista.

Och det är intressant att notera TÅ:s och BM:s närhet till de missbrukarkretsar som BO levde i.
BM bodde i sin lastbil, ett stenkast från Kunsgträdgården, TÅ interagerade med flera missbrukare som kände BO (tex Saba) och han uppgav själv att han träffade en person som hotade BO.

TÅ och BM använde dessutom en lägenhet i Johanneshov, som tillhandahölls av Kent, som verkar ha varit missbrukare.

Och det vore inte konstigt om TÅ och BM snubblade över GM.

GM kan ha stalkat BO, han kan ha konfronterat henne verbalt och/eller attackerat henne när TÅ och BM var närvarande osv. BO kanske till och med dog inför deras ögon, utan att de var skyldiga.

Vart vill jag komma?

TÅ och BM kanske ljög sig gula och blå för att de var skyldiga till BO:s död, visst, men deras lögner kan också hänga ihop med ett scenario där de INDIREKT kopplas till BO:s död.

Dvs de visste för mycket..
En frustrerande företeelse som är markant i bland annat TÅ:s förhör är bristen på klargörande följdfrågor.

Mängder av TÅ:s påståenden stannar man ju upp inför och undrar kring, som när C vid ett flertal tillfällen, enligt TÅ, i närheten av Centralen och Kungsträdgården plötsligt säger att hon ska "hem". Den naturliga frågan för varje tänkande människa är var detta hem ligger. Ställdes frågan och TÅ saknade svar, eller lät polisen det bara passera? Inte ens det går att utläsa i sammanfattningarna.

Än mer oroväckande är självklart att varken TÅ eller BM tycks konfronteras med diskrepanserna mellan deras respektive vittnesmål eller Ragges alarmerande yttranden. Men att polisen inte ens bemödar sig med att försöka ringa in konkreta fakta är skakande. Att undersöka var ett brottsoffer bor borde verkligen tillhöra det mest elementära i en utredning.
Citera
2025-02-18, 15:55
Medlem
Citat:
En frustrerande företeelse som är markant i bland annat TÅ:s förhör är bristen på klargörande följdfrågor.

Mängder av TÅ:s påståenden stannar man ju upp inför och undrar kring, som när C vid ett flertal tillfällen, enligt TÅ, i närheten av Centralen och Kungsträdgården plötsligt säger att hon ska "hem". Den naturliga frågan för varje tänkande människa är var detta hem ligger. Ställdes frågan och TÅ saknade svar, eller lät polisen det bara passera? Inte ens det går att utläsa i sammanfattningarna.

Än mer oroväckande är självklart att varken TÅ eller BM tycks konfronteras med diskrepanserna mellan deras respektive vittnesmål eller Ragges alarmerande yttranden. Men att polisen inte ens bemödar sig med att försöka ringa in konkreta fakta är skakande. Att undersöka var ett brottsoffer bor borde verkligen tillhöra det mest elementära i en utredning.

Jag har samma funderingar som du.
Men det verkar som att tiotals sidor av TÅ:s förhör saknas.
Gud vet vilken information som fanns på dem.

När vi ändå diskuterar TÅ, vill jag tillägga att Vinof anlitade en flyttkarl som var större än Robert. Denna man var självklart missbrukare och socialt belastad.

Snacka om att ha tydliga signalement.

Två av Vinofs anställda var huvudet högre än alla andra.

Enbart deras kroppslängder borde ha gjort dem lätta att hitta och förhöra.

R och den andra jätten kunde inte ligga lågt.
De var helt enkelt för storväxta för det....

Och med tanke på att de jobbade på Eugeniavägen 25, borde även den tröttaste utredare ha dragit en rak linje mellan dessa jättar och Sabas storväxta polare.

Man borde ha undersökt om det var R eller den andra jätten på Eugeniavägen 25.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-02-18 kl. 15:57.
Citera
2025-02-18, 21:56
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag har samma funderingar som du.
Men det verkar som att tiotals sidor av TÅ:s förhör saknas.
Gud vet vilken information som fanns på dem.

När vi ändå diskuterar TÅ, vill jag tillägga att Vinof anlitade en flyttkarl som var större än Robert. Denna man var självklart missbrukare och socialt belastad.

