2025-02-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laro89
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men jag lider själv av ensamhet under väldigt lång tid och att spela in sig själv, både video & röstinspelning, blir ett sätt att få prata ut till någonting när man inte har någon att dela sina känslor osv med. Kanske är det något liknande RA gör?

Tragiskt att det är så. Brukar du också ladda upp det på nätet eller behåller för dig själv/raderar?
Försöker bara förstå..
Citera
2025-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Bra poäng, men han bor i en liten lägenhet och jag gissar på att dem sett vapenskåpet och vapnen? Vill i alla fall anta att dem varit inne hos honom under alla dessa år.

Nu vet vi inte hur det såg ut hemma hos honom, men det är inte säkert att vapenskåpet var synligt.

Själv har jag haft mitt skåp i en klädkammare i de lägenheter jag bott i.
En bekant har bultat fast sitt inne i en garderob.
Citera
2025-02-18, 18:30
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack för svar! Bara för att vara tydlig så trodde jag inte för en sekund att någon med tvångstankar nödvändigtvis skulle vara farlig, det fanns inga intentioner i frågan att hävda något sådant.

Jag snurrar bara tanken i huvudet hur det skulle bli om man får en destruktiv tanke / tvångstanke där man vill genomföra ena delen av tanken men inte den andra.

Ett exempel jag kan ta från min egen hjärna är att jag övervägt "suicide by cop" när jag varit suicidal. Den friska/rationella delen av mig skulle aldrig någonsin vilja utsätta en polis/person för att behöva skjuta en suicidal människa, men den sjuka/irrationella delen av mig vill så gärna få hjälp att genomföra suicidet. Jag vill alltså ha ena delen av tanken, men inte den andra.

Frågar du mig här och nu skulle jag säga att jag aldrig kommer att genomföra det och att jag aldrig skulle utsätta en polis för det. Men om jag blir tillräckligt desperat så skulle det kunna hända, tyvärr.

Jag försöker sätta mig in i hur Rickard kunde ha tänkt kring en liknande tanke rörande skolskjutning + suicid. Om han ville begå suicid men inte skjuta, skulle ändå hela tanken kunna bli verklighet i tillräcklig mängd desperation..
Hmm, jag försöker också sätta mig in i det hela och det är svårt. Han sköt ju mot polisen, kastade rökgranater och sedan gick han undan för att dö och det tar ju bort hela konceptet med suicide by cop i det här fallet.

Många väljer metoder där andra behöver bli så lite traumatiserade som möjligt. Till exempel hoppar man inte framför tåget för man inte vill skapa trauma hos föraren och dem som måste sanera eller göra resenärerna försenade så man har ofta ändå någon form av hänsyn kvar men här blir det så stort och därför känns det som han haft någon annan agenda med detta, eventuellt revansch och få personer att prata om det här. Sen finns det ju dem som bara tar första bästa vägen ut, men han hade ju kunnat skjuta sig själv hemma men han valde att planera det här.

Om vi leker med tanken att han skulle ha en pågående psykos och det var vanföreställningar som var inblandade(tankar som inte är hans) så finns det oftast inte sånhär planering och det sker liksom där och då. Det här är ju också ett vansinnesdåd om man ser på ordet så men ett riktigt vansinnesdåd saknar helt och hållet rim och rison och är utan kopplingar och planering. Till exempel att man tappar humöret och får ett agressionsutbrott
Citera
2025-02-18, 18:30
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Någon som kan ordna senaste klippet av Rickard för oss utan expressen premium?
Citera
2025-02-18, 18:34
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nu vet vi inte hur det såg ut hemma hos honom, men det är inte säkert att vapenskåpet var synligt.

Själv har jag haft mitt skåp i en klädkammare i de lägenheter jag bott i.
En bekant har bultat fast sitt inne i en garderob.
Det är korrekt, vi vet inte förutom att det är en etta med kokvrå om jag minns rätt
Citera
2025-02-18, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Någon som kan ordna senaste klippet av Rickard för oss utan expressen premium?

Senaste klippet från Expressen:

https://gofile.io/d/IEkvSP
Citera
2025-02-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Jag börjar nu fundera på om han spelat in dessa brev som nått slags bevis? Kanske har han sparat ner dem på sin mobil/dator för han kanske ansåg att breven var hot, orättvisa eller annat?

Är det inspelat för länge sen kan det ha varit så att han funderade på att ta sitt eget liv då och ville lämna ett svar till sin familj.

Med tiden kan han ha hamnat i en ännu djupare depression samtidigt som han kände orättvisor och ville hämnas mot hela systemet.

Stressen som han verkar ha haft med ekonomin kan ha lett till tvångstankar som vidareutvecklats till psykos.
Citera
2025-02-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Han ser ju ut att vara hjärnskadad. Otroligt att han kunde sikta när ögonen lever varsitt liv sådär och varför andas han bara genom munnen? Snälla mamma och pappa massmördare, nu är det hög tid att ni förklarar vad grabben råkat ut för.

Man siktar ju bara med ett öga din jävla sopa.
Citera
2025-02-18, 18:55
Medlem
Citat:
Bra poäng, men han bor i en liten lägenhet och jag gissar på att dem sett vapenskåpet och vapnen? Vill i alla fall anta att dem varit inne hos honom under alla dessa år.

Det kan ha varit en anledning till varför han tog avstånd från familjen de senaste månaderna, ville inte att de skulle besöka honom och upptäcka all ammunition, granater etc som han har jobbat med att skaffa sig på sistone.
Citera
2025-02-18, 18:56
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Senaste klippet från Expressen:

https://gofile.io/d/IEkvSP

Stort tack!
Citera
2025-02-18, 18:58
Medlem
Citat:
Beklagar verkligen att du fick vara med om det. Det är vidrigt och jag hoppas du har bra stöd efter det du fick gå igenom...

Enda anledningen till varför jag skriver som jag gör är för att jag försöker förstå och genom egna paralleller och andras synvinklar ökar chansen att göra just det åtminstone lite.
Jag vill verkligen betona att jag inte försvarar någon som gör sådant här, jag vill bara förstå hur man når den gränsen för jag blir så förtvivlad.
Jag tror verkligen inte det finns något direkt motiv. Rickard var onekligen sjuk och vissa psykiska sjukdomar som tex schitzofreni kan ge allvarliga vaneföreställningar, som tex man lägger ett lakan över tv:n eftersom man känner sig iaktagen och förföljd av folk på tv:n. Det finns helt enkelt ingen logik eftersom verklighetsuppfattningen är skev. Jag tror att Rickard hade bland annat Schitzofreni.
Citera
2025-02-18, 19:12
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror verkligen inte det finns något direkt motiv. Rickard var onekligen sjuk och vissa psykiska sjukdomar som tex schitzofreni kan ge allvarliga vaneföreställningar, som tex man lägger ett lakan över tv:n eftersom man känner sig iaktagen och förföljd av folk på tv:n. Det finns helt enkelt ingen logik eftersom verklighetsuppfattningen är skev. Jag tror att Rickard hade bland annat Schitzofreni.
Fortfarande otroligt svårt att se framför mig att någon med pågående psykossjukdom, både om den kommer i skov eller konstant är sjuk verkligen kan göra ett brott som detta och att ingen skulle märka någonting. Har du träffat någon med schizofreni?
Ofta har man otroligt nedsatt kognitiv förmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in