2025-02-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Den enda som utmanar Ilar är väl Märta i nuläget men då behöver hon ta ett rätt stort kliv till nästa säsong. I nuläget är väl Frida, Ebba och Jonna självskrivna på distans, och Jonna står nog över något/några distanslopp för att fokusera på sprintloppen och stafett i första hand. Jag håller Ilar före både Ribom och Maja så det ser ljust ut att få åka OS.

Moa har dessutom utvecklats och blivit bättre för varje säsong, men hon skulle behöva få den där formtoppen och göra en bra avslutning.

Den som lever får se. Jag är okej med att andra tycker olika. Förutom ”de där två loppen” så har Moa gjort rätt lite för att vara odiskutabelt före åkare som Linn och Emma när de är där de ska vara. Kapacitetsmässigt tror jag inte det finns så mkt mer att förvänta sig från Moa men jag har gärna fel.
Citera
2025-02-17, 12:40
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Den som lever får se. Jag är okej med att andra tycker olika. Förutom ”de där två loppen” så har Moa gjort rätt lite för att vara odiskutabelt före åkare som Linn och Emma när de är där de ska vara. Kapacitetsmässigt tror jag inte det finns så mkt mer att förvänta sig från Moa men jag har gärna fel.

Linn glömde jag bort ska erkännas, är hon i distansform är hon absolut en åkare för distans i mästerskap. Gissar dock på att hon fokuserar på sprint före distans även nästa mästerskap.
Citera
2025-02-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Tror Heidi vill undvika rollen som ankare trots att hon är bästa alternativet. Snabbast från A till B blir det sannolikt med Sanness på fristilssträcka
Nja, ikke så sikker på det. Weng ble tross alt nr. 2 på Lillehammer på 10 fri denne sesongen. Et sånt resultat har ikke Sanness levert på en individuell start før.
Citera
2025-02-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Nja, ikke så sikker på det. Weng ble tross alt nr. 2 på Lillehammer på 10 fri denne sesongen. Et sånt resultat har ikke Sanness levert på en individuell start før.

Vad är det du invänder mot?

1. Hedis förmodade aversion mot rollen som ankare eller…

2. Att Norges snabbaste lag från A till B inkluderar Sanness? Här vill jag bara säga att jag även inkluderar Heidi på en klassisk sträcka (sträcka 1)
Citera
2025-02-17, 14:47
Medlem
BraidsMammas avatar
Har nån hört ifall det blir nån sändning från onsdagens kvallopp i VM?
Citera
2025-02-17, 16:06
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Petter Skinstad står inte högt i tak härinne, varken av svenska eller norska skidvänner. Jag kan dock tycka att han ofta för intressanta resonemang. Nu resonerar han om det norska stafettlaget Han ser, precis som många andra, att det finns en given uppställning för det svenska laget efter Svahns uppvisning i helgen (Svahn - Frida - Ebba - Jonna) men att det finns en osäkerhet kring det norska laget. Till tre fjärdedelar är det norska laget klart och han vill ha Slind på andraetappen, Johaug på tredjeteppen och Heidi på avslutningsetappen. Jag skulle ju ha satt Johaug på andraetappen och Skinstads argument för Slind är att hon kan bita sig fast i ryggen på Frida. Jag är tveksam till det och vad händer om Svahn har fixat en lucka på tio sekunder till Frida när hon går ut på sin etapp. Men det stora spörsmålet är ju vem som i så fall skall gå förstaetappen. Efter lite krumbukter så kommer Skinstad fram till att det bör stå mellan Fosnäs eller Theodersen med ett försteg för Fosnäs. Egentligen vill han ha Kalvå där men hon visade ju dålig form i Falun. Och både Fosnäs och Theodersen var långt efter Svahn på 10km-loppet i helgen.

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvem-skal-ga-stafetten/17463831/?mode=app&app=sporten&_sp_pass_consent=true

Ett annat alternativ hade varit att köra med Slind - Johaug - Sanness - Heidi.

Intressant diskussion det där och jag håller med dig i det du skriver. Jag tror att Svahn på en första sträck kan bli en rysare för alla lag och hade jag varit norsk förbundskapten hade jag tagit ut laget Slind-Johaug-Sanness-Weng. Slind kan gå med Svahn men knappast gå ifrån henne och Johaug bör kunna hänga med Frida om hon inte gör en liknande genomklappning som i Obertsdorf. Ebba kan få svårt att hänga av Sanness men ingen, jag skriver ingen, slår Jonna på sista sträckan.
Citera
2025-02-17, 16:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Har nån hört ifall det blir nån sändning från onsdagens kvallopp i VM?

Schemalagt hos Viaplay men verkar inte som man sänder i sexan eller någon annan kanal.
Citera
2025-02-17, 17:14
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Intressant diskussion det där och jag håller med dig i det du skriver. Jag tror att Svahn på en första sträck kan bli en rysare för alla lag och hade jag varit norsk förbundskapten hade jag tagit ut laget Slind-Johaug-Sanness-Weng. Slind kan gå med Svahn men knappast gå ifrån henne och Johaug bör kunna hänga med Frida om hon inte gör en liknande genomklappning som i Obertsdorf. Ebba kan få svårt att hänga av Sanness men ingen, jag skriver ingen, slår Jonna på sista sträckan.
är sistasträckan tillräckligt tung för att Johaug ska kunna köra ifrån Jonna?
Iofs inte säkert att Therese vill försöka köra sista igen, men laget Weng - Slind - Sannes - Johaug är ett jobbigt alternativ. Då tror jag Frida behöver skapa lucka
Citera
2025-02-17, 17:22
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...

Johaug skulle kunna slå Sundling på sistasträckan men hon har väl PTSD efter Seefeld 2019. Jonna är ju starkare på distans än Stina var då. Dóck, 7.5 km vs 5 km.
Citera
2025-02-17, 17:26
Medlem
Konstigt att dom inte har gått ut med reserverna än? Nästan lite respektlöst mot åkarna kan jag tycka.
Citera
2025-02-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Konstigt att dom inte har gått ut med reserverna än? Nästan lite respektlöst mot åkarna kan jag tycka.

Jag har nog en känsla att dom vet om det redan även om det inte kommit ut ännu annars är det dåligt borde varit klart igår
Citera
2025-02-17, 17:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Fast laguttagningar kommer väl alltid på tisdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in