Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Ja men det förklarar inte helt att han begick dådet. Många lider av NPF utan att begå massmord.
Ser man till det är nog schizoid PS en bättre förklaring. De verkar vara likgiltiga till sina medmänniskor.
Men egentligen vill jag hävda att vi aldrig kommer att få veta hela sanningen om hans psyke, eftersom han är död.
Ingen här tror jag någonsin har uttryckt att autism enbart skulle vara någon slags förklaring till dådet? Men det förekommer så jävla mycket desinformation om autism som helhet.
Jag tror dock att hans autism har spelat en stor roll för hans livshistoria. Men vi vet ännu inget om vilka eventuella fel samhället har gjort i detta enskilda fallet. Men jag anar att samhällsmallen ligger till grund för utgången.
Det är svårt att sätta sig in för människor som inte har de här problemen, jag respekterar det. Men saken är den att vi som har levt i det här, nästan alltid i tystnad, kan vittra blodsdroppen från flera mils avstånd. Vi är medvetna om den begränsade kunskapen bland folk, om missförstånden och pressen att anpassa sig.
Autismen i sig är inte problemet utan hur människor har förhållit sig till den vilket har skapat hans sinnestillstånd. Jag väntar med min dom, det finns för litet underlag än, men jag befarar att jag har rätt.