2025-02-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
men du säger emot dej lite själv, de är de jag vill komma till, okänd av polis, ingen läkare som reagerat, han har fått hjälp, mycket hjälp... dessa människor kommer man inte åt, det kommer hända igen, av en för polisen okänd person, som kanske har de lite trassligt i sitt liv och som socialen försökt hjälpa med försörjningsstöd, aktivitets stöd etc...

Han har uppenbarligen inte fått tillräckligt med hjälp. Den sista ekonomiska hjälpen han fick som vi vet om är för flera år sen ju. Det var nog inte några milioner han fick utbetalt då.

Det har också framkommit att han bad om mera hjälp men fick avslag på det.
Det känns som att du gärna vill förvrida den sanningen vi har ivf.
Citera
2025-02-17, 16:55
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag kan inte påminna mig om en mördare där så himla många känner igen sig & applicerar egenskaper på utifrån sig själva. De är plötsligt ”vi” med en massmördare & andra kan inte förstå dem. Livsfarligt.

Det är de med psykisk ohälsa av varierande diagnoser, mobboffer, incels, rasister, myndighetsföraktande människor osv.

Rickard var Rickard.

Det är autistmaffian som som vanligt inte kan ta ansvar för sina liv och skyller allt på samhället. Till och med en massmördares gärningar ska urskuldas med förespeglingen att det handlar om prevention - som om vi ska låta ett antal mentalsjuka diagnosmongon hålla skattebetalarna som gisslan för resten av livet för att inte någon dag bli tagna av daga pga någon dåres autistiska rage-flipp.

I förlängningen ingenting annat än autistens vanliga barnsliga och egocentriska förhållningssätt till omvärlden.
Citera
2025-02-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag kan inte påminna mig om en mördare där så himla många känner igen sig & applicerar egenskaper på utifrån sig själva. De är plötsligt ”vi” med en massmördare & andra kan inte förstå dem. Livsfarligt.

Det är de med psykisk ohälsa av varierande diagnoser, mobboffer, incels, rasister, myndighetsföraktande människor osv.

Rickard var Rickard.

Så fruktansvärt okänsligt att citera en persons känslor och öppenhet på det sättet som du gör!

Jag tror inte att någon likställer sig med RA som mördare utan med en person som inte mådde så bra och som inte fick adekvat hjälp, blev sedd, förstådd. En person som blev mobbad etc.

Det talar ju bara om hur många det är som lever i detta samhälle och har samma känslor.
Läskigt att det är så illa.

.
Citera
2025-02-17, 17:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Drogs försörjningsstödet veckorna innan dådet?

Enligt uppgifter som flera tidningar har publicerat drogs försörjningsstödet in i januari 2025.
Citera
2025-02-17, 17:04
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Att dra paralleller här, och öppna sitt hjärta är ett bra sätt att kunna förstå hur saker och ting formar en individ även om man inte kan förlåta att någon gör något så fruktansvärt som RA.

Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Det är väl ingen annan guide som har sagt att de sett honom.
Ok. Då är ju frågan om det är några mer som guidar. De som arrangerat begravningar har iaf sett honom.
Citera
2025-02-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt uppgifter som flera tidningar har publicerat drogs försörjningsstödet in i januari 2025.

Jo, men jag tror inte man bemödar sig om att ansöka om pengar när man vet att man ändå ska dö?
Citera
2025-02-17, 17:07
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ok. Då är ju frågan om det är några mer som guidar. De som arrangerat begravningar har iaf sett honom.
Vet inte varför du citera mig men det du skriver funderar jag också på, många pusselbitar som saknas
Citera
2025-02-17, 17:11
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, men jag tror inte man bemödar sig om att ansöka om pengar när man vet att man ändå ska dö?
Bra poäng, det hade jag inte orkat syssla med då i alla fall
Citera
2025-02-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Aftonbladet:

Enligt ett läkarutlåtande som då diskuterades framkom att han hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

I samtal med Arbetsförmedlingen berättade han om sina diagnoser, sociala besvär och att han var rädd att bli utan pengar.

”Rickard anser detsamma. Rickard uttrycker oro kring att inte beviljas försörjningsstöd”, står det i handlingarna.

Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.

Vilka två diagnoser kan det röra sig om som RA hade?
Och om både RA och vården kom fram till att det inte var aktuellt med arbete, vad skulle han leva av då?

Det låter som en ond cirkel för både myndigheterna och RA. Myndigheterna måste förhålla sig till sina regler. Samtidigt så är det svårt för RA att förhålla sig till dom, då han vet med sig problematiken med socialt samspel, diagnoser, ekonomin osv.

Han medhåller ju att han har nedsatt arbetsförmåga och oro kring att beviljas försörjningsstödet. Räcker inte det för att se varningssignaler hos myndigheterna? Tycker myndigheterna behandlar honom med noll empati i sitt bemötande och sin attityd gentemot honom. Speciellt när dom vet om han har diagnoser och nedsatt arbetsförmåga osv.

"Nedsatt arbetsförmåga" innebär inte per automatik att man inte hade haft nytta av en sysselsättning. Rickards största problem verkar inte ha varit att han hade snålt med pengar, utan att han var extremt isolerad. Det är naturligtvis sådant som en socialsekreterare behöver ta viss hänsyn till.

Jag tror som ett par andra här att det här var i princip ödesstyrt. Tror många överskattar hur mycket samhället kan göra för en person som helt saknar motivation i livet.
Citera
2025-02-17, 17:16
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Vet inte varför du citera mig men det du skriver funderar jag också på, många pusselbitar som saknas
Det var inte min mening att citera dig. Kom väl åt +citera-knappen. Hur som så har eventuella andra guider varken sagt bu eller bä så vad eventuellt sett vet vi inte.
Citera
2025-02-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
"Nedsatt arbetsförmåga" innebär inte per automatik att man inte hade haft nytta av en sysselsättning. Rickards största problem verkar inte ha varit att han hade snålt med pengar, utan att han var extremt isolerad. Det är naturligtvis sådant som en socialsekreterare behöver ta viss hänsyn till.

Jag tror som ett par andra här att det här var i princip ödesstyrt. Tror många överskattar hur mycket samhället kan göra för en person som helt saknar motivation i livet.

Jag tror att detta hade kunnat gå att undvika.
Bl a borde RA med sin psykiska ohälsa inte haft tillgång till skjutvapen.
Och socialsekreterare m fl borde sett hans svårigheter och inte ställt krav på honom som han inte klarade. Detta var ju det som gjorde honom desperat.
Citera
2025-02-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Varifrån har du fått uppgiften att han inte suttit där när andra skulle guida? Mitt antagande är att han tillbringat mycket tid i kyrkan när det inte varit någon aktivitet där. Sedan har han lämnat när Norman uppmanat honom eller en begravningsgudstjänst startat.

"Vid varje gång det var guidade turer i kyrkan satt Rickard Andersson där, under sommaren kunde det bli två gånger i veckan. Jan-Eric berättar att de testade lite olika tider för de guidade tiderna, men det spelade ingen roll, oavsett tid så satt han där[/i]."

Man tycker ju att någon annan som arbetade i kyrkan, tex någon vaktmästare borde ha lagt GM på minnet eftersom att någon minns honom från begravningarna som mördaren skulle ha besökt

https://www.dagen.se/nyheter/2025/02/16/orebro-mordaren-besokte-kyrkan-otaliga-ganger/

Artikeln ligger bakom betalvägg. 10 kr för provprenumeration.

Eller sök efter url:en i den här tråden, rubbergirl har länkar till inscannad artikel
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-17 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in