Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack!
Om jag tolkar dig rätt här, kan min uppfattning utifrån olika media stämma då?
Om man tittar på grafiken i ab som du och jag länkat till, skrolla fram till bildspelet där texten
"Massmordet börjar i en lärosal mitt i skolan, just över gången från de toaletter där Rickard Andersson enligt Aftonbladets uppgifter bytt om.",
kommer upp, syns toa- filmarens toalettrad nedan den rödmarkerade raden. Det skär en korridor mellan toalettraderna och därmed sitter toalettfilmaren direkt mittemot klassrummet där Salim rusade ut från.
Okey, då kanske du också vet var de två dödsoffer som man hittade utanför en port återfanns? Var det C-porten?
Jag ber om ursäkt men jag hade fel gällande bland vilka av toaletterna filmaren satt i. Han satt nämligen i en av toaletterna i nästa del (ovanför det rödmarkerade området i Af-artikeln). Det gör ingen direkt skillnad, men rätt skall vara rätt. Se grafiken i NAs artikel (skrolla längst ner)
https://www.na.se/artikel/dokument-massmordet-pa-risbergska/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm _content=&utm_campaign=NA_Morgonens_Nyheter_2025-02-09
Detta innebär att filmaren satt i toaletten i höjd med klassrum C07, där de första blev skjutna.
Jag har ingen aning om vid vilken entré de skjutna återfanns. Det kan lika gärna ha varit utanför den lilla entrén som ”hör” till korridoren med ombytestoaletten i som C-entrén eller annan entré. Det finns väldigt många ingångar till skolan och allt jag vet är det som stått i tidningarna.
Men närmaste väg från bil och buss bör vara huvudentré eller den något tiotal meter till höger om huvudentrén. Närmaste väg från cykel bör vara C-E -entréerna
Det här vet säkert du men skriver ändå eftersom jag vet att andra undrat över byggnaden:
Gällande korridorerna så är varannan korridor en vanlig öppen korridor (det är de korridorerna som har namn från A-F), varannan korridor har dörrar (förr svängdörrar i frostat glas så som jag minns det) och från dessa kan man ta sig till lärarnas små arbetsrum och andra lärarytor. Lärarnas ingång till klassrummen är även från dessa mer ”stängda” korridorer.
När man tittar på ritningarna så tycker jag inte riktigt att det framgår och allt ser mycket rörigare ut än det faktiskt är när man går runt där inne. Jag har aldrig uppfattat skolan som en labyrint utan som en väldigt enkel plats att hitta på. Dock med oändligt långa avstånd.