2025-02-07, 05:21
Medlem
GmbHs avatar
Från dagens na.se, bakom betalvägg:
"Efter flera långa och ödesmättade timmar, då Eva hela tiden trodde att hon skulle dö, fick hon äntligen återförenas med sin man."

Flera timmar? Hur kunde MGM få hålla på så länge?

https://www.na.se/2025-02-07/jag-kande-dodsangest-slutar-det-sa-har/
Citera
2025-02-07, 05:26
Medlem
Urinterapeuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
"Efter flera långa och ödesmättade timmar, då Eva hela tiden trodde att hon skulle dö, fick hon äntligen återförenas med sin man."

Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.
Citera
2025-02-07, 05:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:

1. Det tog en timme innan de hittade MGM avliden
2. Sedan skulle skolan (jävligt stor) säkras från ev fler gm o ev sprängmedel
3. Först efter det var gjort släpptes de inrymda ut
Citera
2025-02-07, 05:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Han fick härja fritt så länge eftersom rädd och inkompetent polisstyrka gömde sig utanför.

Varför tar det så lång tid att identifiera offren? Enligt egen erfarenhet har de flesta med sig id på sig i plånbok t ex. Det tar 10 min på sin höjd att konstatera dödsfall och sedan fastställa identitet. Hur vet jag detta? Jag har själv gjort det hundratals gånger.

I vilket U-land då?
I Sverige krävs, vilket polisen har kommunicerat ett antal gånger, uppenbarligen utan att folk har fattat, betydligt mer än ett jävla leg för att säkerställa identitet.
Citera
2025-02-07, 05:31
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Detta bevisar ju hur jävla värdelösa våra poliser är
Dom sköt inte mot GM fast GM sköt mot dom
Slängde dom fram saft och bullar? precis som dom gör med gängkriminella
Patetiska poliser är vad dom är
Citera
2025-02-07, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut

Ja, att komma ut med en sammanfattning av offren flera dygn senare verkar vara väldigt svårt. De hoppas väl att folk bara glömmer och är tysta.
Citera
2025-02-07, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det låter så konstigt. Nu kommer folk tro att det inte finns någon ideologisk motiv alls. I mina ögon så pekar allt mot att det här var ett rasistiskt motiv.

Nej.

Att polisen utgår från vad de vet är helt rätt och det är vad de har sagt.
Citera
2025-02-07, 05:39
Medlem
Citat:

100+ poliser gömde sig någonstans innuti och utanför byggnaden som ett gäng fega råttor. Utomordentligt tragiskt. I vilket annat land som helst hade man likviderat kräket direkt…
Citera
2025-02-07, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaandersson
I Paris 2015 frångick man rutinerna för identifiering enligt DVI eftersom folk tjatade om att det skulle gå snabbt. Resultatet blev att kroppar gavs fel identitet. Så vill ni väl inte ha det?
Där har du en poäng, polisen gör naturligtvis sitt bästa och jobbar efter rutiner kring hur det går till vid såna här händelser och det kan ta tid. Ingen skugga skall falla över polisen, dock är det helt förståeligt att anhöriga och många andra vill veta och lever som i ett slags vacuum nu. En hel del svar lär väl komma senare idag.
Citera
2025-02-07, 05:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodiganaglar
Dom sa allt på Morgonpasset imorse. Du har ett ENORMT hus. Du vet inte om det är fler än 1 GM. Du vet inte om det finns bomber planterade. Vad hade hänt om all sjukpersonal gått in och 10 bomber smäller? Då dör även ambulans osv. Tragiskt osv men dom måste tyvärr kliva över skadade tills allt är säkrat.

Hemskt ,hur skall ambulanspersonalen känna sig nu när de insett att skadorna hade kunnats bandagerats och att ett antal utav de avlidna kanske hade kunnat räddats om de fått hjälp med att få stopp på blödningen och fort kunnat forslats därifrån vidare till akuten med blodtransfusion direkt. Att efteråt få veta att de döda kunnat överlevt om ambulanspersonalen kunnat gå in och hjälpt de som blivit skjutna ......

Det otäcka är ju att inte ens de som låg där kunde hjälpa varandra med att exempelvis binda runt någons arm eller ben så att deras blödning minskade,typ med ett skärp eller liknande - för hade någon försökt hjälpa Den bredvid sig ; ,så hade GM skjutit dem direkt .
Fruktansvärt .

8 liter blod ,varje människa ,10 stycken skjutna = 80 liter blod innanför entreedörren .
De sa att de skickade efter mycket blod ifrån Karolinska sjukhuset,men det behövdes ju komma IN I människorna som låg där ,för att De skulle klara sig ; så detta är en sådan fruktansvärd händelse .

Att alla hjälpande som stod utanför dörren, inte kunde få chans att rädda människorna som var därinne ; på grund utav att en mördare var därinne och vaktade hela situationen .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-07 kl. 05:55.
Citera
2025-02-07, 05:45
Medlem
Bara jag som tycker det är märkligt att det kom in en helt ny användare och skrev att det troligtvis är rasistiskt-motiv 1h efter det hänt… denna användaren har endast 1 inlägg på Flashback och försvann sen
Citera
2025-02-07, 05:51
Medlem
Angående att det tagit tid med identifieringen av offren:
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I vissa fall har man kanske inte så mycket att gå på inledningsvis. Skallen bortskjuten eller alla tänder spridda i fragment i ett rum.

Ja, det verkar tyvärr vara en av anledningarna:
Citat:
En källa uppger till Aftonbladet att den misstänkte gärningsmannen Rickard Andersson, trots att många sprang för sina liv, lyckades träffa många av offren i huvudet, vilket även det försvårar en identifiering.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwa0Vo/darfor-drojer-identifieringen-av-de-avlidna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in