Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Ja, det är sant. Advokatfirman svarade ju att de gallrar ur sina akter efter 10 år. Det är såklart möjligt att Åklagarmyndigheten har liknande gallringsrutiner, och att det skulle vara förklaringen till att handlingen inte återfinns där, men då tycker jag att vice chefsåklagaren kunde ha skrivit det i sitt svar till mig.
Att handlingen inte finns hos Polisen är däremot konstigt. Jag tänkte först att om det rör sig om gamla spaningsuppslag som redan funnits arkiverade sedan tidigare, så kanske man gallrat bort bilagorna för att undvika dubbletter. Men FUP:en som Kattmorfar gjort tillgänglig på dropbox innehåller ju flertalet dubbletter.
Ja, det kan säkert vara möjligt att försöka begära ut spaningsuppslag om Vinof separat, men frågan är hur pass lätta de är att hitta. Jag vet iofs inte hur sådana uppslag är sorterade. Förmodligen behöver man gå igenom hela "slasken" eftersom det kanske är förhörsprotokoll med andra personer där Vinof omnämns. Jag tror man behöver vara ganska så precisis om man skulle efterfråga något sådant. Dvs, man behöver veta i vilka personers förhör han omnämns, såvida inte polisen själva upprättade något PM om honom med allt de fått reda på. Det skulle jag ju i så fall kunna efterfråga.
Beträffande brevet från den 19 januari 2004 är det ju intressant att Frigell noterat att även om polisen utåt sett avskrivet Teet och Thomas från alla misstankar, så motsägs det "i viss mån" av Magnus Sallroths brev till JK den 17 december 2008. Det ger ännu mer stöd åt tanken att föreställningen om Obducenten och Allmänläkaren som skyldiga fortfarande inte hade övergivit utredningen. Eller kanske kommit åter efter att ha varit borta några år .
Det slog mig dock att Teet kanske vet något om PM:et, eftersom Frigell vad hans och Thomas ombud.
Teet, om du läser detta: Fick du möjligtvis någon kopia av den korrespondens som Frigell hade med åklagaren? Vet du vad PM:et som bifogades till brevet den 28 april 2009 var för något? Har du kanske rentav en kopia sparad? Du får gärna svara mig via e-post på: noppigasockar@hotmail.com
Jag försökte, dock i all hast och utan egentligt resultat, titta på Åklagarmyndighetens rutiner för gallring, men det verkade något oklart.
Att PM:et inte återfinns hos polisen är däremot ytterst märkligt. Utredningen var förvisso rörig, förhör tappades bort och kompetensen inom polisen under 1980-talet tycks ha varit minst sagt bristande, men detta rör ju ett dokument som upprättades så sent som 2009. Även om PM:et innehöll spaningsuppslag som redan fanns någonstans i utredningen vore det konstigt att sortera bort det utan att diareföra det.
Ja, jag tror också att det kan vara svårt att få tag i allt material som rör Vinof, vilket är beklagligt.
Jag såg också kommentaren om Sallroth, vilket ju är intressant i ljuset av ditt samtal med honom. Som jag tolkar dokumenten i Dropboxen och din redogörelse för samtalet verkar det ha funnits motstridiga viljor under utredningens senare del. 1999-utredningen utgick ju ifrån premissen att läkarna var oskyldiga och undersökte alternativa gärningsmän, men möjligen levde tron om deras skuld kvar hos andra utredare som sedan kopplades in. Jag är osäker på om brevet till JK redan finns i Dropboxen, men det vore intressant att se vad Sallroth skrev som skulle indikera att Härm och Allgén sågs som skyldiga.
Du skrev tidigare om mannen som begick självmord 1999 och som det tycks ha bedrivits ett relativt intensivt utredande kring. Även jag har funderat på honom, och av vad jag har kunnat utläsa byggde polisens misstankar på dels att denne man var en gammal missbrukare och att de fått uppgifter om att han umgåtts med prostituerade heroinster, dels att tidpunkten för självmordet sammanföll med den förnyade uppmärksamheten kring fallet.
Detta är som mest svaga indicier och det är svårt att förstå att man ägnade denna man sådan uppmärksamhet och bland annat lät förhöra hans förmodligen chockade fru, medan man avstod från att ägna sig åt personer som omgärdas av betydligt mer graverande omständigheter.
Med det sagt vore det intressant att veta vem det var och om det fanns några tecken på att denne man kände da Costa.