Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Tack för svar! Bara för att vara tydlig så trodde jag inte för en sekund att någon med tvångstankar nödvändigtvis skulle vara farlig, det fanns inga intentioner i frågan att hävda något sådant.
Jag snurrar bara tanken i huvudet hur det skulle bli om man får en destruktiv tanke / tvångstanke där man vill genomföra ena delen av tanken men inte den andra.
Ett exempel jag kan ta från min egen hjärna är att jag övervägt "suicide by cop" när jag varit suicidal. Den friska/rationella delen av mig skulle aldrig någonsin vilja utsätta en polis/person för att behöva skjuta en suicidal människa, men den sjuka/irrationella delen av mig vill så gärna få hjälp att genomföra suicidet. Jag vill alltså ha ena delen av tanken, men inte den andra.
Frågar du mig här och nu skulle jag säga att jag aldrig kommer att genomföra det och att jag aldrig skulle utsätta en polis för det. Men om jag blir tillräckligt desperat så skulle det kunna hända, tyvärr.
Jag försöker sätta mig in i hur Rickard kunde ha tänkt kring en liknande tanke rörande skolskjutning + suicid. Om han ville begå suicid men inte skjuta, skulle ändå hela tanken kunna bli verklighet i tillräcklig mängd desperation..
Hmm, jag försöker också sätta mig in i det hela och det är svårt. Han sköt ju mot polisen, kastade rökgranater och sedan gick han undan för att dö och det tar ju bort hela konceptet med suicide by cop i det här fallet.
Många väljer metoder där andra behöver bli så lite traumatiserade som möjligt. Till exempel hoppar man inte framför tåget för man inte vill skapa trauma hos föraren och dem som måste sanera eller göra resenärerna försenade så man har ofta ändå någon form av hänsyn kvar men här blir det så stort och därför känns det som han haft någon annan agenda med detta, eventuellt revansch och få personer att prata om det här. Sen finns det ju dem som bara tar första bästa vägen ut, men han hade ju kunnat skjuta sig själv hemma men han valde att planera det här.
Om vi leker med tanken att han skulle ha en pågående psykos och det var vanföreställningar som var inblandade(tankar som inte är hans) så finns det oftast inte sånhär planering och det sker liksom där och då. Det här är ju också ett vansinnesdåd om man ser på ordet så men ett riktigt vansinnesdåd saknar helt och hållet rim och rison och är utan kopplingar och planering. Till exempel att man tappar humöret och får ett agressionsutbrott