2025-02-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag fick en tanke om RA.

Han kanske hade fått en obotlig sjukdom, inte hade så lång tid kvar.

Som sagt, enbart en tanke...

Fasen jag var på väg in för att skriva samma sak!! ...kanske han fått något år kvar att leva och då tänkte lämna med en BANG liksom... För om han gått omkring som typ ett spöke sen högstadiet skulle han se till att ingen någonsin glömmer honom...och ja, RA kommer vi sent glömma efter detta...
Citera
2025-02-17, 02:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag fick en tanke om RA.

Han kanske hade fått en obotlig sjukdom, inte hade så lång tid kvar.

Som sagt, enbart en tanke...

Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Fasen jag var på väg in för att skriva samma sak!! ...kanske han fått något år kvar att leva och då tänkte lämna med en BANG liksom... För om han gått omkring som typ ett spöke sen högstadiet skulle han se till att ingen någonsin glömmer honom...och ja, RA kommer vi sent glömma efter detta...

Lösryckta och grundlösa spekulationer.

För det första tror jag inte att RA besökte läkare frivilligt. Han hade nog minimal kontakt med vården.
För det andra är det ganska långsökt att han skulle ha en dödlig sjukdom och dessutom då ha kännedom om att han hade en dödlig sjukdom.
Citera
2025-02-17, 02:55
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, det är bra frågor. Om man är på plats en timme innan så kommer givetvis frågan om han väntade på något innan han började. Men det kan lika gärna bara varit att han funderade på vad han skulle göra och kollade runt. Vi har sett liknande förut, t ex killen som försökte skjuta Trump förra sommaren gick omkring och kollade runt först innan han bestämde sig för hur han skulle göra.

Jo någon anledning borde det ju finnas till att han uppehöll sig runt skolan i så många timmar innan han bestämde sig för att göra det.
Om han väntade på att se en viss person, eller så kanske han fick ut någon njutning av att bara vistas på platsen och iaktta folk innan han själv visste den normala lunken skulle komma att bytas mot total kaos.

Verkar ju både besökt kyrkan och skolan sedan tidigare och haft detta gitarrfodralet han sågs bära runt på enligt vittnen.

Kanske fick kalla fötter tidigare och backade ur, därav tog det många timmar på skolan innan han hunnit samla mod till att motivera sig till att begå handlingen.

Fanns ju ingen återvändo när han väl avfyrade första skottet.
Citera
2025-02-17, 04:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jo någon anledning borde det ju finnas till att han uppehöll sig runt skolan i så många timmar innan han bestämde sig för att göra det.
Om han väntade på att se en viss person, eller så kanske han fick ut någon njutning av att bara vistas på platsen och iaktta folk innan han själv visste den normala lunken skulle komma att bytas mot total kaos.

Verkar ju både besökt kyrkan och skolan sedan tidigare och haft detta gitarrfodralet han sågs bära runt på enligt vittnen.

Kanske fick kalla fötter tidigare och backade ur, därav tog det många timmar på skolan innan han hunnit samla mod till att motivera sig till att begå handlingen.

Fanns ju ingen återvändo när han väl avfyrade första skottet.

Kanske behövde han samla mod för att ta det slutgiltiga beslutet att avsluta sitt liv.
Citera
2025-02-17, 04:33
Medlem
Blackmonks avatar
Jag är nyfiken på vem som delat bilderna. Bill alltså inte ha ett namn mrn lär vara syskon, föräldrar, mor/far föräldrar eller dylikt. Gissar på någon av de första två. Det är bilder från semestrar med familjen som nog inte många har.
Tänker att de kanske kommer uttala sig anonymt här med?
Pratade han på de resorna? Hur var han där?
Citera
2025-02-17, 08:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Alltså en märklig historia som dyker upp i Aftonbladet

"Det var i början på förra året som Rickard Andersson började dyka upp ... när (en kyrkoguide) skulle ha guidade visningar // ... satt alltid på samma ... rad sju och stirrade ... försökte prata med den nye besökaren flera gånger ... Men han svarade aldrig, jag fick aldrig ens en blick från honom. Han satt som i sin egen värld ... kände ett obehag eftersom han alltid dök upp under just mina guidade turer ... ett tiotal gånger".

Enligt samma artikel hade han besökt ett par begravningar också. Här undrar man om det kan ha varit ett sätt att bearbeta döden. Men varför släpade han alltid runt den där "väskan" på dessa besök, som också här (fast en del försökt avfärda att det alls skulle varit med på skolskjutningen) kallas "gitarrfodral".

