2025-02-16, 18:53
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Mer från kyrkoguiden & ett klipp på 2 min.

”Rickard Andersson ska även ha synts under begravningar, sittande inne i kyrkan innan begravningsgudstjänsten skulle inledas.

– Men när folk började gå in i kyrkan så gick han ut.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/han-traffade-massmordaren-rickard-andersson-i-kyrkan-i-orebro
Han ville tydligen sitta för sig själv. Kanske fick han ro i kyrkan. Kanske hörde han röster som tystnade när han satt i kyrkan. Det som komplicerar det hela är om han tog med sig vapen dit. Litar inte på vad guiden säger, men just att han kopplar samtalen med han till väskförbudet i kyrkan ger det en viss trovärdighet.
Citera
2025-02-16, 18:54
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nerikes Allehanda skriver att de har uppgifter från flera av varandra oberoende källor att Rickard Andersson ska ha besökt kyrkan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qLRvx/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-besokte-kyrkan-manga-ganger

Eller kanske alla dessa oberoende källor ljuger, eller är det till med som så att Nerikes Allehanda ljuser.

Men det mest troliga är väl att RA besökte kyrkan flera gånger.

Med en tung väska och gittarfodral full med vapen?

Tvivlar inte på att han besökte kyrkan men utan vapen. Det var ju det vi diskuterade.
Citera
2025-02-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Om jag tolkar dig rätt här, kan min uppfattning utifrån olika media stämma då?

Om man tittar på grafiken i ab som du och jag länkat till, skrolla fram till bildspelet där texten

"Massmordet börjar i en lärosal mitt i skolan, just över gången från de toaletter där Rickard Andersson enligt Aftonbladets uppgifter bytt om.",

kommer upp, syns toa- filmarens toalettrad nedan den rödmarkerade raden. Det skär en korridor mellan toalettraderna och därmed sitter toalettfilmaren direkt mittemot klassrummet där Salim rusade ut från.

Okey, då kanske du också vet var de två dödsoffer som man hittade utanför en port återfanns? Var det C-porten?
Jag ber om ursäkt men jag hade fel gällande bland vilka av toaletterna filmaren satt i. Han satt nämligen i en av toaletterna i nästa del (ovanför det rödmarkerade området i Af-artikeln). Det gör ingen direkt skillnad, men rätt skall vara rätt. Se grafiken i NAs artikel (skrolla längst ner) https://www.na.se/artikel/dokument-massmordet-pa-risbergska/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm _content=&utm_campaign=NA_Morgonens_Nyheter_2025-02-09

Detta innebär att filmaren satt i toaletten i höjd med klassrum C07, där de första blev skjutna.

Jag har ingen aning om vid vilken entré de skjutna återfanns. Det kan lika gärna ha varit utanför den lilla entrén som ”hör” till korridoren med ombytestoaletten i som C-entrén eller annan entré. Det finns väldigt många ingångar till skolan och allt jag vet är det som stått i tidningarna.

Men närmaste väg från bil och buss bör vara huvudentré eller den något tiotal meter till höger om huvudentrén. Närmaste väg från cykel bör vara C-E -entréerna

Det här vet säkert du men skriver ändå eftersom jag vet att andra undrat över byggnaden:
Gällande korridorerna så är varannan korridor en vanlig öppen korridor (det är de korridorerna som har namn från A-F), varannan korridor har dörrar (förr svängdörrar i frostat glas så som jag minns det) och från dessa kan man ta sig till lärarnas små arbetsrum och andra lärarytor. Lärarnas ingång till klassrummen är även från dessa mer ”stängda” korridorer.

När man tittar på ritningarna så tycker jag inte riktigt att det framgår och allt ser mycket rörigare ut än det faktiskt är när man går runt där inne. Jag har aldrig uppfattat skolan som en labyrint utan som en väldigt enkel plats att hitta på. Dock med oändligt långa avstånd.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-16 kl. 19:10.
Citera
2025-02-16, 18:56
Medlem
Kan det vara som så att GM uppsökt kyrkan för att rent av rikta in sig på kyrkoguiden om det nu är så att han även är aktiv i socialnämnden som ledamot?

Den kopplingen känns ju faktiskt inte helt osannolik vid närmare eftertanke.
Citera
Medlem
Jag tänkte på en grej, är det bekräftat att han hade EN nära vän i många år som sen rann ut i sanden? Eller är detta en trådsanning? Tänker nästan att den vännen kan vara den personen som kanske faktiskt kände honom bäst. Nån som vet nått mer?
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han ville tydligen sitta för sig själv. Kanske fick han ro i kyrkan. Kanske hörde han röster som tystnade när han satt i kyrkan. Det som komplicerar det hela är om han tog med sig vapen dit. Litar inte på vad guiden säger, men just att han kopplar samtalen med han till väskförbudet i kyrkan ger det en viss trovärdighet.

Fick väskförbud?
Då finns det kanske fler som kan bekräfta att han hade väskor med sej eller?
Citera
2025-02-16, 18:59
Avstängd
Hörde från en person som var på plats under skjutningen att Rikard hade hånskrattat/hånlett när han sköt inne i klassrummet där sex personer som studerade till undersköterska blev skjutna. Om jag förstod det korrekt gick filmaren i samma klass men var tillfälligt på toaletten och några andra från klassen var precis ute och rökte. Samtliga som gick i klassen var således av olika anledningar inte inne i klassrummet. Alla som befann sin inne i klassrummet blev inte heller skjutna.
Citera
2025-02-16, 19:05
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inget att bevisa då jag inte påstår något om vapen i kyrkan.

Jag resonerar kring kända omständigheter.

Kyrkguidens vittnesmål är en sådan omständighet.

Ok. Då får väl du bevisa att jag har fel.

Jag påstår att han ljuger och är helt otillförlitlig.
Citera
2025-02-16, 19:05
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Fick väskförbud?
Då finns det kanske fler som kan bekräfta att han hade väskor med sej eller?
Det måste varit ett generellt förbud att ta med sig väskor in i kyrka och inte något specifikt förbud som han fick.
Citera
2025-02-16, 19:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
På Aftonslasken i dag
"Kyrkoguiden Jan-Eric Norman berättar att massmördaren Rickard Andersson besökt Olaus Petri-kyrkan många gånger det föregående året.
Flera gånger har han dykt upp med ett gitarrfodral.
– Han stirrade på altartavlan och svarade aldrig på tilltal. Utan satt som i sin egen värld."

Men varför anmälde inte denna feministiska kyrkoguide detta till polisen?
Varför träder alla vänster feministiska avarter nu ut med sina möten med denna mördare och varför hjälpte ingen av alla dessa vänsterfeministiska hjältar den stackars mannen som led av psykiska problem?
Men varför skulle detta anmälas till polisen?
Ingen visste väl att det var en blivande massmördare.
Citera
2025-02-16, 19:12
Medlem
Det står i Aftonbladet:

”Under mellanstadiet är Rickard Andersson en pojke i gänget, som leker och spelar dataspel. Sedan händer något – och enligt tidigare klasskamrater går det fort.”

Det vore intressant att veta mera vad är det som som hände?
Citera
2025-02-16, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Kan det vara som så att GM uppsökt kyrkan för att rent av rikta in sig på kyrkoguiden om det nu är så att han även är aktiv i socialnämnden som ledamot?

Den kopplingen känns ju faktiskt inte helt osannolik vid närmare eftertanke.

Han kanske bara trivdes i kyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in