2025-02-14, 00:32
Medlem
Fr att motverka att jag r helt mossig med frra trdstarten hr om statliga hamburgare (och parisare) slda frn 1976 och fram till Procordia avyttring tnkte jag tipsa om ngot frn just efter Boten Anna.

P SVTplay ligger nostalgibete i tre delar om svenskarnas framgngar p Youtube och sedan fallet.
Om ni r allergiska mot Clara Henry br ni ev avst. Hon r typisk bloggare pratar om sina tv krusbr och sedan fr genombrott med julmustskmt.

Uppgng 2007-2014:
https://www.svtplay.se/video/jE4BZoB...gen?video=visa

Fall 2015-2018 ligger ven upp medan del 3 som heter Haffa Guzz kommer om en vecka.

Mycket kommer saknas p g a lngden s vilket r mest upprrande enligt dig ?

Br SVT fortstta nutidshistoriken om infunzer m fl genom Instagram, TikTok och.....Only Fans ?
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-14 kl. 01:05. Anledning: Stovefel
Citera
2025-02-14, 01:03
Medlem
Sluutenbergens avatar
Bra tajming. Sg precis frsta avsnittet och ska kolla p andra nu. Hade ingen aning om vem Clara Henry var innan detta. Mnga av kanalerna har jag knappt kollat p men nostalgin var nd stark.
Citera
2025-02-14, 02:59
Medlem
Klara Henry, vilket svt fiasko det blev med henne. Hon hade julmust skmtet och sen trodde svt att en ny komiker var fdd och brjade anlita henne som kul-person i alla mjliga produktioner. Total fiasko, hennes humor blev bara cringe och alla insg att hon inte r rolig. Undrar vad hon gr idag? Barnsktare, lrare, taxi-chauffr?
Citera
2025-02-18, 12:05
Medlem
Sg de tv frsta avsnitten igr och knde att det var vldigt mycket relevant som man helt valde att bortse frn. Jag skulle sjlv sga att jag r i rtt lder fr att ha upplevt den svenska youtube-scenens utveckling och har ven sjlv tnkt tanken att det bara varit en tidsfrga innan en liknande dokumentrserie skulle komma.

Inledningsvis brjar serien med en kort redogrelse om hur youtube skapades och sedermera hur det ledde till att "svenska youtubers" fann en plattform fr deras intresse att skapa korta filmer i form av sketcher, montage mm. Naturligtvis gr det att enkelt sga att den svenska youtube-historien startade i samklang med att youtube grundades, dremot anser jag att man iaf borde nmnt de som faktiskt lade grunden fr de 14-15 ringar som ca. 2009 valde att plocka upp kamerorna.

Att skapa och dela kortare filmer via internet var ingenting nytt iom youtubes genombrott. Jag tnker exempelvis p websidan Hamsterpaj som bara r ett exempel p sidor som hade samma typ av funktion som dagens youtube. ven grupper som tex Krull productions vill jag nd pst skulle kunna agera stamfder till den yngre generationen av likasinnade ungdomar som hade en kamera tillgnglig (Rackartygarna, RMM, IJWTB, Malvin studios, Dunderhumor etc.) Tyvrr vljer dokumentren att helt och hllet se frbi det som fanns innan youtube och den s kallade internetkulturen som existerade innan 2007.

En annan punkt jag lade mrke till var det lga antalet "profiler" som under dokumentrens gng blev intervjuade. Sammantaget hittills har endast RMM, Clara Henry, Mustiga Mauri, Tova Helgesson, Manfred Erlandsson (med hans kompis Johannes) samt grundaren fr ntverket SPLAY utgjort skaran av de som intervjuats. Det kan ju skert bero p ett enkelt ointresse frn flera parter, dock utspelar det sig snarare som snv vinkling med endast ett ftal personer som fr representera "svenska youtube". Att t.ex. anvnda samtliga parter av gruppen RMM som individuella profiler istllet fr att lta andra kanaler fra fram sin talan.