"Framåt hösten byttes den stora väskan ut till ett svart gitarrfodral".
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-02-17 kl. 08:43.
Citera
2025-02-17, 08:54
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Alltså en märklig historia som dyker upp i Aftonbladet

"Det var i början på förra året som Rickard Andersson började dyka upp ... när (en kyrkoguide) skulle ha guidade visningar // ... satt alltid på samma ... rad sju och stirrade ... försökte prata med den nye besökaren flera gånger ... Men han svarade aldrig, jag fick aldrig ens en blick från honom. Han satt som i sin egen värld ... kände ett obehag eftersom han alltid dök upp under just mina guidade turer ... ett tiotal gånger".

Enligt samma artikel hade han besökt ett par begravningar också. Här undrar man om det kan ha varit ett sätt att bearbeta döden. Men varför släpade han alltid runt den där "väskan" på dessa besök, som också här (fast en del försökt avfärda att det alls skulle varit med på skolskjutningen) kallas "gitarrfodral".

"Framåt hösten byttes den stora väskan ut till ett svart gitarrfodral".
Ska man vara noga så har han suttit i kyrkan och lämnat den när begravningsgudstjänsten har börjat. Som det verkar är det varken de guidade turerna eller begravningar han siktat in sig på utan han har rent allmänt tillbringat mycket tid sittande i kyrkan. Flera har frågat sig vad han gör på dagarna och åtminstone en del av svaret är att han suttit i den kyrkan.
Citera
2025-02-17, 09:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Litar inte på vad guiden säger ...
Varför inte. Den guiden, som också är ledamot i Socialnämnden, verkar rätt trovärdig. Värst att inte gick till botten med funderingarna i inslaget (35 sek in) om hur den kommande massmördaren hamnat mellan stolarna. Hade teoretiskt kunnat sätta stopp.
Citera
2025-02-17, 09:53
Medlem
Citat:
Varför inte. Den guiden, som också är ledamot i Socialnämnden, verkar rätt trovärdig. Värst att inte gick till botten med funderingarna i inslaget (35 sek in) om hur den kommande massmördaren hamnat mellan stolarna. Hade teoretiskt kunnat sätta stopp.

Jag ser inte heller det som en omöjlighet att GM riktat in sig på representanter för Socialtjänsten eller det som i hans värld symboliserar hans indragna försörjningsstöd.

Känns som en helt logisk koppling och ett rimligt motiv utifrån den situation han befann sig i.
Citera
2025-02-17, 10:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag ser inte heller det som en omöjlighet att GM riktat in sig på representanter för Socialtjänsten ...
Oj jisses, jag är med. Undrar om övriga haft påhälsning eller också varit skuggade utan att märkt det.
Citera
2025-02-17, 10:12
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
För att han framstår som en drama queen av stora mått med stort behov av att framhäva sig själv. I tidigare intervjuer var mötena så obehagliga att han inte ville gå till jobbet, nu är han ”efterrädd” istället. I denna intervju går dels RAs blick rakt igenom honom och dels tittar RA aldrig på honom.

Påstår inte att allt han säger är lögn men han broderar ut allt för mycket för att man ska kunna lita på honom på detaljnivå.
Citera
2025-02-17, 10:15
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakura228
Att påstå att invandrare är lata samtidigt som du pratar om en attack mot studenter på SFI och Risbergska är en självmotsägelse. De som sköts var människor som, trots att de flytt från svåra förhållanden, gjorde sitt bästa för att integrera sig i samhället genom att studera svenska och skaffa sig en utbildning. Faktum är att många invandrare kommer hit med akademiska meriter som ofta överstiger den genomsnittliga svensken, men ändå väljer de att börja om från grunden för att bidra här. Det krävs både mod och hårt arbete för att lära sig ett av världens svåraste språk och utbilda sig på nytt.

Om något är 'lättja', så är det att sitta bakom en skärm och håna människor som kämpar.

Tror inte RA brydde sig om att de var flitiga och ville integrera in i samhället.

Han sände ut en signal till invandrare med hans dåd, att de ska inte komma hit och bete sig hur de vill då slutar det illa.

Sedan att oskyldiga föll offer är olyckligt men det var ett sätt för RA att markera emot invandrare.

Ja. En varning.

Bara vad jag tro.

Varför han blåste skallen av sig själv för han insåg vad han har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in