2025-02-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Av samma skäl som Frankrike och England ansåg att man skulle skydda Polen från Hitler-Tyskland. Men det går väl över din horisont. Idiot.
Om de inte lagt sig i en regional konflikt hade det inte blivit en globalt krig.
Citera
2025-02-17, 16:59
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ju fler kockar sämre soppa heter det och tror det stämmer, titta på EU och Sverige där alla kommer med åsikter och ofta en minoritet som bestämmer....

Bra, då kan vi sluta pröjsa direkt ty vi har inget inflytande
Citera
2025-02-17, 17:01
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Finns det något exempel på ett annat krig som avgjorts av att ekonomin har kollapsat?

Att Ryssland fick dra sig ur första världskriget (Varfö blev det revolution?!?). Sovjetunionens kollaps, Sovjetunionens nederlag i Afghanistan för att nämna några exempel.
Citera
2025-02-17, 17:01
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
USA ackumulerat 140

Vad spelar det för roll? Då skänkte USA och EU rätt lika. Varför då ska MAGA sitta vid förhandlingsbordet men inte EU?
Citera
2025-02-17, 17:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kanske överdrev lite. Menade inte att Putin kommer få exakt som han vill, men jag får en känsla av att Ryssland lyckats bättre med att infiltrera USA än vad de har lyckats med att invadera Ukraina. I synnerhet tänker jag på Tulsi Gabbard.

Jag tror Trump är mer villig att göra lite fula deals med Putin under bordet än vad man kan önska.
Det framställs så men det är vår propaganda MSM, jag är rätt säker på att Trump är stenhård men ska man göra affärer måste man alltid kompromissa, det fattar inte tex våra EU politiker eller Zelensky därav att inget hänt mer än att vi öser in vapen och håller Zelensky under armarna.

Trump vi stänga detta mörka kapitel och vända blad så inga fler dör, territorium är totalt underordnat människoliv IMHO men det verkar inte gälla vissa FB tabgentbords soldater tyvärr.
Citera
2025-02-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Vad gäller de riktiga fredsförhanlingarna, så bestämmer Zelensky hur hans lag skall se ut. Ingen annan än Zelensky.
Innan Zelenskys fredsförhandlingar fortsätter givetvis ukrainarna att skjuta ner alla ryssar i Ukraina.

Allting Trump gör är fullständiogt nonsens.

Ukraina gör som USA säger. Trump är bossen.
Citera
2025-02-17, 17:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Vad gäller de riktiga fredsförhanlingarna, så bestämmer Zelensky hur hans lag skall se ut. Ingen annan än Zelensky.
Innan Zelenskys fredsförhandlingar fortsätter givetvis ukrainarna att skjuta ner alla ryssar i Ukraina.

Allting Trump gör är fullständiogt nonsens.
Man går aldrig in i förhandlingar med förutfattade bestämda åsikter hur allting ska se ut i framtiden. Annars finns det inget att förhandla om. Det är att ge och ta av olika förslag.
Nu har ju Zelensky gjort bort sig igen då han lajvar kejsaren av Europa utan att ens tillhöra dit. Det är klart han inte blir bjuden då.
Utan det måste bli de tunga spelarna som finansierar och är medberoende till spelet. Samt är beredda med eftergifter.
Därtill behövs i detta fall neutrala medverkande som t,ex Kina och Saudi Arabien.

Jag tycker det är ett problem då västs stridande parter tror att detta går att jämföra med Tyskland efter ww2 där man delar landet och olika allierade samt motståndet är ar över hela landets funktion.
Jag är mer för en FN lösning liknande det delade Cypern där riktiga internationella fredsbevarande styrkor säkrar en buffertzon.
Möjligen en avmilitarisering från båda håll inom hela det tidigare Ukrainas gränser
Det är det enda rimliga...
Senast redigerad av Giant Squid 2025-02-17 kl. 17:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du är totalt beroende av att jag hjälper dig att göra ditt jobb - utan att du ger mig nån del av sin lön för det - så ja, då skulle jag vilja sitta ner med din chef och diskutera en lösning på problemet.

