2025-02-17, 15:31
Medlem
Rickard Andersson har varit på flera resmål som jag aldrig skulle ha råd att besöka på min inkomst från mitt heltidsjobb.
Han har de senaste åren nolltaxerat. Så han har inte fått vare sig aktivitetsstöd, aktivitetsersättning eller sjukersättning av Försäkringskassan.
Om han tillhörde någon av grupperna som får sjukersättning, personkrets 1-3 hade han fått det och inte nolltaxerat.
Vad har han levt av de senaste åren?
Socialbidrag kan förklara en del av hans spenderingar men inte alla.
Han måste ha fått pengar av någon.
Hursomhelst. Inget av hans svårigheter med ekonomin förklarar varför han börjar skjuta inne på Risbergska. Då hade han väl gått in på AF och börjat panga där.
Kopplingen mellan komvux och hans dåliga ekonomi är allt för svag så det måste finnas ett annat skäl.
Citera
2025-02-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker iofs att han såg oväntat glad och sprallig ut i barndomen med livfull blick, men många med NPF får ju tydliga symptom ju högre kravbilden blir i form av skola osv.

Ja en del är ju väldigt bra på att maska också, och lever man med föräldrar som är engagerade kan ju många av problemen ha varit "icke-problem" för att livet har anpassats efter barnets behov och svårigheter.
Citera
2025-02-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Men du har ju fått svar på detta redan väl? Problemen uppstår i och med hur samhället ser ut. Barn har lägre kravbild och därmed kan det vara svårt att fånga upp signaler om man ej har kunskap. Sen är spektrat brett så det är inte säkert att han uppvisade märkvärdiga autismsymtom under barnåren. Är du med?
Ja men det förklarar inte helt att han begick dådet. Många lider av NPF utan att begå massmord.

Ser man till det är nog schizoid PS en bättre förklaring. De verkar vara likgiltiga till sina medmänniskor.

Men egentligen vill jag hävda att vi aldrig kommer att få veta hela sanningen om hans psyke, eftersom han är död.
Citera
2025-02-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är väl medfött

Ja det är medfött, men som tidigare sagts så marks autism ofta inte forsen i tonåren nar de sociala kraven blir storre.
Citera
2025-02-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja jag är ju ingen psykistriexpert men det har sagts mig att problemen ofta börjar redan i barndomen, för personer som lider av NPF.

Det behöver inte märkas så mycket i tidiga barndomen, var så jag menade, ta t.ex ADHD, att vara sprallig på förskolan är oftast inget problem, men blir katastrofalt när skolan börjar och man ska fokusera och sitta still.
Citera
2025-02-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ja men det förklarar inte helt att han begick dådet. Många lider av NPF utan att begå massmord.

Ser man till det är nog schizoid PS en bättre förklaring. De verkar vara likgiltiga till sina medmänniskor.

Men egentligen vill jag hävda att vi aldrig kommer att få veta hela sanningen om hans psyke, eftersom han är död.

Det är ju så att även autister kan ha flera diagnoser. Är väl rätt solklart att denne man hade mer än autism.
Citera
2025-02-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är ju så att även autister kan ha flera diagnoser. Är väl rätt solklart att denne man hade mer än autism.
Jo, så är det nog, även om inget egentligen bekräftar en NPF-diagnos utöver det faktum att han gick i en klass för autister i gymnasiet.
Citera
2025-02-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyP59
Ja det är medfött, men som tidigare sagts så marks autism ofta inte forsen i tonåren nar de sociala kraven blir storre.

Autism märks ofta i ganska låg ålder. ADHD kan märkas senare.
Citera
2025-02-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Och vad menar du att en medelålders kvinna ska göra mot en kraftigt beväpnad gärningsmän som dödar folk skoningslöst? Korkad kommentar.

Förvisso är vaktmästaren en hjälte men du är bara korkad.

Förklara hur det är korkad fattar inte
Citera
2025-02-17, 15:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag röstar för mentalsjukhus igen, spärra in dom, nu är dom ju ute och springer i samhället
Håller med. Nån tittade in i ett mentalsjukhus och blev förskräckt, eller såg Gökboet ... och lösningen blev att släppa alla vind för våg. Ett vansinnigt politiskt beslut.

I det här fallet måste det funnits varningssignaler från skolpersonal och -psykolog, men sen bidde det ingenting för det finns inget sånt ordentligt skyddsnät, bara fluff.

Ett psykiatriskt haveri.
Citera
2025-02-17, 15:44
Medlem
Citat:

Ingen här tror jag någonsin har uttryckt att autism enbart skulle vara någon slags förklaring till dådet? Men det förekommer så jävla mycket desinformation om autism som helhet.

Jag tror dock att hans autism har spelat en stor roll för hans livshistoria. Men vi vet ännu inget om vilka eventuella fel samhället har gjort i detta enskilda fallet. Men jag anar att samhällsmallen ligger till grund för utgången.

Det är svårt att sätta sig in för människor som inte har de här problemen, jag respekterar det. Men saken är den att vi som har levt i det här, nästan alltid i tystnad, kan vittra blodsdroppen från flera mils avstånd. Vi är medvetna om den begränsade kunskapen bland folk, om missförstånden och pressen att anpassa sig.

Autismen i sig är inte problemet utan hur människor har förhållit sig till den vilket har skapat hans sinnestillstånd. Jag väntar med min dom, det finns för litet underlag än, men jag befarar att jag har rätt.
Citera
2025-02-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Personer som ser gröna rymdvarelser och monster spärrar man in. Det är dessa som historiskt sett har suttit inspärrade, till största del.

RA var inte sjuk på det sättet.

Det mesta verkar ha gått snett för RA sedan han gick i 6an eller 7an. Han hans dåd var resultatet av ett långvarigt misslyckande av olika myndigheter.

Om RA hade varit ett fall för mentalsjukhuset så borde någonting ha hänt betydligt tidigare i livet.

Han var ju helt okänd för polisen.

Jag håller med dig om att RA inte var sjuk i betydelsen psykiskt sjuk. Personer som har en bisarr verklighetsuppfattning, tror att någon ond varelse styr deras tankar i maskopi med myndigheterna, har sjukersättning för dom är psykotiska.
RA hade aldrig någon psykossjukdom.

Men han kan ju ha tagit medikamenter som inte var bra för hans hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in