2025-02-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Såhär i efterhand kan man ju undra varför ingen har informerat myndigheter om att en främmande man som inte ser ut att må bra dyker upp på diverse begravningar? Hur många varningsklockor måste ringa för att nån ska agera?

Uppskattade hela ditt svar men fastnade speciellt för det jag citerade ovan. Håller med. I tider där det t.ex skickas ut broschyer om vad vi ska göra i krig så väljer denna man att ignorera att RA dök upp såhär. Kyrkan måste väl vara van att diverse olika personligheter därinne men enligt personens beskrivning var detta inte bara en gång och då borde ju han vidta ngn åtgärd. Sen att besöka begravningar är intressant. Jag hade ingen aning om att främmande ens fick vara i närheten när en begravning skedde. Jag hade nog blivit rent ut sagt förbannad om en obehörig varit i närheten av en sådan känslosam stund. Man vill ju inte bli störd eller distraherad.
Citera
2025-02-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här berömda gitarrfodralet, är den hittad överhuvudtaget?
Hittades på toaletten på skolan efter dådet
Citera
2025-02-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Då borde brandlarmet ha gått, eller?
Absolut.
Hade han pengar till att röka
Citera
2025-02-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vi vet inte vad han gjorde efter 2021. Det troliga är kanske att hans föräldrar stöttade honom ekonomiskt.

Gällande kyrkobesöken, det låter som rimliga förklaringar. Tyder på att du har god mentaliseringsförmåga, trots din diagnos.

Det kan också ha varit så att idioterna på SOC rådde honom att söka ekonomisk hjälp hos kyrkan. Kanske bemöttes han fint vid besöket och valde att återkomma.

Det här med någon kyrkoanställd som uttalat sig om RA, vilken är källan? Har missat det.

Tack! Märks man har jobbat mentaliseringen
Jag har själv varit i kyrkan för många år sedan och fick både mat, kontanter och otroligt bra stöd. Jag är inte kristen men jag kände mig vilsen och gick in i närmsta kyrka då en närstående tipsade mig. Det var rogivande att titta på all inredning, en frid som är svår att hitta i dagens samhälle.

Här är en av länkarna till Rickards besök i kyrkan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qLRvx/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-besokte-kyrkan-manga-ganger
Citera
2025-02-16, 21:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Hittades på toaletten på skolan efter dådet

Nej.

Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
2025-02-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
När du skriver och beskriver honom så, kan det bli mer sorgligt.

Min gissning till varför han överhuvudtaget läser upp det här brevet och lägger ut det på nätet är för att han har haft de här tankarna sedan länge. Han vet att han ska avsluta sitt liv förr eller senare. Han vill bara skuldbelägga någon för sin situation och sitt självmord innan han gör det. Uppenbart en djup deprimerad individ. Säkerligen funderat i många år på att ta, åtminstone, sitt egna liv. Samtidigt varit rejält frustrerad över sin livssituation.

Kanske såg han det i sin förvrängda tankevärld som en samhällstjänst om han bara hade tagit sit egna liv. Därför ville han utöver självmord (uppenbarligen) även ge igen på samhället. Där av masskjutningen. Depression och frustration kan vara en ofattbart destruktiv blandning.

GMs resonemang har under lång ensamhet successivt förskjutits längre och längre bort från all verklighet eller någon anknytning till den. Det hade nog räckt om han gått i någon sorts samtalsterapi så hade han aldrig kommit in på det här spåret, eller så hade han fått den medicin han behövt.
Citera
2025-02-16, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Klart man är blind och döv. Finns ju inte direkt någon möjlighet att göra någon orosanmälan. Dels vet man ju kanske inte vad personen heter eller bor. Dessutom så vet man ju inte vilket stöd som denne redan får.

I Stockholm så sitter det många personer på tunnelbanan/pendeltåget och åker från slutstation till slutstation. De åker dagarna i ändan och stirrar rakt fram. Vem ska anmäla dem? Du vet ingenting om dem.

Att sitta på ett bibliotek, en kyrka, eller på tunnelbanan och inte svara på tilltal är ju knappast förbjudet. Finns därför inte mycket som befolkningen i stort kan göra. Det blir därför släktingar, lärare, klasskamrater, grannar och andra i personens direkta närhet som kan reagera. I detta fall så hade ju grannarna knappast sett personen trots att de bott som grannar i flera år. Hur ska man då kunna reagera.

