2025-02-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast laguttagningar kommer väl alltid på tisdagar.
Så brukar det vara, men jag vet att dom har sagt att det skulle kommuniceras utåt under dagen idag.
Citera
2025-02-17, 18:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Så brukar det vara, men jag vet att dom har sagt att det skulle kommuniceras utåt under dagen idag.

OK.
Citera
2025-02-17, 18:46
Medlem
Weit-wegs avatar
Ser till min förtvivlan att det verkar bli regnväder enligt prognosen i VM starten. Alltså en utmaning för vallarbussen och det vet man ju hur det brukar sluta….

Usch och fristil är det till råga på allt
Citera
2025-02-17, 18:58
Medlem
Japp, nu börjar varmgraderna smyga sig in i slutet av långtidsprognosen för Granåsen. Johaug gråter inte över det.
Citera
2025-02-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
är sistasträckan tillräckligt tung för att Johaug ska kunna köra ifrån Jonna?
Iofs inte säkert att Therese vill försöka köra sista igen, men laget Weng - Slind - Sannes - Johaug är ett jobbigt alternativ. Då tror jag Frida behöver skapa lucka
Slind-Weng-Sanness-Johaug skulle jag köra. Weng är i grunden en mycket bättre åkare än Slind så hon tar den tuffare andra sträckan. Norge kan helt skita i allt som heter spurt och endast ha taktiken att avgöra ute på banan
Citera
2025-02-17, 20:25
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Slind-Weng-Sanness-Johaug skulle jag köra. Weng är i grunden en mycket bättre åkare än Slind så hon tar den tuffare andra sträckan. Norge kan helt skita i allt som heter spurt och endast ha taktiken att avgöra ute på banan
Ja, det om det enbart sto mellom Sverige og Norge om guldet, og intet annet hadde betydning. Men så er det ikke.
Om det hadde vært 4 etapper i fristil, så hadde nog Sverige og Norge vært mer jevnstilte, så at det bare burde være guld vi gikk for.
Men, som det nu er, er det mer sannsynlig at vi vil kjempe om sølv/bronse med Tyskland og Finland, og i det scenarioet,
vil jeg absolutt kjenne meg tryggere om vi har Heidi på siste etappe,
Citera
2025-02-17, 21:26
Medlem
Den uppställningen med Slind, Johaug, Sanness och Weng tror jag är väldigt stark. Det är viktigt att vara med i början och Sanness åkte väldigt bra i Falun. Heidi på en sista sträcka kan mycket väl slå Jonna. Jag skulle gissa att Norge har fördel när det gäller vallning då de har hemmaplan och säkert har stor erfarenhet av svårvallade förhållanden i Trondheim.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Petter Skinstad står inte högt i tak härinne, varken av svenska eller norska skidvänner. Jag kan dock tycka att han ofta för intressanta resonemang. Nu resonerar han om det norska stafettlaget Han ser, precis som många andra, att det finns en given uppställning för det svenska laget efter Svahns uppvisning i helgen (Svahn - Frida - Ebba - Jonna) men att det finns en osäkerhet kring det norska laget. Till tre fjärdedelar är det norska laget klart och han vill ha Slind på andraetappen, Johaug på tredjeteppen och Heidi på avslutningsetappen. Jag skulle ju ha satt Johaug på andraetappen och Skinstads argument för Slind är att hon kan bita sig fast i ryggen på Frida. Jag är tveksam till det och vad händer om Svahn har fixat en lucka på tio sekunder till Frida när hon går ut på sin etapp. Men det stora spörsmålet är ju vem som i så fall skall gå förstaetappen. Efter lite krumbukter så kommer Skinstad fram till att det bör stå mellan Fosnäs eller Theodersen med ett försteg för Fosnäs. Egentligen vill han ha Kalvå där men hon visade ju dålig form i Falun. Och både Fosnäs och Theodersen var långt efter Svahn på 10km-loppet i helgen.

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvem-skal-ga-stafetten/17463831/?mode=app&app=sporten&_sp_pass_consent=true

Ett annat alternativ hade varit att köra med Slind - Johaug - Sanness - Heidi.
Citera
2025-02-17, 23:23
Medlem
Weit-wegs avatar
Tror nog att om alla svenskorna är i form och att materialet är konkurrenskraftigt så spelar det mindre roll hur man ställer andra lag mot dem. Men som sagt är formen tveksam på någon av dem eller att skidorna inte är optimala i någon disciplin kan det bli mer öppet.
Citera
2025-02-18, 06:22
Medlem
bcdefgs avatar
Hur många stafetter senaste 15 åren har våra fyra bästa damer varit i form och skidorna varit bra och inga andra missöden? Är väl bara Seefeld och Falun? Val di Fiemme kanske? Aldrig i världscupen sen Beitostölen? (Vi har dock vunnit trots det)
Citera
2025-02-18, 06:37
Medlem
rainbowias avatar
Gillar uppställningen Astrid-Johaug-Nora-Heidi.
Chans att döda stafetten halvvägs plus att ha Heidikortet kvar på sista.
Citera
2025-02-18, 07:13
Medlem
Jobbigaste med Norge är väl det att det finns så många alternativ, är Sanness sjuk eller ur slag finns Fosnäs, Theodersen, Fossesholm, LUW och Kalvå där bakom som alla varit topp 10 på distans i år trots att det i Kalvås fall varit en rätt bedrövlig säsong.

Apropå väder så säger nu prognosen på YR för den 27:e att det ska vara tre plusgrader och regn, VM i Trondheim ser ut att bli exakt så som man föreställde sig.
Citera
2025-02-18, 07:48
Medlem
Jag skulle inte ta ut en åkare till stafett som inte tävlat tidigare under mästerskapet. Då ska det vara en paniklösning i brist på bra alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in