2025-02-18, 13:41
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Då är det alltså fel i systemet. Ponera att man givit RA alla dessa insatser med stöd, daglig verksamhet, sjukersättning, för att sedan plötsligt dra in rubbet. Hade nog inte blivit ett lyckat resultat av det. Och det är just vad som sker för en del.

Det är fel att man får totalt dra undan mattan på de här individerna bara för att någon handläggare på soc surnat till. Det är nog bland det sämsta som kan hända i dessa personers liv med den sortens diagnoser de har.
Att veta att man inte kan rehabiliteras och ingen kan hjälpa en slutar i många fall i självmord, i det här fallet ett utvidgat sådant...
Citera
2025-02-18, 14:04
Medlem
notknapparens avatar
Fruktansvärt för anhöriga. De vill förstås få besked om Salim kunnat räddas. Han ringde ett samtal vid 12:50.
Enligt artikeln tappade Salim sin mobil under ett samtal som hon hade med honom under färden till skolan. Det påbörjades 12:57. Först 15:34 fick ambulanspersonal tillträde til byggnaden. Det är två och en halv timme efter det att samtlet bröts.

Expressen:

"Klockan 12.50 ringde Salim till sin fästmö.

Han berättade att han var skadad, att han älskar henne och att hon ska ta hand om sig och hans mamma.
"
//
"Klockan var då 12.57. Under den korta bilfärden hörde hon hur Salims andning blev allt tyngre.

Trots att han hade ont lyckades han få fram i vilken del av den 17 000 kvadratmeter stora skolbyggnaden han låg: I klassrum C07.

– Sen plötsligt blir han bara tyst. "
/
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/salims-fastmo-vill-ha-svar-efter-massakern-i-orebro/

Det är försås svårt att avgöra om Salim kunnat räddas utan att veta mer, men han blev skjuten i axeln. Mycket talar väl för att en stor artär blivit skadad, det var mycket blod. Han ringde ju själv för att han verkade känna att han var livshotande skadad, ta farväl.

Samtidigt kan man förstå att ambulanspersonal inte får gå in i en byggnad innan den är säkrad. En hemsk situation för alla inblandade.

Det gäller även de som var inlåste i klassrum, som berättar om att de ville öppna för att rädda någon ute i korridoren. Hjälplösheten och instinkterna som vill ta över och hjälpa.

Usch...
Citera
2025-02-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Så långt har vi inte fått några svar på RAs motiv. Det vi alla förstår är dock att det finns ett starkt hämndbehov, utrsprunget från något slags hat. Vilka det riktr sig mot exakt, det vet vi inte.

Jag håller med dig i det du skriver i ditt långa inlägg (den del jag inte citerat). Vad gäller det citerade är det möjligt att det fanns ett hämndmotiv men det är faktiskt inte säkert att det är så.

Vet inte om du sett ”I huvudet på en gärningsman” om överfallen på Kärleksudden i Sollentuna. Avsnittet sändes i går kväll på TV3. Där hade vi en GM som isolerat sig i ensamhet och som överföll ensamma personer med en hammare. Motivet där tycks inte ha varit hämnd, utan snarare en önskan om uppmärksamhet; att bli sedd av andra, på det ena eller andra sättet. Att bli NÅGON.

Skillnaden i fallen är naturligtvis flera. I Sollentuna finns det exempelvis inget som tyder på att GM var självmordsbenägen, medan RA förefaller ha gett upp (?). Skulle ändå inte utesluta att även RA ville bli hörd, att hans död inte skulle gå obemärkt förbi och att han skulle bli ihågkommen.

Alla vill vi bli älskade. I brist därpå beundrade, fruktade, avskydda eller föraktade. Grundläggande i existensen är att bli sedd – att någon riktar sin blick mot oss och konstaterar att vi finns till, att vi är värda uppmärksamhet och få vara med. Annars känns det jobbigt, annars vill vi ställa till det. Böla, bråka och bröla.

https://www.alba.nu/sidor/37195
Citera
2025-02-18, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag håller med dig i det du skriver i ditt långa inlägg (den del jag inte citerat). Vad gäller det citerade är det möjligt att det fanns ett hämndmotiv men det är faktiskt inte säkert att det är så.