Nej att sitta tyst i en kyrka är inte förbjudet eller att gå med gitarrfodral på gatorna. Inte heller att dra sig undan socialt eller inte vilja prata med folk på stan. Vad jag menar är att det givetvis är lätt att missa att någon röker i skolan, då många idag inte ens reagerar när grannen slår ihjäl partnern vägg i vägg.. Och de som vet säger knappt något. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2025-02-16 kl. 21:40.
Citera
2025-02-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej.

Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/
"[...] vi kan ju konstatera att gitarrfodralet och andra tillhörigheter som vi kan koppla till den här personen är anträffade på toaletten"

Det säger utredningsledare Kristoffer Zickbauer i P3 krim.

Avsnittet heter "Masskjutningen i Örebro" och är publicerat 2025-02-13. Detta sägs 40 minuter och 3 sekunder in i avsnittet.
Citera
2025-02-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Klart man är blind och döv. Finns ju inte direkt någon möjlighet att göra någon orosanmälan. Dels vet man ju kanske inte vad personen heter eller bor. Dessutom så vet man ju inte vilket stöd som denne redan får.

I Stockholm så sitter det många personer på tunnelbanan/pendeltåget och åker från slutstation till slutstation. De åker dagarna i ändan och stirrar rakt fram. Vem ska anmäla dem? Du vet ingenting om dem.

Att sitta på ett bibliotek, en kyrka, eller på tunnelbanan och inte svara på tilltal är ju knappast förbjudet. Finns därför inte mycket som befolkningen i stort kan göra. Det blir därför släktingar, lärare, klasskamrater, grannar och andra i personens direkta närhet som kan reagera. I detta fall så hade ju grannarna knappast sett personen trots att de bott som grannar i flera år. Hur ska man då kunna reagera.

Håller med. Det går inte skuldbelägga andra för att han inte "upptäckts" eller anmälts. Vi kan ju inte gå omkring och anmäla varandra för att inte ha ögonkontakt eller svara på tilltal. Den hjälp han hade behövt få kanske även fick när han diagnostiserades och gick i klass för de med autism i skolan.

Och även om det skulle finnas någon sorts koll på de här personernas livssituation när de som vuxna varken kan skaffa jobb, kommunicera samt lever socialt isolerade så kan man inte tvinga dem att ta emot hjälp eller ens acceptera sin diagnos. Det är en myndig vuxen person vi pratar om. Man kan inte bygga bort med lagar att vissa människor beter sig jävligt annorlunda till vardags.
Citera
2025-02-16, 21:46
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad ska han anmäla, det är väl inget förbud att besöka en kyrka när den är öppen. Alla gudstjänster inklusive begravningar som sker i en kyrka får allmänheten besöka.

Den gode kyrkogubben hade kunnat informerat socialen eller bjudit in den blivande massmördaren till lite aktiviteter så han kanske hade fått annat i tankarna. Men så här går det när regeringarna oavsett färg bantat barn och vuxenpsykiatrin så mycket att sjuka personer blir utan hjälp.
Citera
2025-02-16, 21:50
Medlem
Jag har försökt att hitta video till där han läser upp brevet men ser ingen länk.
Kan någon länka igen?
Citera
2025-02-16, 21:56
Medlem
Och om det skulle visa sig att den starkt hbtq/flykting-främjande kyrkguiden faktiskt suttit i någon kommunal nämnd som varit med och beslutat om GM i någon tidigare form av Örebros kommunala organisering så känns det mycket irrationellt av honom, för att inte säga korkat. Peter Springare kanske har något att säga om honom, han är med i samma nämnd nämligen.
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Har bara sett vissa rubriker om denna snubbe och gitarrväska i kyrkan, Men när jag såg klippet så... Nej det här känns inte som ett trovärdigt vittne. Jag vet inte varför.... Fick dåliga vibbar av honom bara. Slår mig som en person som vill synas och höras. Möjligt att han sett honom eller någon som liknar... Men alla tankar kring RA´s eventuella förehavande i kyrkan och synliga föremål känns som en efterhandskonstruktion. Lika så hans egna tankar kring RA där och då, "falla mellan stolarna" och missade orosanmälningar och allt var det var. Känns som rent hittepå i efterhand... BTW, jag tycker mig känna igen den här karln? Syns han mycket i media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in