2025-02-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Va roligt!
Absolut kul att se hans videor och byggen men vilken ära att få ha träffat mannen!
Gillar hans tänk.

Ja han är ju en Idol helt klart!
Citera
2025-02-17, 21:58
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Uj. Wow. Vancouver Island är jordens paradis. Dit jag brukar drömma mig bort. Seglade du dit också? Från Sverige alltså.
Nej, jag bodde där då.
Ja, det är fint, härliga människor likaså.
Funderade på att ta båten ner till Panama kanalen och över Atlanten hem men det blev för dyrt. Alternativet var att ta båten till Montreal med trailer och det kändes jobbigt.
Sen i efterhand så var det nog tur att det inte blev så då båten - även om den var välbyggd i sig och snabb så var den inte helt lämplig. Jag hade planerat att bygga ett vindroder till den men annat i livet kom emellan.
Citera
2025-02-17, 22:06
Medlem
Kolla in Sam Holmes på tuben. Tror hans Pickled Hearing är just under 30. Han har tidigare korsat med en 28a fotare. Skulle själv gå med en så "enkel" båt som möjligt, långkölad, höga fribord, integrerat roder, ingen tramsig ratt osv. Kanske en Allegro 27 om man är på budget.
Fan, bu blev man sugen på att skaffa en båt igen!
Senast redigerad av Slack 2025-02-17 kl. 22:11.
Citera
2025-02-17, 22:12
Medlem
Citat:
Nej, jag bodde där då.
Ja, det är fint, härliga människor likaså.
Funderade på att ta båten ner till Panama kanalen och över Atlanten hem men det blev för dyrt. Alternativet var att ta båten till Montreal med trailer och det kändes jobbigt.
Sen i efterhand så var det nog tur att det inte blev så då båten - även om den var välbyggd i sig och snabb så var den inte helt lämplig. Jag hade planerat att bygga ett vindroder till den men annat i livet kom emellan.

Med vindroder och en bulb på kölet plus riktigt snabb tömning av sittbrunnen samt en driftsäker inombordare så skulle den båten helt klart vara duglig att korsa med.
Citera
2025-02-17, 22:16
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Låter som en dröm! då är det bra fart i vindarna och strömmarna!
fyfan vad mäktigt!

Jag har en dröm att korsa atlanten. sen vidare genom panama och upp längs amerikanska
kusten ända upp till anchorage och sen vidare längs alla öar över till ryssland och längs ner deras kust
förbi japan och runt asien vidare upp genom suezkanalen och runt medelhavet.
Det kommer nog aldrig bli av men drömma kan man alltid.
Över atlanten ska jag ha avklarat i livet i alla fall.

Än så länge har jag fått hålla mig till svenska och danska vatten.

Den ser ut att ha en riktigt fin form på skrovet för grövre sjö den där San Juan!
Absolut inte så dåligt att fundera på.
Säkert härliga seglingar här i Norden likaså.
Du har inte funderat på att ta dig ner till Medelhavet?
Många fina ställen. Kanske hem och jobba lite då och då i Sverige och så fortsätta äventyret?

Segling över Atlanten har alltid kittlat mina tankar, så jäkla häftigt. Som att i en rymdkapsel färdas utom och inom sig själv - helt på egen hand och jag vet inte men jag tror aldrig att man blir densamma igen...
Efter de sex veckorna ute på seglats så kommer jag ihåg att jag tyckte att det var obehagligt att åka bil igen.
Allt gick för fort.
Det kändes konstigt att se människor och att världen fungerande som vanligt.
Jo, det är en livsstil.
Om än ett kapitel i ens liv.

Jimmy Cornell - World Cruising ROUTES

ISBN 0-07-013406-5

En annan bok som jag tror är oumbärlig i detta fall...
Citera
2025-02-17, 22:20
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Med vindroder och en bulb på kölet plus riktigt snabb tömning av sittbrunnen samt en driftsäker inombordare så skulle den båten helt klart vara duglig att korsa med.
Ja det hände att sittbrunnen fylldes av följande sjö på Stilla havs sidan... Det var som en jacuzzi.
Det var en bra båt men som sagt långkölat hade jag satsat på idag helt klart.
Särskilt om man ska ut på öppet hav.
Citera
2025-02-17, 22:24
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slack
Kolla in Sam Holmes på tuben. Tror hans Pickled Hearing är just under 30. Han har tidigare korsat med en 28a fotare. Skulle själv gå med en så "enkel" båt som möjligt, långkölad, höga fribord, integrerat roder, ingen tramsig ratt osv. Kanske en Allegro 27 om man är på budget.
Eller hur?
Fanimej farligt att tänka på det bara...
Hehe
Citera
2025-02-17, 22:32
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slack
Allegro 27 ser ut som en vettig båt verkligen... Riktigt fin design.