Vi fr helt enkelt hoppas p en frbttring infr sista delen. Redan nu efter det andra avsnittet knns det som att man kommit ikapp med tiden och att det inte finns mycket mer att bertta om. Jag hade helst sett att det sista avsnittet fungerade som en hyllning till alla de som innan och i youtubes tidigaste skede producerade underhllande filmer fr folk p internet (d.v.s innan alla brjade tnka p content och hur mycket man kunde tjna p youtube).
Citera
2025-02-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Sg de tv frsta avsnitten igr och knde att det var vldigt mycket relevant som man helt valde att bortse frn. Jag skulle sjlv sga att jag r i rtt lder fr att ha upplevt den svenska youtube-scenens utveckling och har ven sjlv tnkt tanken att det bara varit en tidsfrga innan en liknande dokumentrserie skulle komma.

Inledningsvis brjar serien med en kort redogrelse om hur youtube skapades och sedermera hur det ledde till att "svenska youtubers" fann en plattform fr deras intresse att skapa korta filmer i form av sketcher, montage mm. Naturligtvis gr det att enkelt sga att den svenska youtube-historien startade i samklang med att youtube grundades, dremot anser jag att man iaf borde nmnt de som faktiskt lade grunden fr de 14-15 ringar som ca. 2009 valde att plocka upp kamerorna.

Att skapa och dela kortare filmer via internet var ingenting nytt iom youtubes genombrott. Jag tnker exempelvis p websidan Hamsterpaj som bara r ett exempel p sidor som hade samma typ av funktion som dagens youtube. ven grupper som tex Krull productions vill jag nd pst skulle kunna agera stamfder till den yngre generationen av likasinnade ungdomar som hade en kamera tillgnglig (Rackartygarna, RMM, IJWTB, Malvin studios, Dunderhumor etc.) Tyvrr vljer dokumentren att helt och hllet se frbi det som fanns innan youtube och den s kallade internetkulturen som existerade innan 2007.

En annan punkt jag lade mrke till var det lga antalet "profiler" som under dokumentrens gng blev intervjuade. Sammantaget hittills har endast RMM, Clara Henry, Mustiga Mauri, Tova Helgesson, Manfred Erlandsson (med hans kompis Johannes) samt grundaren fr ntverket SPLAY utgjort skaran av de som intervjuats. Det kan ju skert bero p ett enkelt ointresse frn flera parter, dock utspelar det sig snarare som snv vinkling med endast ett ftal personer som fr representera "svenska youtube". Att t.ex. anvnda samtliga parter av gruppen RMM som individuella profiler istllet fr att lta andra kanaler fra fram sin talan.

Vi fr helt enkelt hoppas p en frbttring infr sista delen. Redan nu efter det andra avsnittet knns det som att man kommit ikapp med tiden och att det inte finns mycket mer att bertta om. Jag hade helst sett att det sista avsnittet fungerade som en hyllning till alla de som innan och i youtubes tidigaste skede producerade underhllande filmer fr folk p internet (d.v.s innan alla brjade tnka p content och hur mycket man kunde tjna p youtube).
Lter ju helt vrdelst. En vild gissning blir att sista avsnittet fokuserar p typ starka quinnor p YouTube.
Citera
2025-02-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Lter ju helt vrdelst. En vild gissning blir att sista avsnittet fokuserar p typ starka quinnor p YouTube.
Delvis rtt men det blev en tummetott som det heter i ngon saga.

Det tredje avsnittet r inte 30 min utan endast 14 och rknas som extramaterial d det r en trio som gick p Plattan en gng i tiden och lyckades ev ibland Haffa Guzz som gr runt och minns frmst.

Detta r inte en dokumentrserie utan snarare en borrkrna tagen ur den glacir av fumligt amatrinnehll yngre svenskar och sannolikt en del medellders musiker och fiskare lade upp.
Det jag r mest kritiska till r total avsaknad av vghalsar p skateboard eller ngot motoriserad p tv hjul.
Det skulle vl bryter vl mot SVTs vrdegrunden att skydda generation Alfa och Beta mot brutna nyckelben.

https://www.svtplay.se/video/8z72a9y...affa-guzz-2025
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in