2025-02-17, 08:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
TS verkar vara russofil men han har rätt om idealisterna. vi har hört era meningslösa pep talk-slogans i tre år, samtidigt som kartan och stridslinjerna talar ett annat språk. realistisk utrikespolitik utgår från verkligheten, läget på slagfältet, inte hur peppiga några irrelevanta svenskar är på ett internetforum:

https://liveuamap.com/
https://noelreports.com/

det finns ingenting som pekar på att ukraina kommer vinna, eller att ryssland kommer kollapsa. tvärtom finns det skäl att tro att ryssarna utnyttjar sin fördelaktiga situation och erövrar en buffertzon som inkluderar resterande 20% av donetsbäckenet och kustremsan till och inklusive odessa. det skulle vara förvånande om de gick med på ett fredsavtal innan dess.

Det är helt sant att det är Ryssland som har övertaget på slagfältet och att de maler på, tar över mer och mer, bit för bit. Problemet för Ryssland däremot är att det kommer att kosta dem för mycket att kriga. För eller senare kommer ekonomin kollapsa. Ukraina å andra sidan kämpar för sitt liv så de måste fortsätta. Även om hela landet skulle vara i aska så skulle omvärlden hjälpa till att bygga upp landet medan Ryssland är paria. Jag tror däremot att det är långt till Ryssland kommer att behöva dra sig ur. Det vanliga folket lever hyffsat som vanligt även om allt har blivit dyrare, inga mobiliseringar än. Kommer Ryssland ha utrustning är frågan.
Citera
2025-02-17, 08:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
fast det är väl inte "dina" ledare i varje fall? 👏
Det är de mest framträdande europeiska ledarna som under EU-flagg inte kunde avstyra ett krig. Nu har miljoner dött med sämre resultat för Europa än förhandlingarna.
Citera
2025-02-17, 08:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Blir jag inkallad för totalförsvarsplikt (ska bli intressant att se om försvaret behöver en halt och lytt gamling) så löser jag det där och då, i övrigt får dessa Jon som ställt till det ta reda på efter sig!
Okej, men vi som kan borde alla ställa upp, endera på hemmaplan eller där borta. Jag anar dock jantelagen hos dig, där din poäng verkar vara att jag inte ska tro att jag är någon. Stämmer det eller har jag missuppfattat dig?

Vad tycker du själv om detta krig? Och vad tycker du själv om det Putin gör? Verkar han ha fredliga intentioner?
Citera
2025-02-17, 08:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
alla här inne VET att EU inte kan fortsätta kriga, men ändå ska det hittas på fantasi scenarion som inte kommer att ske. ryssland och Ukraina kommer sluta mörda varandra inom kort och så är det med det.

är inte glad över vad ryssarna har hittat på i ukraina sedan 2022, men det får vara bra nu. hur länge tänker ni tjata om krig egentligen? hela livet? nä det måste ta slut någon gång, någon måste avsluta kriget för varken ukraina eller Ryssland sätter sig vid förhandlingsbordet utan en diplomatisk kontakt.
Ja. Otroligt vad folk griper efter halmstrån.

Fakta är att den finns ingenting dom kan göra utan att ha USA i ryggen.

EU-ledarna vet detta också men dom måste såklart inte framstå som att dom ger upp bara sådär. Men det är politiskt spel. Men att så många inte fattar det är märkligt.

Jag förstår faktiskt Trump och gänget. Finns absolut ingen mening att ha EU med. Dom tillför inget och kan ändå prata med en enad röst. Ett gäng aktivister i ledningen utan något militärt mandat i ledningen genom Von der Leyen, Kallas och Tusk. Dom är bara i vägen. Och nu när dom två mäktigaste länderna i Tyskland och Frankrike inte kan ha en gemensam linje utåt pga inrikespolitiska problem så saknas tyngd helt.
Skillnaden mot innan är att USA är brutalt ärliga och inte en massa insmickrande spel som det är i vanliga fall.
Detta chockar EU trots att dom mycket väl vet hur Trump är. Hur kan man vara så jäkla oförberedda egentligen?

Självklart är det effektivast att prata med Putin först för Trump. Se det ur hans perspektiv.
Zelensky hade kunnat vara med men han är ju faktiskt helt hopplös också att ha med för Trump då målet är att få slut på kriget faktiskt.