I boken som nämnts så förekommer:

Alberg 30
Albin Vega 27
Allied Seawind 32
Bristol 27
Bristol Channel Cutter 28
Cal 20
Cape Dory 25D
Catalina 27
Contessa/J.J. Taylor 26
Contessa 32
Dana 24
Falmouth Cutter 32
Flicka 20
Folkboat 25
Frances/Morris 26
Nicholson 31
Pacific Seacraft 25
Pearson Triton 28
Southern Cross 31
Westsail 32

...
Citera
2025-02-17, 22:37
Medlem
Citat:
Absolut inte så dåligt att fundera på.
Säkert härliga seglingar här i Norden likaså.
Du har inte funderat på att ta dig ner till Medelhavet?
Många fina ställen. Kanske hem och jobba lite då och då i Sverige och så fortsätta äventyret?

Segling över Atlanten har alltid kittlat mina tankar, så jäkla häftigt. Som att i en rymdkapsel färdas utom och inom sig själv - helt på egen hand och jag vet inte men jag tror aldrig att man blir densamma igen...
Efter de sex veckorna ute på seglats så kommer jag ihåg att jag tyckte att det var obehagligt att åka bil igen.
Allt gick för fort.
Det kändes konstigt att se människor och att världen fungerande som vanligt.
Jo, det är en livsstil.
Om än ett kapitel i ens liv.

Jimmy Cornell - World Cruising ROUTES

ISBN 0-07-013406-5

En annan bok som jag tror är oumbärlig i detta fall...

Massor av planerande av rutter och drömmande angående att ta sig till medelhavet har jag haft. Det ska ingå i min atlanten korsning och kanske en säsong i medelhavet innan med båt plats där över vintern här hemma.

jo precis pengar måste in och dom möjligheterna med skift jobb har jag redan.

Exakt så jag tänker också att vara ute mitt på havet sådär långt bort helt hjälplös är det närmsta en rymd resa vi vanliga människor kan komma i känslan.
Jag ser hela livet som ett stort äventyr och efter varje stort projekt så förändras man mer eller mindre.

Jag har faktiskt bott på min segelbåt i 8 månader så jag förstår vad du menar med att åka bil igen då jag inte åkte bil en gång under dessa 8 månader.

Jag har haft uppehåll med seglingen i 2 år nu endast lånat och åkt lite med andra. Och jag känner att jag bara måste tillbaka till den världen havet har att erbjuda.
Citera
2025-02-17, 22:44
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Massor av planerande av rutter och drömmande angående att ta sig till medelhavet har jag haft. Det ska ingå i min atlanten korsning och kanske en säsong i medelhavet innan med båt plats där över vintern här hemma.

jo precis pengar måste in och dom möjligheterna med skift jobb har jag redan.

Exakt så jag tänker också att vara ute mitt på havet sådär långt bort helt hjälplös är det närmsta en rymd resa vi vanliga människor kan komma i känslan.
Jag ser hela livet som ett stort äventyr och efter varje stort projekt så förändras man mer eller mindre.

Jag har faktiskt bott på min segelbåt i 8 månader så jag förstår vad du menar med att åka bil igen då jag inte åkte bil en gång under dessa 8 månader.

Jag har haft uppehåll med seglingen i 2 år nu endast lånat och åkt lite med andra. Och jag känner att jag bara måste tillbaka till den världen havet har att erbjuda.
Bomber och granater! Som gamle Kapten Haddock skulle säga.
Klart att du ska.
Vem vet,
kanske man säljer av hushelvetet och kastar loss igen...
Fan vad det börjar dra i en igen.
Landkrabbelivet har sina egna fördelar men det kan inte nå upp till att få ligga i sin koj och höra kluckandet utanför skrovet...

Kör så det ryker
Citera
2025-02-17, 22:50
Medlem
Behöver du fråga så ska du nog inte segla över Atlanten är mitt svar.

Du kan ro över Atlanten i en roddbåt,allt beror på hur dåligt väder du får.
Citera
2025-02-17, 22:51
Medlem
Ni som är seglare. Oftast diskuteras de gamla båtarna Albin, Allegro osv.. finns det inga nya båtar som byggs för ändamålet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in