Snacka om att ha tydliga signalement.

Två av Vinofs anställda var huvudet högre än alla andra.

Enbart deras kroppslängder borde ha gjort dem lätta att hitta och förhöra.

R och den andra jätten kunde inte ligga lågt.
De var helt enkelt för storväxta för det....

Och med tanke på att de jobbade på Eugeniavägen 25, borde även den tröttaste utredare ha dragit en rak linje mellan dessa jättar och Sabas storväxta polare.

Man borde ha undersökt om det var R eller den andra jätten på Eugeniavägen 25.
Det har du så klart rätt i. Alla resonemang får ju egentligen ses som temporära, med förbehållet att de förs utifrån den information som finns tillgänglig nu. Men bristen på följdfrågor är frapperande i många förhör, inte bara TÅ:s.

Som jag har förstått det fanns det tre storväxta män knutna till Eugeniavägen 25; Robert, hans bror och hans far. Är det ytterligare en jätte som har dykt upp nu?

Det hade varit intressant att få veta vem som var den store mannen som polisen träffade på, och som förde Vinofs talan när han uppenbarligen ville undvika att samtala med polisen och skyllde på någon hjärntumör (!) och hälsohem...
Citera
2025-02-19, 06:15
Medlem
Citat:
Jag såg också kommentaren om Sallroth, vilket ju är intressant i ljuset av ditt samtal med honom. Som jag tolkar dokumenten i Dropboxen och din redogörelse för samtalet verkar det ha funnits motstridiga viljor under utredningens senare del. 1999-utredningen utgick ju ifrån premissen att läkarna var oskyldiga och undersökte alternativa gärningsmän, men möjligen levde tron om deras skuld kvar hos andra utredare som sedan kopplades in. Jag är osäker på om brevet till JK redan finns i Dropboxen, men det vore intressant att se vad Sallroth skrev som skulle indikera att Härm och Allgén sågs som skyldiga.

Jag tror såhär:
När förundersökningen tas upp på nytt 1999, ledd av Bo Åström, så görs det med helt nya ögon. Jag tror uppriktigt att man hade ambitionen att hitta den eller de som verkligen låg bakom brottet. Jag har dessutom något minne av att ha läst eller sett på TV att Bo Åström ska sagt att han ville att hans utredare skulle ha läst ”Döden är en man” innan de började arbetade med fallet igen.

Så just där och då, 1999-2000, skingrades äntligen dimmorna som legat som en tung grå gröt över hela polishuset när det gällde da Costa-utredningen.

Men i takt med att fallet återigen fick uppmärksamhet i media så hände något, särskilt efter Agells förnyade resningsansökan. De personer som en gång varit övertygade om läkarnas inblandning, särskilt Teets, vaknade till liv igen. Precis som skrivits tidigare i tråden tidigare så kan denna övertygelse närmast liknas vid en religiös sådan. Det spelar ingen roll hur ologiska resonemangen är, hur stora luckor det finns i narrativet, de står ändå fast i sin övertygelse. Och de har kontakter och vänskapsband på rätt ställen, vilket får förödande konsekvenser. Precis som de/dem som spammat sönder den här tråden i 20 år med insinueringar, så har liknande krafter överöst utredarna med insinueringar och påhittade tips – både från anonyma och identifierbara personer – under årets lopp. Det fördunklade återigen utredarnas syn. Tvivel uppstår. Och det räcker. Utredarna kanske till slut börjar fråga sig om det trots allt finns något där, eller att det åtminstone inte kan släppas helt. Det legitima skälet skulle ju iofs kunna vara att utesluta läkarna en gång för alla.

Jag minns att jag sett Sallroths brev till JK, men hittar det inte i Dropboxen just nu. Brevet handlade om de personer som det skulle vara aktuellt att DNA-testa hårstråna mot, och Sallroth nämnde då bland annat allmänläkarens dotter, eftersom det fanns en teori om att handduken med hårstråna skulle ha legat i hennes barnvagn. Detta var alltså så sent som 2008 och förmodligen en följd av påtryckningar från de krafter jag nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in