2025-02-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Europa har haft snart tre år på sig att ta initiativ till fredssamtal men inte gjort nåt. Nu när USA gör det blir européerna avundsjuka för att de inte är inbjudna. Kan man bli barnsligare?
EU är inget land med en verklig regering, inte jämförbart med USA:s federala maktcentrum som har allt som en suverän nation har. EU är en sammanslutning av 27 medlemsnationer. USA:s delstater kan inte lägga in veton mot hur den federala regeringen styr landet.
EU har inget finans-, inget försvars- departement osv.
Klart att EU inte kan vara med i fredsförhandlingarna, 27 nationer som ska ha långbänk om alla detaljer, det går inte om det ska bli resultat.
Kristersson etc må inbilla sig att EU skulle vara jämförbart med USA, Ryssland, Kina etc som stormakt, men det är bara fantasifoster.
Citera
2025-02-17, 22:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det troliga är att Trump sluter att avtal med Putin som innebär att de i princip blir allierade. Sedan lämnar han NATO. USA kan börja skicka vapen till Ryssland om det skulle behövas
Europa lämnas åt sitt öde och Ryssarna kan ta över Europa genom utpressning med kärnvapen.
Enda alternativet för Europas länder är väl om man får bli amerikanska delstater. Men det är inte alls säkert att vi får det ens. Trump vill nog gärna hålla sig borta helt från Europa.

Du kan eventuellt tyvärr ha rätt. På sikt.

Frankrike och GB har egna kärnvapen. Så på den punkten är det lugnt.
Citera
2025-02-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag har inte sagt att tvist och bråk är lösningen. Jag har inte vänt mig mot förhandlingar. Jag vänder mig bara mot att man köper två av Rysslands viktigaste positioner rätt av, innan man ens träffats, gör att man nästan garanterat har fimpat Ukrainas föredragna position som involverar NATO-medlemskap eller något tyngre än "säkerhetsgarantier" för den delen av landet man får ha kvar.

Som jag redan förklarat (tredje gången nu), du kan få till ett möte utan att ge sälja ut Ukraina i förväg. Allt du gör är att säga åt en undersåte att lyfta luren. Ukraina har redan lyckats med detta under 2022.
Europa har haft gott om tid att försöka förhandla, vi ser även europa har lagt mer krut på Israel/hamas än vad man lagt på Ukraina ang förhandling, ändå handlar det om små länder, europa lyckades inte med något, inte ens nära, Putin vet vi att vi inte klarar av o förhandla med, vi har gjort det vi kunnat, sanktioner skicka vapen, ändå ropar Ukraina efter mer vapen, dvs europa klarar inte ans av att leverera nog med vapen till Ukraina, ännu värre om Usa drar ner på leveranserna.

Om du tar det i perspektiv att Usa slutar leverera vapen kommer Putin ändå o vinna, vi behöver även själva bygga upp våra försvar o förråd, nu hade vi tur o kunna skicka allt gammalt o uppdatera, men det kommer inte o funka ifall Usa drar sig ur.

Sedan ser vi hur det gick för Ukraina o förhandla själva, nu är dom inne på sitt 3 år med kriget o halva ukraina ligger i ruiner.
Senast redigerad av hjorten16 2025-02-17 kl. 23:05.
Citera
2025-02-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vänstervridna idiot, vik hädan. Vad pratar du om för knapp - kärnvapenknappen? NEJ, jag skulle inte tycka att det vore värt att trycka på kärnvapenknappen för att Ukraina ska vinna kriget.

Ukraina är en gammal korrupt sovjetrepublik och jag kan inte bry mig mindre om vad som händer med Vitryssland, Kazakstan, Kirgistan, Ukraina eller nån annan av de gamla Sovjetrepublikerna. Ska du placera kärnvapen i varenda en av dessa gamla Sovjetrepubliker för att förhindra att Ryssland tjafsar med dem?

Och vad händer om de kommer på att Europa nog är fienden ändå?

Tokfan!!

Frågan var inte om kärnvapen, det var om du skulle trycka på knappen så kriget avlutades men att Ukraina vann kriget och Ryssland fick dra sig tillbaka helt och fullt.

Men du har nog redan svarat. Ditt hat för de som inte är Ryssland är tydlig. Antingen har du den defekta ryssgenen och har en anfader som är från Ryssland eller så är du serb. Ryssar är verkligen en pest.
Citera
2025-02-17, 23:04
Medlem
trillians avatar
Många i tråden glömmer att amerikanska vapen dödat ~300,000 män i ett lerigt Öst-Ukraina.

Att Putin och Trump ska bli ”kompisar”, det är inte särskilt troligt.

