2025-02-16, 19:14
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det måste varit ett generellt förbud att ta med sig väskor in i kyrka och inte något specifikt förbud som han fick.

Måste? Men är det verkligen så?

Men frågan kvarstår: Finns det fler vittnen som såg honom med tunga väskor (vapen väger en hel del) som han släpade på fram och tilbaka till kyrkan för att själv få sola sej i mediaglansen?
Eller är det bara något en notorisk struntpratare och mytoman hittat på?
Det är frågan.
Senast redigerad av jori9900 2025-02-16 kl. 19:17.
Citera
2025-02-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Jag tänkte på en grej, är det bekräftat att han hade EN nära vän i många år som sen rann ut i sanden? Eller är detta en trådsanning? Tänker nästan att den vännen kan vara den personen som kanske faktiskt kände honom bäst. Nån som vet nått mer?

Har för mig att det skall vara bekräftat, kom dock inte ihåg vem eller vilken tidning som skrev det. Jag tror också den vännen vet mera men vill inte säga nått - just nu.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-16 kl. 19:21.
Citera
2025-02-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det måste varit ett generellt förbud att ta med sig väskor in i kyrka och inte något specifikt förbud som han fick.

Faktum är att det är inget generellt förbud att ta in en väska i samband med en gudstjänst och konserter. Men en församling kan i och för sig tagit ett eget beslut.

https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/svenska-kyrkan-ska-bidra-till-trygga-forhallanden
Citera
2025-02-16, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Måste? Men är det verkligen så?

Men frågan kvarstår: Finns det fler vittnen som såg honom med tunga väskor (vapen väger en hel del) som han släpade på fram och tilbaka till kyrkan?
Eller är det bara något en notorisk struntpratare och mytoman hittat på?
Det är frågan.

Ingen kan ju veta vad han hade i väskorna om han nu hade väskor med sig och om han nu varit i kyrkan, så som sägs. Tunga väskor kan innehålla böcker, apelsiner eller fan och hans moster. De behöver inte ha innehållit vapen.
Citera
2025-02-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Han kanske bara trivdes i kyrkan?

Så kan det vara, kanske sökte tröst där.

Fast han kan ju ha haft sjuka fantasier, sökt upp personer och iakttagit dem. Fantiserat om att han har utövat någon makt över dessa personer.

Uppenbarligen haft med sig gitarrfodralen också…
Citera
2025-02-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Frågan är då varför han inte hämnades på dem genom att ge sig på dem eller bränna ner deras hem eller liknande…

Det var samhället som svek honom.
Citera
2025-02-16, 19:23
Medlem
Har det kommit ut i media än att han var runt och rekade på Risbergska dagen innan dådet?
Citera
2025-02-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det ger mig kalla kårar när jag hör guiden säga att han (många dagar efter dådet) kom på att han i höstas tänkte på hur RA "har trillat mellan stolarna och hur många orosanmälningar han måste ha fått".

Trots sina funderingar kvarstår faktum att han inte har gjort ett dugg.

Guiden visste ju inget om RA då så hur fasiken kommer man ens på tanken att han måste ha trillat mellan stolarna?

Man kan sitta i hur många nämnder som helst men detta var väldigt udda uttalande som jag tror är konstruerat efter att nämnden eller några personer därifrån hade ett möte/samtal där just detta diskuterades och fastställdes att så är fallet.
Fall mellan stolarna!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/han-traffade-massmordaren-rickard-andersson-i-kyrkan-i-orebro
Har bara sett vissa rubriker om denna snubbe och gitarrväska i kyrkan, Men när jag såg klippet så... Nej det här känns inte som ett trovärdigt vittne. Jag vet inte varför.... Fick dåliga vibbar av honom bara. Slår mig som en person som vill synas och höras. Möjligt att han sett honom eller någon som liknar... Men alla tankar kring RA´s eventuella förehavande i kyrkan och synliga föremål känns som en efterhandskonstruktion. Lika så hans egna tankar kring RA där och då, "falla mellan stolarna" och missade orosanmälningar och allt var det var. Känns som rent hittepå i efterhand... BTW, jag tycker mig känna igen den här karln? Syns han mycket i media?
Citera
2025-02-16, 19:24
Medlem
Det här berömda gitarrfodralet, är den hittad överhuvudtaget?
Citera
2025-02-16, 19:24
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ingen kan ju veta vad han hade i väskorna om han nu hade väskor med sig och om han nu varit i kyrkan, så som sägs. Tunga väskor kan innehålla böcker, apelsiner eller fan och hans moster. De behöver inte ha innehållit vapen.

Det är sant.

Men kyrkoguiden påstår ju att han hade guitarfodral med sej oxå ibland.
Spelade han guitar eller?

Ville han ansöka till kyrkokören som guitarspelare kanske?

Jag tycker kyrkoguiden försöker insinuera att han var beväpnad när han kom till kyrkan och försöker själv framstå som en hjälte som stoppade ett ev. massmord i kyrkan.

Jag anser att han är en hycklade lögnare om den saken.
Citera
2025-02-16, 19:26
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Faktum är att det är inget generellt förbud att ta in en väska i samband med en gudstjänst och konserter. Men en församling kan i och för sig tagit ett eget beslut.

https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/svenska-kyrkan-ska-bidra-till-trygga-forhallanden
Med generellt menade jag alla besökare i just den kyrkan. Men den kyrkans generella förbud kanske bara gällde just vid sammankomster och då var det fel av guiden att tjata om det när han satt där ensam.
Citera
2025-02-16, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Så kan det vara, kanske sökte tröst där.

Fast han kan ju ha haft sjuka fantasier, sökt upp personer och iakttagit dem. Fantiserat om att han har utövat någon makt över dessa personer.

Uppenbarligen haft med sig gitarrfodralen också…

Så kan det också vara. Men vi vet inte vad han hade i fodralen. Böcker? Ingen vet om de innehöll vapen, om inte någon sett honom placera vapen där eller kan vittna om att han öppnat väskan i kyrkan och att vapen syntes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in