2025-02-18, 09:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Nolans kommande mastodontprojekt är en filmatisering av Homeros episka dikt "Odysséen". Filmen beräknas ha premiär under sommaren 2026.

Då funderar man ju på hur pass trogen originalet filmen kommer att vara. Om dialogen är på nutida amerikansk engelska och allt är inspelat i USA, då blir ju filmen inget annat än ytterligare en i raden av amerikaniserade och populariserade (d v s förstörda) klassiska kulturarv. Precis det som Hollywood i alla tider ägnat sig åt, och som inleddes när Walt Disney började våldföra sig på klassiska sagor.
Citera
2025-02-18, 10:18
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Synd med Matt Damon i huvudrollen, känns som det hade varit bättre med ett nytt ansikte för en sådan storfilm, annars kommer man inte kunna ta den lika seriöst, med samma gubbe man sett på andra ställen redan.
Ja, man blir ju inte direkt exalterad när man hör det namnet. På senare dar har han spelat sig själv i det mesta han varit med i. När han dyker upp på duken så ser man bara Matt Damon och inte karaktären han är tänkt att spela.

Får förövrigt lite dåliga vibbar av hela castingen. Känns som att rätt många av skådisarna är malplacerade. Tom Holland har t.ex. ingenting i den här typen av film att göra.
Citera
2025-02-18, 12:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Då funderar man ju på hur pass trogen originalet filmen kommer att vara. Om dialogen är på nutida amerikansk engelska och allt är inspelat i USA, då blir ju filmen inget annat än ytterligare en i raden av amerikaniserade och populariserade (d v s förstörda) klassiska kulturarv. Precis det som Hollywood i alla tider ägnat sig åt, och som inleddes när Walt Disney började våldföra sig på klassiska sagor.

Medan om Bergman hade gjort filmen så hade den spelats in på klassisk grekiska?
Citera
2025-02-18, 12:20
Medlem
TheGretaResets avatar
Nolan har ju tidigare varit intresserad av fysik i sina filmer. I tenet gick han för långt/vilse.

Oppenheimer var ju i allra högsta grad fysik (atombomben). Jag var inte intresserad. Är gammal nog att minnas tv-serien från 80-talet.

Detta blir ju ett avsteg från denna röda tråd. Vi får väl se vad han hittar på med denna i grunden väldigt enkla historia.

Men håller med om Matt Damon. Jag ser hur han verkligen försöker genom att ta olika roller men tycker ändå att allt bara blir grått.
Citera
2025-02-18, 16:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Medan om Bergman hade gjort filmen så hade den spelats in på klassisk grekiska?

Jo, men amerikanarna är ju alldeles för ytliga.
Bergman fick en Oscar för Fanny och Alexander, som ju är en film utan något vidare djup. Och amerikanarna gillar ju filmer om familjer och deras öden, och där man lätt kan identifiera sig med de goda och ta avstånd från de onda.
Det sjunde inseglet förstod man sig inte på; den var ”för svår och för djup” med sina existentiella frågor.
Senast redigerad av RFT 2025-02-18 kl. 17:05.
Citera
2025-02-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Såg du Oppenheimer på riktig IMAX-biograf, med riktig film-projektor? Nä, tänkte väl det. Det gjorde jag. 5ggr. Absolut ingen konstlad hype du försöker få det till.

Jag gläder mig mycket till denna nya film!
Nej, har inte sett den alls. Pga att för mig spelar det inte någon roll att Tenet hade stunts och visuella effekter som funkade. Skiter blankt i om akademin slänger ut en Oscar till den skitfilmen bara för att stryka Nolan medhårs. Den är inte värd det och det här vet du om också.

Så därför köpte jag aldrig hypen kring Oppenheimer av naturliga skäl. Sedan kan jag erkänna att den nog blev intressantare än vad man kunnat tro från en Nolan-dramatisering. Inte så pretentiös och ofilmisk som karln annars brukar vara. Jag ska se den snart, och är den bra gjord så kommer det synas även utan asperger-projektorn.
Citera
2025-02-19, 09:51
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Nej, har inte sett den alls. Pga att för mig spelar det inte någon roll att Tenet hade stunts och visuella effekter som funkade. Skiter blankt i om akademin slänger ut en Oscar till den skitfilmen bara för att stryka Nolan medhårs. Den är inte värd det och det här vet du om också.

Så därför köpte jag aldrig hypen kring Oppenheimer av naturliga skäl. Sedan kan jag erkänna att den nog blev intressantare än vad man kunnat tro från en Nolan-dramatisering. Inte så pretentiös och ofilmisk som karln annars brukar vara. Jag ska se den snart, och är den bra gjord så kommer det synas även utan asperger-projektorn.

Ja Oscar brukar jag snarare ta som en varning. Jag är trots allt europe.
Men jag tycker nog du skall vara mindre fördomsfull. Skär ner på dina förutfattade slutsatser och du kommer bli glatt överraskad. Inte varje gång så klart, men ibland. Filmer du idag missar.

För övrigt tittar jag i huvudsak på filmer från 1900-talet, med fokus på 70-talet. Precis som med musik.
Citera
2025-02-19, 14:29
Medlem
Il.Malizias avatar
Beklämmande casting redan på förhand.
Han borde givetvis castat Sean Bean som Odysseus. Det har gått ungefär 20 år sedan Troy släpptes där han spelade Odysseus. Hade kunnat bli en inofficiell uppföljare.
Citera
2025-02-19, 16:53
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Är det inte typ en universell sanning att man inte kan filmatisera Homeros epos?

Camerini försökte på 50-talet i en film på typ 1:50 h och efter det blev nog alla bortskrämda.

Cohen-bröderna använde en del referenser i 'O brother, where art thou?' men storyn var ju helt annorlunda.

Det säkra valet rent artistiskt hade nog varit en miniserie. Men vi vet redan att Nolan kommer tjäna pengar som satan här då folk kommer köpa snacket om någon super-IMAX vi aldrig sett förr. Upp till bevis, då!

Det finns en miniserie redan, från 1997, med Armand Assante i huvudrollen, som faktiskt inte är helt värdelös.
Citera
2025-07-02, 13:05
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Teaser har läckt

https://arynews.tv/the-odyssey-trailer-leaks-online/
Citera
2025-07-02, 20:06
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nolans filmer har ju handlat om fysik på olika sätt. Atombomben är väl ytterligare ett bevis för hans intresse för fysik.

Det här är ju en klassisk berättelse som utspelar sig flera 100 år före jesus.

Hur skall han få in sitt intresse för fysik här?

Det kan bli bättre än hans två senaste som inte varit så förtjust i. Tenet var för rörig och oppenheimer var inte intressant för mig.
Citera
2025-12-13, 20:10
Medlem
Trevligt.kontos avatar
En 6min trailer har släppts på 70mm IMAX biografer. Ska ha läckt.. och plockas ber rask takt.. var kan man hitta den tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in