• 1
  • 2
2025-02-18, 17:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej.

Såg precis ett inslag med blivande akademiker som pratar om CSN lån, och en beskriver det till och med som rena rånet.

Gicet att den som är i skuld inte är fri osv, är det inte lite konstigt att reportaget inte förklarar hur billigt lånet ör gentemot andra lån, eller hur det fortfarande ligger under inflationen på detsvtora hela.

Jag använde mitt lån för investeringar osv och det har ju gynnat mig. Men även om man inte vill det, är det trots höjningen ett av de bästa lån man kan ta, men framställs som en horribel fälla nästan.
Citera
2025-02-18, 17:39
Medlem
fittanstickerframs avatar
Önskar att jag hade en ränta på 1,981%. Det passar inte de stackars studenterna alltså?

Förstår att det känns dyrt ifall man pluggar något värdelöst som inte leder till betalt jobb, typ konstvetenskap eller genus.
Citera
2025-02-18, 17:55
Medlem
67arigGubbes avatar
Ett lån har alltid ränta, bara att csn är den bästa någonsin.

Kanske borde man ta ett iq test innan man får ta csn lån?
Citera
2025-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Såg precis ett inslag med blivande akademiker som pratar om CSN lån, och en beskriver det till och med som rena rånet.
Här är artikeln med filminslaget. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-lana-fran-csn

Och nej, de hade nog ingen koll på hur fördelaktigt det är. Samtidigt vet man inte hur börsen kommer att utvecklas, om man nu investerar lånet istället för att konsumera upp det. Arbetar man vid sidan om och det funkar, så kan det vara ett bättre alternativ.
Citera
2025-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ett lån har alltid ränta

Inte alltid. Tänker på tex Ikano med deras räntefria lån för Ikea-kunder på upp till 200k med avbetalning på 3 år.

Tricket med såna där är att de hugger med skyhöga räntor direkt ifall man missar några betalningar, men förutsatt att man sköter sig så är det räntefritt.
Citera
2025-02-18, 18:26
Medlem
Clint.Ruins avatar
”Vi är en del av framtiden” säger somaliern som tycker att CSN-lån är ”rena rånet”.

En svensk fläskfia vet inte ens vad räntan ligger på…

Framtiden ser mörk ut om dessa är representativa för framtida akademiker.
Citera
2025-02-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
En svensk fläskfia vet inte ens vad räntan ligger på…

Dessa så kallade akademiker pratar ju som barn. ”Oj då det var en rejäl ökning!” säger hon om att räntan gick från 0% 2022 till 1,98% 2025.

Berätta för dem att genomsnittsräntan för obundna bolån var 4,74% under 2023 och de kommer säga att en hyresrätt är den bästa investeringen man kan ha.

Pinsamt…
Citera
2025-02-18, 18:35
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det är förvånansvärt många som inte vet vad ränta, uppläggningsavgift, aviavgift, påminnelsekostnad och allt annat relaterat är eller hur det fungerar. Det trillar ju in trådar här på flashen då och då med frågor kring vad "räntefritt" innebär t ex... Det ser väl likadant ut i samhället, folk har inte en jäkla aning.
Citera
2025-02-18, 18:35
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Dessa så kallade akademiker pratar ju som barn. ”Oj då det var en rejäl ökning!” säger hon om att räntan gick från 0% 2022 till 1,98% 2025.

Berätta för dem att genomsnittsräntan för obundna bolån var 4,74% under 2023 och de kommer säga att en hyresrätt är den bästa investeringen man kan ha.

Pinsamt…

Ja, onekligen dystra utsikter.
Citera
2025-02-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram

Pinsamt…

Tycker du inte att det är en rejäl ökning om det obundna bolånet ökar till 6,72%?
Citera
2025-02-18, 19:16
Medlem
CSN-räntan är inte avdragsgill och räknar man med ett ränteavdrag motsvaras räntan av en avdragsgill ränta om 2,8 procent. Inte så långt ifrån dagens bolån med rörlig ränta faktiskt. Beroende på din finansiella ställning kan du på andra sätt låna till betydligt bättre ränta.

Fördelen med CSN är naturligtvis att du inte behöver vara kreditvärdig för att kvalificera dig för lånet.
Citera
2025-02-18, 20:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Här är artikeln med filminslaget. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-lana-fran-csn

Och nej, de hade nog ingen koll på hur fördelaktigt det är. Samtidigt vet man inte hur börsen kommer att utvecklas, om man nu investerar lånet istället för att konsumera upp det. Arbetar man vid sidan om och det funkar, så kan det vara ett bättre alternativ.

Slarvigt av mig att inte bifoga artikeln, ber om ursäkt för det.

Självklart är inget lån bättre än lån, men det som fick mig att reagera var att lånet framställdes som en nödlösning som riskerade att skapa stora ekonomiska bekymmer om man tecknade det.

Om man inte har möjlighet att arbeta vid sidan av (jag hade inte alltid det då jag ofta läste dubbla kurser samtidigt osv) blir lånet den enda vägen framåt om man vill utbilda sig och fortfarande kunna betala mat och boende.

Att börsen kan gå ner är möjligt och man kan bränna sig, men det var just vinklingen i inslaget jag reagerade på. När du läser på högskola/universitet tänker jag ändå att det kan vara bra att ha koll på privatekonomiska aspekter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in