• 1
  • 2
2025-02-18, 17:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej.

Sg precis ett inslag med blivande akademiker som pratar om CSN ln, och en beskriver det till och med som rena rnet.

Gicet att den som r i skuld inte r fri osv, r det inte lite konstigt att reportaget inte frklarar hur billigt lnet r gentemot andra ln, eller hur det fortfarande ligger under inflationen p detsvtora hela.

Jag anvnde mitt ln fr investeringar osv och det har ju gynnat mig. Men ven om man inte vill det, r det trots hjningen ett av de bsta ln man kan ta, men framstlls som en horribel flla nstan.
Citera
2025-02-18, 17:39
Medlem
fittanstickerframs avatar
nskar att jag hade en rnta p 1,981%. Det passar inte de stackars studenterna allts?

Frstr att det knns dyrt ifall man pluggar ngot vrdelst som inte leder till betalt jobb, typ konstvetenskap eller genus.
Citera
2025-02-18, 17:55
Avstngd
67arigGubbes avatar
Ett ln har alltid rnta, bara att csn r den bsta ngonsin.

Kanske borde man ta ett iq test innan man fr ta csn ln?
Citera
2025-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Sg precis ett inslag med blivande akademiker som pratar om CSN ln, och en beskriver det till och med som rena rnet.
Hr r artikeln med filminslaget. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-lana-fran-csn

Och nej, de hade nog ingen koll p hur frdelaktigt det r. Samtidigt vet man inte hur brsen kommer att utvecklas, om man nu investerar lnet istllet fr att konsumera upp det. Arbetar man vid sidan om och det funkar, s kan det vara ett bttre alternativ.
Citera
2025-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ett ln har alltid rnta

Inte alltid. Tnker p tex Ikano med deras rntefria ln fr Ikea-kunder p upp till 200k med avbetalning p 3 r.

Tricket med sna dr r att de hugger med skyhga rntor direkt ifall man missar ngra betalningar, men frutsatt att man skter sig s r det rntefritt.
Citera
2025-02-18, 18:26
Medlem
Clint.Ruins avatar
Vi r en del av framtiden sger somaliern som tycker att CSN-ln r rena rnet.

En svensk flskfia vet inte ens vad rntan ligger p

Framtiden ser mrk ut om dessa r representativa fr framtida akademiker.
Citera
2025-02-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
En svensk flskfia vet inte ens vad rntan ligger p

Dessa s kallade akademiker pratar ju som barn. Oj d det var en rejl kning! sger hon om att rntan gick frn 0% 2022 till 1,98% 2025.

Bertta fr dem att genomsnittsrntan fr obundna boln var 4,74% under 2023 och de kommer sga att en hyresrtt r den bsta investeringen man kan ha.

Pinsamt
Citera
2025-02-18, 18:35
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det r frvnansvrt mnga som inte vet vad rnta, upplggningsavgift, aviavgift, pminnelsekostnad och allt annat relaterat r eller hur det fungerar. Det trillar ju in trdar hr p flashen d och d med frgor kring vad "rntefritt" innebr t ex... Det ser vl likadant ut i samhllet, folk har inte en jkla aning.
Citera
2025-02-18, 18:35
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Dessa s kallade akademiker pratar ju som barn. Oj d det var en rejl kning! sger hon om att rntan gick frn 0% 2022 till 1,98% 2025.

Bertta fr dem att genomsnittsrntan fr obundna boln var 4,74% under 2023 och de kommer sga att en hyresrtt r den bsta investeringen man kan ha.

Pinsamt

Ja, onekligen dystra utsikter.
Citera
2025-02-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram

Pinsamt

Tycker du inte att det r en rejl kning om det obundna bolnet kar till 6,72%?
Citera
2025-02-18, 19:16
Medlem
CSN-rntan r inte avdragsgill och rknar man med ett rnteavdrag motsvaras rntan av en avdragsgill rnta om 2,8 procent. Inte s lngt ifrn dagens boln med rrlig rnta faktiskt. Beroende p din finansiella stllning kan du p andra stt lna till betydligt bttre rnta.

Frdelen med CSN r naturligtvis att du inte behver vara kreditvrdig fr att kvalificera dig fr lnet.
Citera
2025-02-18, 20:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hr r artikeln med filminslaget. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-lana-fran-csn

Och nej, de hade nog ingen koll p hur frdelaktigt det r. Samtidigt vet man inte hur brsen kommer att utvecklas, om man nu investerar lnet istllet fr att konsumera upp det. Arbetar man vid sidan om och det funkar, s kan det vara ett bttre alternativ.

Slarvigt av mig att inte bifoga artikeln, ber om urskt fr det.

Sjlvklart r inget ln bttre n ln, men det som fick mig att reagera var att lnet framstlldes som en ndlsning som riskerade att skapa stora ekonomiska bekymmer om man tecknade det.

Om man inte har mjlighet att arbeta vid sidan av (jag hade inte alltid det d jag ofta lste dubbla kurser samtidigt osv) blir lnet den enda vgen framt om man vill utbilda sig och fortfarande kunna betala mat och boende.

Att brsen kan g ner r mjligt och man kan brnna sig, men det var just vinklingen i inslaget jag reagerade p. Nr du lser p hgskola/universitet tnker jag nd att det kan vara bra att ha koll p privatekonomiska aspekter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in