Någon som har sett hur lagen är utformad?
Jag har drivit upp kratomplantor från frön. Gissar att jag måste förstöra dom nu?
Har själv funderat på att odla nu; jag tänker att risken att någon skulle veta att det är en kratomplanta känns väldigt liten. Bara att säga att det är en kaffeplanta
Hur har det gått att odla kratomplantan? Vad jag läst så ska det vara svårt att få mitragyna speciosa när man odlar själv
”10 § Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.”
Vilket betyder att man inte kan dömas retroaktivt om man beställer nu. SS har sagt att de raderar all beställningshistorik. Sista dagen att beställa är 5 mars. Är sugen på att göra en sista beställning, men är ändå nojig!!
Ser man bara till att inte ha något hemma efter 11 mars så bör man väl inte åka dit, eller?! De kan väl heller inte ha skälig misstanke om man beställde när det var lagligt? Snurrigt det här.
”10 § Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.”
Vilket betyder att man inte kan dömas retroaktivt om man beställer nu. SS har sagt att de raderar all beställningshistorik. Sista dagen att beställa är 5 mars. Är sugen på att göra en sista beställning, men är ändå nojig!!
Ser man bara till att inte ha något hemma efter 11 mars så bör man väl inte åka dit, eller?! De kan väl heller inte ha skälig misstanke om man beställde när det var lagligt? Snurrigt det här.
Finns inget att va nojjig för. Fram till att lagen börjar gälla så gör du dig inte skyldig till något. Är inte ens nojjig att ha hemma efter att lagen träder i kraft även om jag inte rekommenderar detta om man är orolig. SS har ingen anlefning att behålla sitt kundregister än mindre att ge det till polisen. Sen tror jag inte det är högprioriterat att jaga ”kratompundare” hos polisen heller.
Tjena ska testa kratom för första gången och skulle behöva lite tips och svar på frågor.
Vilken typ ska jag beställa hem?
Hur mycket ska jag ta och hur ska jag ta det?
Vad kan jag förvänta mig?
Allmänna tips hade också uppskattats