2025-02-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Nej, jag bodde där då.
Ja, det är fint, härliga människor likaså.
Funderade på att ta båten ner till Panama kanalen och över Atlanten hem men det blev för dyrt. Alternativet var att ta båten till Montreal med trailer och det kändes jobbigt.
Sen i efterhand så var det nog tur att det inte blev så då båten - även om den var välbyggd i sig och snabb så var den inte helt lämplig. Jag hade planerat att bygga ett vindroder till den men annat i livet kom emellan.

Har du lust att utveckla det fetade för en som är intresserad av seglarlivet men ännu rätt så oinsatt? Vad är det som skulle göra det dyrt och vilka summor pratar vi om på ett ungefär?

Edit, ber om ursäkt för offtopic TS... Har själv ingen kunskap kring mindre båtar men följer tråden pga intressanta inlägg hittills.
Senast redigerad av gorbakiosk 2025-02-17 kl. 22:54.
Citera
2025-02-17, 22:57
Medlem
Citat:
Bomber och granater! Som gamle Kapten Haddock skulle säga.
Klart att du ska.
Vem vet,
kanske man säljer av hushelvetet och kastar loss igen...
Fan vad det börjar dra i en igen.
Landkrabbelivet har sina egna fördelar men det kan inte nå upp till att få ligga i sin koj och höra kluckandet utanför skrovet...

Kör så det ryker

Det är ett stort kliv, vad vill du göra då segla iväg och vara på drift under en längre tid? eller bo i hemma hamnen och ta turer när du får sug?

För egen del vet jag inte om jag vill bo på båt för evigt men under ett par år delvis med jobb här hemma och båt i medelhavet och sen efter atlant kryssningen runt karibiska havet en längre tid och sen hem och jobba ett halvår/år och tillbaka och hämta hem henne känns rimligt.

Jag har aldrig sovit så gott som i båten med små vaggande rörelser och klucket, sen är båtar så enormt trivsamma enligt mig med.
Citera
2025-02-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Behöver du fråga så ska du nog inte segla över Atlanten är mitt svar.

Du kan ro över Atlanten i en roddbåt,allt beror på hur dåligt väder du får.

Jag är mest intresserad över att starta en diskussion för att se vad andra tycker i sammanhanget.
Jag vet vad jag vill ha för egenskaper på den båt jag kommer välja när det blir dags.
Citera
2025-02-17, 23:03
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Har du lust att utveckla det fetade för en som är intresserad av seglarlivet men ännu rätt så oinsatt? Vad är det som skulle göra det dyrt och vilka summor pratar vi om på ett ungefär?
Gärna.
Själva segla seglatsen från Vancouver ner till Washington är fint. Oregon kusten erbjuder inte så mycket hamnar och skydd. Jag hade hållit mig en bra bit från kusten. Vancouver Island och söder ut kallas för "the graveyard of the Pacific" och det finns en anledning.
Sedan resten av färden borde gå förhållandevis smidigt.
Det är en hel del år sedan, tidigt 2000 tal som jag härjade runt som en sjöbuse och jag har inga siffror på det men passagen av kanalen var svindyr då vill jag minnas. Inte särskilt trevligt heller av vad jag fick till mig av andra. Skitigt och stressigt och dyrt.
Jag har tyvärr inga aktuella siffror.
Citera
2025-02-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Ni som är seglare. Oftast diskuteras de gamla båtarna Albin, Allegro osv.. finns det inga nya båtar som byggs för ändamålet?

Det gör det säkert jag har dålig koll på nya båtar då det aldrig har vart intressant. Men generellt sett ska alla som köper nytt ha såna stora båtar idag så det finns inte lika mycket alternativ med nya under 30fot för familjen som med äldre om du inte vill ha en kappseglings båt då förstås.
Citera
2025-02-17, 23:21
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Det är ett stort kliv, vad vill du göra då segla iväg och vara på drift under en längre tid? eller bo i hemma hamnen och ta turer när du får sug?

För egen del vet jag inte om jag vill bo på båt för evigt men under ett par år delvis med jobb här hemma och båt i medelhavet och sen efter atlant kryssningen runt karibiska havet en längre tid och sen hem och jobba ett halvår/år och tillbaka och hämta hem henne känns rimligt.

Jag har aldrig sovit så gott som i båten med små vaggande rörelser och klucket, sen är båtar så enormt trivsamma enligt mig med.
Bodde på en större båt i sju år. Ej segel.
Det är en härlig livsstil.
Men idag så hade jag nog driftat runt lite. Det är jobbigt att ligga på redden ibland dock. Äldre har man blivit också. Vet faktiskt inte.
Är trött på hus och trädgård och när jag läste din trådstart så var jag tvungen att öppna upp biblioteket igen... En hel samling av litteratur från de åren som jag aldrig kommer att kunna göra mig av med...
Det vore som att hugga av en arm eller radera en förlängd minnesbank.
Det var absolut en del av de bästa åren av mitt liv.

Ibland så kastade man loss bara.
Drog iväg på en ny kurs och nya äventyr.
Träffat många härliga människor som levde som sjözigenare och andra som hade en friare livsstil och det blir nästan som man tänker sig en alkoholist eller narkoman - ett sånt jäkla sug alltså...
Tack TS för det
Citera
2025-02-17, 23:25
Medlem
Albin Vega

Har sett sådana hela vägen i Nya Zealand
Citera
2025-02-17, 23:39
Medlem
Citat:
Bodde på en större båt i sju år. Ej segel.
Det är en härlig livsstil.
Men idag så hade jag nog driftat runt lite. Det är jobbigt att ligga på redden ibland dock. Äldre har man blivit också. Vet faktiskt inte.
Är trött på hus och trädgård och när jag läste din trådstart så var jag tvungen att öppna upp biblioteket igen... En hel samling av litteratur från de åren som jag aldrig kommer att kunna göra mig av med...
Det vore som att hugga av en arm eller radera en förlängd minnesbank.
Det var absolut en del av de bästa åren av mitt liv.

Ibland så kastade man loss bara.
Drog iväg på en ny kurs och nya äventyr.
Träffat många härliga människor som levde som sjözigenare och andra som hade en friare livsstil och det blir nästan som man tänker sig en alkoholist eller narkoman - ett sånt jäkla sug alltså...
Tack TS för det

Men dåså då vet du ju vad du har att vänta dig definitivt. då tycker jag du ska satsa på din magkänsla.
jag kan garantera dig att dom flesta du träffar på sjön är glada härliga människor även nu för tiden.
och en hel del "båt nomader/sjözigenare" finns det i dom flesta hamnar idag, som som jag bara njöt av friheten.

Kul att jag kunde inspirera!
helt klart det starkaste beroende jag haft i varje fall.
Citera
2025-02-17, 23:42
Medlem
Laurin 28
Citera
2025-02-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 767-300
Albin Vega

Albin Vega är en stark kandidat med sitt långa köl och inombordare.
Citera
2025-02-17, 23:50
Medlem
lalumbas avatar
Havsfidra/Storfidra
Citera
2025-02-18, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 767-300
Albin Vega