Vet inte om du sett ”I huvudet på en gärningsman” om överfallen på Kärleksudden i Sollentuna. Avsnittet sändes i går kväll på TV3. Där hade vi en GM som isolerat sig i ensamhet och som överföll ensamma personer med en hammare. Motivet där tycks inte ha varit hämnd, utan snarare en önskan om uppmärksamhet; att bli sedd av andra, på det ena eller andra sättet. Att bli NÅGON.

Skillnaden i fallen är naturligtvis flera. I Sollentuna finns det exempelvis inget som tyder på att GM var självmordsbenägen, medan RA förefaller ha gett upp (?). Skulle ändå inte utesluta att även RA ville bli hörd, att hans död inte skulle gå obemärkt förbi och att han skulle bli ihågkommen.

Alla vill vi bli älskade. I brist därpå beundrade, fruktade, avskydda eller föraktade. Grundläggande i existensen är att bli sedd – att någon riktar sin blick mot oss och konstaterar att vi finns till, att vi är värda uppmärksamhet och få vara med. Annars känns det jobbigt, annars vill vi ställa till det. Böla, bråka och bröla.

Hjälmar Söderberg...Doktor Glas.

Ja, det kan även vara ett behov av att bli uppmärksammad, sedd, att inte vara osynlig. Jag tror faktiskt att även autister har ett behov av att betyda något för andra, att inte bli utstötta, även om behovet av att vara ensam, att inte behöva vara med många människor kan vara väldigt starkt. Att vara med någon på sina egna villkor.

Så den faktorn finns säkert med också.
Citera
2025-02-18, 14:23
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det tror jag med, och det var därför så viktigt för honom att kunna dra sig undan och avsluta sitt eget liv för att han inte skulle kunna leva med att se vad han gjort om han blev gripen.
Det där tycker jag är lite en "Disneyfiering/romantisering" för att det var en knallvit svensk. Hade det varit en blåsvart neger eller en ilsket brun muslim hade du aldrig tänkt så!
Citera
2025-02-18, 14:29
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Fruktansvärt för anhöriga. De vill förstås få besked om Salim kunnat räddas. Han ringde ett samtal vid 12:50.
Enligt artikeln tappade Salim sin mobil under ett samtal som hon hade med honom under färden till skolan. Det påbörjades 12:57. Först 15:34 fick ambulanspersonal tillträde til byggnaden. Det är två och en halv timme efter det att samtlet bröts.

Expressen:

"Klockan 12.50 ringde Salim till sin fästmö.

Han berättade att han var skadad, att han älskar henne och att hon ska ta hand om sig och hans mamma.
"
//
"Klockan var då 12.57. Under den korta bilfärden hörde hon hur Salims andning blev allt tyngre.

Trots att han hade ont lyckades han få fram i vilken del av den 17 000 kvadratmeter stora skolbyggnaden han låg: I klassrum C07.

– Sen plötsligt blir han bara tyst. "
/
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/salims-fastmo-vill-ha-svar-efter-massakern-i-orebro/

Det är försås svårt att avgöra om Salim kunnat räddas utan att veta mer, men han blev skjuten i axeln. Mycket talar väl för att en stor artär blivit skadad, det var mycket blod. Han ringde ju själv för att han verkade känna att han var livshotande skadad, ta farväl.

Samtidigt kan man förstå att ambulanspersonal inte får gå in i en byggnad innan den är säkrad. En hemsk situation för alla inblandade.

Det gäller även de som var inlåste i klassrum, som berättar om att de ville öppna för att rädda någon ute i korridoren. Hjälplösheten och instinkterna som vill ta över och hjälpa.

Usch...
En lärdom av detta kunde vara en utvidgning av insatsstyrkan så att en del av den arbetade med livräddande uppgifter och evakuera skadade. En sjukvårdssektion. Två man skulle räcka långt.
Citera
2025-02-18, 14:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
OK så om försäkringskassan inte ger sjukersättning och soc inte försörningsstöd finns det ingen legal väg att överleva?