Däremot ganska troligt att FSB har kompromat på Trump när han pissar på nån 21-årig Irkutsk-donna i ett hotellrum i Moskva.

Trump är för mjäkig mot Putin helt enkelt. Han har väl inte sagt ett ont ord om ryssen någonsin. Det är suspekt.
Citera
2025-02-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du kan eventuellt tyvärr ha rätt. På sikt.
Frankrike och GB har egna kärnvapen. Så på den punkten är det lugnt.
Frankrike har egna kärnvapen, GB leasar sina av USA.
Citera
2025-02-17, 23:08
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Soviets fel, vatnik! Det var Soviet som placerade ut missiler med kärnvapen på Kuba. Det ledde till krisen.

...som i sin tur var ett svar på Jupiter-missilerna som USA dessförinnan hade placerat i Turkiet. Ryssarna var dock obegåvade nog att gå med på ett "gentlemens agreement" att inte skryta offentligt över att dom genom Kuba lyckats få jänkarna att backa på den punkten.

Citat:
An agreement was eventually reached between Kennedy and Khrushchev. The Soviets would dismantle their offensive weapons in Cuba, subject to United Nations verification, in exchange for a US public declaration and agreement not to invade Cuba again. The United States secretly agreed to dismantle all of the offensive weapons it had deployed to Turkey. There has been debate on whether Italy was also included in the agreement.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cuban_Missile_Crisis

Om rysskommunisterna hade varit lite bättre på PR så hade vi kanske istället kommit ihåg den där episoden som "Turkiska Jupiter-krisen".
Citera
2025-02-17, 23:10
Medlem
Tänker på memen och gifen 'oh no, anyway" med Top Gear.
Citera
2025-02-17, 23:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Frankrike har egna kärnvapen, GB leasar sina av USA.

Aha okej. Trodde aldrig jag skulle säga det här men Frankrike får tillverka åt oss andra.
Citera
2025-02-17, 23:26
Medlem
Man kan ha mycket kritik mot Trump, men uppfriskande att han skakat om de Europeiska ledarna så de nu inte vet vilket ben de ska stå på. De har helt målat in sig i att ”enda” lösningen är i praktiken WWIII, som även Zelinski verkar vilja ha.

Trump är till mycket realist, hans radikala förslag om Gaza ses som orealistisk galenskap. Men faktum är att Israel aldrig kommer att gå med på någon tvåstats-lösning. Det Europa m.fl. hållit på med i 60 år är illusoriska charader som inte beaktat faktum att storisrael är Israels långsiktiga mål. Värre självbedrägeri får man leta efter, så säger de att Trump är galen.
Citera
2025-02-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När USA och Ryssland står på samma sida så finns det tyvärr ingenting Europa kan göra annat än kapitulera.
Trump anser inte att samarbete med Europa gynnar USAs intresse och då bryts samarbetet.
Jag kan inte se någon lösning alls för oss. I framtiden kanske Europas länder blir autonoma republiker i Ryssland eller något i den stilen.

En hemsk tanke, men inte helt otänkbart när man beaktar allt det som sker. Det amerikanska folket har röstat fram en riktig idiot som ställer allt på kant, driven av maktfullkomlighet och hämnd. Att USA, som mer eller mindre alltid har varit en motpol mot Ryssland och kommunismen, nu plötsligt är vänligt sinnade och börjar gulla med skitstöveln Putin hade man nog aldrig trott skulle ske, Men nu är det så, hur osmakligt och vedervärdigt det än må vara. Jag hoppas verkligen att ett sådant skräckscenario som här ovan inte ska bli verklighet. Jag hoppas däremot att de rednecks och andra pappskallar i USA som bidrog till att rösta fram deras nuvarande president får ett litet helvete och ångrar sig bittert. Och om man får önska sig något mer så hoppas jag att nästa attentatsman som siktar på Trump är mer träffsäker!
Citera
2025-02-17, 23:27
Medlem
shoottheelkss avatar
Politiker gråter i Munchen....

Heusgen’s Emotional MSC Closing Address
https://www.youtube.com/watch?v=SNwx3tb0By4&ab_channel=TheExpressTribune

Att de skulle vara rädd för ryssen köper jag inte.
- Är de rädda för att avslöjanden kommer följa med krigsavslutet?
- Peddo utpressning?

"Trained As A Spy At 10” - Sex Trafficking Survivor Anneke Lucas NAMES Her Billionaire Abusers
https://www.youtube.com/watch?v=jPVvEi8kAUo&ab_channel=PBDPodcast

Är av Rothschild skapade virus/vaccin/krigs-narrativet på väg att landa på
huvudet på EU´s mossad ägda politiker?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in