Hade EU kunnat hålla i det utan problem själva sedan hade dom inte varit så desperata och nervösa nu. Eller hur? Trump ser till USA enbart och deras åtaganden här där han inte vill vara med längre. EU eller resten av Nato kan hålla bäst dom i efter det här. Men det kommer inte hända helt enkelt. Det vet alla som är insatta och inte bara önsketänker.
Citera
2025-02-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Gamla nyheter, jag hörde om det redan för ett par dagar sen. Okay, så om Zelensky inte lyckas hålla uppe det höga flödet av vapen från USA, vem ska isåfall fylla amerikanernas kostym? EU har inte en chans att göra det, varken ekonomiskt, politiskt eller industrielt kommer det att hålla.
vem ska fylla Snönigerianernas Röda Våldtäktsarmé?
Betänkt att Europa är en tio ggr större ekonomi är Uralnegrerna och produktionen ökar ständigt.

Det är ni äckliga serbiska och ryZka horungar som har panik. Inte vi.
Citera
2025-02-17, 08:34
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Och det är inte troligt att hela europa vill fortsätta kriget. Men säg att en koalition skapas med de närmast berörda länderna (där Sverige ingår) som ser till att kriget fortsätter. Då kommer risken för ett storkrig i regionen bli väldigt stor.

Hur då? Ryssland tar sig inte framåt i dagsläget, hur föreslår du att Ryssland ska kunna utöka kriget till att bli ett storkrig?
Citera
2025-02-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Hur då? Ryssland tar sig inte framåt i dagsläget, hur föreslår du att Ryssland ska kunna utöka kriget till att bli ett storkrig?
Terrorism.
Glöm att dessa untermenschen kommer i pansarvagnsflottor, Sovjetmaterialet är slut och pengarna till upprustningen är förskingrade eller har bokstavligen skjutits upp i rök.
Citera
2025-02-17, 08:39
Medlem
Durochmolls avatar
EU vill hålla liv i det här kriget till varje pris, för ca 1 år sedan ville ju EU-politiker lyncha (fascisten) Victor Orban efter att han föreslagit att det kanske var dags för Ryssland och Ukraina att börja förhandla om fred. Så ja, mer än rätt att de stängs ute.
Citera
2025-02-17, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
seriöst så finns det väl ingen som tror på att zelensky och putin själva kan komma överens om något i dagsläget?

det enda som kan fungera är om usa pekar med hela handen och talar om vad som gäller
Om usa hade pekat med hela handen och sagt åt Ukraina att dra sig ur Kursk och Ryssland att dra sig ur Ukraina så hade jag inte haft några problem med det. Visst är det ett bekymmer att Europa inte sköter detta själva, men det är ett långsiktigt problem som bör lösas över tid.

Men nu pekar ju allt på att Trump kommer göra som Putin säger.
Citera
2025-02-17, 08:55
Medlem
Oh-be-wans avatar
EUs korrupta politiker hade gärna bara slaktat sin egen befolkning för lite pengar. Konstigt de inte vill ha fred. Det är äckliga vandrande gödeselsäckar som på något märkligt sätt fått makten över våra liv.
Citera
2025-02-17, 09:24
Medlem
CommonSenses avatar
Har inte EU haft 3 år på sig? nu ska dom grina ut för att dom inte får va med
Det är så barn gör när dom inte får som dom vill
Citera
2025-02-17, 09:56
Medlem
Lofns avatar
Usa hit och EU dit. Rimligen är det Ukraina som avgör under vilka omständigheter de kan erbjuda fred.
Ukraina kan troligen stå emot Ryssland utan varken usa eller eu under många år framöver och behöver inte usa/eu:s bifallande.

De har fått pengar så de kan föra krig lång tid framöver. Skit i om usa/eu säger att det är lån. Det är ju bissart. Sätt sprätt på pengarna, fortsätt bygga upp försvar och industri och kasta ut ryssarna på egen hand. Var inte knähund åt varken usa eller eu.

Sedan om Ukraina väljer att fredsförhandla istället för krig säger jag inget om det. Lätt för mig som inte har söner i kriget och tycka att de ska köra ut ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in