Ukraina är inte självständiga i den här konflikten. De är totalt beroende av att andra länder ger dem material och vapen. Hur länge har du tänkt dig att omvärlden ska vilja göra det? I all oändlighet?

Det är problemet med er vänstervridna, ni tänker alltid att ”nån annans pengar” ska ges till er oändlighet.

Det finns inget som Trump gör nu, som Zelensky själv eller EU inte kunde ha gjort när som helst. Det finns ingen plan för hur kriget ska ta slut. Snart är de ukrainska männen slut - sen då?

Vad är din egen lösning?

Först och främst så kan du sluta med ditt "vänstervridna" argument, det är så trött och idiotiskt och visar hur lite du tänker. Är man höger stöttar man Ukraina? Så fan heller. Är man Ryss så stöttar man Ryssland men annars inser man snart att Ryssland är Europas i särklass största fiende, allt annat är trams och pro-rysk propaganda. Jag är höger och har varit höger hela mitt vuxna liv. Jag har tjänat massvis med pengar och älskar inte höga skatter, älskar den fria marknaden och tycker att företagsamhet är nyckeln till välfärd.

Men visst, från toppen av mellanfingret i en utstäckt nazisthälsning antar jag att det mesta ser vänster ut...

När det gäller Ryssarna så har de inte klarat detta utan hjälp från Iran, Kina och Nord Korea. Så är det i krig, man har allierade. Det gäller Ukraine det gäller Ryssland. Ditt ryssrunkande lyser igenom din påverkansmupp.

Du låtsas att du bryr dig om Ukrainska liv men som vanligt när man är pro-ryss så är det skitsnack av episka mått, om du skulle bry dig om det skulle du argumentera för att Ryssland ska dra sig tillbaka NU.

Det finns inga enkla lösningar men jag anser att Ukraina MÅSTE skaffa kärnvapen för att återställa en terrorbalans mellan länderna. Jag är mer övertygad nu än någonsin att fortsätta stödet och jag skulle bli förbannad om inte en del av de obsena mängder skatt jag betalar inte går dit.

I övrigt måste Europa öka stödet med vapen som gör skillnad och göra det snabbt. Ukraina bör få mängder med flygplan, långdistansrobotar etc. Lösningen är att nöta ner Ryssland, inte skicka in den största idioten av alla, Trump.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vad spelar det för roll? Då skänkte USA och EU rätt lika. Varför då ska MAGA sitta vid förhandlingsbordet men inte EU?

..Därför att EU sedan länge lämnat över spakarna till USA och numera bara är vilsna hjon som ändå bara oroligt följer i USA:s fotspår, helt utan förmåga att ta egna initiativ.

Detta är USA:s egna konflikt som de skapat för att försvaga Ryssland och i detta sammanhang är EU bara USA:s springpojkar.

Varför skall springpojkar sitta med vid förhandlingsbordet? ...För att de huvudlöst skänkt massa grejor till Ukraina? ....Det är inte så det fungerar.
Citera
2025-02-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
De enskilda EU-länderna och EU:s olika institutioner hade i slutet av juli gett Ukraina finansiellt, humanitärt och militärt stöd till ett värde av 132 miljarder euro sedan början av den ryska invasionen. Det är mer än en svensk statsbudget och närmare dubbelt så mycket som USA:s stöd på närmare 70 miljarder euro.

Varje dollar som USA har gett till Ukraina har varit i form av ett bidrag utan förväntan om återbetalning. Mycket av vad EUs institutioner har lovat Ukraina i finansiella bilaterala åtaganden är dock i själva verket lån.
https://www.heritage.org/global-politics/commentary/yes-america-the-biggest-military-donor-ukraine
Citera
2025-02-17, 17:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: ” Fuck off, Europe, får inte vara med på fredsförhandlingen”

/Mod
Citera
2025-02-17, 17:27
Medlem
Zelensky möter Erdogan imorgon efter ha troligtvis varit utslängd av Trump.

https://www.aa.com.tr/en/turkiye/turkish-president-erdogan-to-meet-ukrainian-president-zelenskyy-in-ankara-on-tuesday/3484607
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in