Sjukpenning finns också.

(Läs gärna på om skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning.)
Citera
2025-02-18, 14:36
Medlem
Citat:
Hjälmar Söderberg...Doktor Glas.

Ja, det kan även vara ett behov av att bli uppmärksammad, sedd, att inte vara osynlig. Jag tror faktiskt att även autister har ett behov av att betyda något för andra, att inte bli utstötta, även om behovet av att vara ensam, att inte behöva vara med många människor kan vara väldigt starkt. Att vara med någon på sina egna villkor.

Så den faktorn finns säkert med också.

Ja, autister som skrivit i denna tråd, tycker jag har beskrivit en sådan kluvenhet. En önskan om att vara med men inte kunna. Sedan kan ekonomin ha blivit en trigger. Kanske.
Citera
2025-02-18, 14:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Det där tycker jag är lite en "Disneyfiering/romantisering" för att det var en knallvit svensk. Hade det varit en blåsvart neger eller en ilsket brun muslim hade du aldrig tänkt så!
Om jag byter ut GMs härkomst men att tillvägagångssättet var likadant så känner jag på samma sätt men jag förstår hur du kan uppfatta det så som du skrev.
Citera
2025-02-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Jag tror inte att han ville bli ihågkommen som person, det passar inte riktigt in i hans profil/personlighet att vilja synas. Om hela poängen är att han vill rikta uppmärksamheten mot honom som person så finns det tusentals andra sätt att göra det på.

Det känns troligare att han ville skicka ett budskap i stil med "Det är såhär det går när ni behandlar människor som skräp". Jag tror jag pratar för alla autistiska när jag säger att de kan relatera till den känslan (frustrationen) mot myndigheter. Jag ser det mer som en konsekvens än en hämnd, men det är väl en definitionsfråga.

Han hade förmodligen tänkt på suicid i stora delar av sitt liv men kände någonstans att samhället inte skulle få den vinsten (tro mig, samhället kan få en att känna att de vill att man ska försvinna) så han kände sig tvungen att få dom att önska att de behandlat honom bättre.

Den enda biten jag har svårt att förstå är offren, varför det verkar ha varit helt oskyldiga människor som strök med. Att inte en enda av dem verkar vara skyldiga till hans lidande. Men jag har själv sett så svart några gånger att man inte bryr sig om någonting så jag kan på ett sätt ändå förstå det, tyvärr.

Han lyckades få igång en diskussion om hur samhället behandlat honom, att psykiatrin behöver en rejäl översyn och att människor som Rickard behöver förståelse och hjälp. Jag tror det var hela hans mål, och för den biten är jag tacksam om än det är förjävligt att det måste till så drastiska åtgärder för att problemen ska komma till ytan.

Jag är dock otroligt ledsen för alla oskyldigt drabbade i budskapet - så ingen missförstår.
Citera
2025-02-18, 14:44
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagLust
Tänker på hans familj, föräldrar som sörjer sin son. Kommer dom ens få ha hans grav ifred utan att folk förstör den..

Pappan borde snacka i intervju. Han sitter förmodligen på facit. Han kan ju berätta om när han köpte grabbens första vapen och hur det var att jaga med honom.

Det hedrar Aftonbladet att fargubben aldrig kommer att glömma sekunden han fick reda på att hans avkomma är en usel bitter incel massmördare.

Det blir ingen grav för denna massmördare för den skulle givetvis aldrig få vara ifred. Brinn i helvetet vidriga avskum och familjen kommer få lida och gömma sig resten av deras liv med all rätt.

Se nu på det här incels med samma tankar. Det är inte bara erat eget liv, eller de ni mördar som ni förstör för. Alla ni någonsin haft kontakt med eller tyckt om kommer att lida tills dödsdag.

Glöm aldrig det.
Citera
2025-02-18, 14:44
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sjukpenning finns också.

(Läs gärna på om skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning.)
Då skulle man ju ha haft ett jobb vid tillfället man blir sjuk eller vara inskriven på arbetsförmedlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in