2025-02-16, 15:54
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Om det bara vore jag som sett detta klippet skulle jag gett mig för länge sedan, men vi är ju flera i tråden som påstår oss ha sett detta. Det är knappast en tillfällighet? Eller menar du att en handfull människor i tråden drömt exakt samma sak?

Jag poängterar att det är obekräftade uppgifter eftersom vi inte hittar materialet i efterhand, men du kan omöjligt hävda att det inte har hänt när flera har sett samma sak.

Det ligger väl kvar i början av tråden kanske? Det var ju folk som filmade när polisen gjorde tillslag och dom filmerna lades ut i tråden.
Citera
2025-02-16, 16:10
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Polisen är väl inte det första jag tänker på att en kyrkoguide borde kontakta. I kyrkorummen finns det ju både präster och diakoner, han hade ju kunnat kontakta någon av dem? De är som bekant själavårdare.
Precis! Det ligger mycket närmare till hands att uppmärksamma prästen på att det kanske är någon i behov av själavård. Alla nyanser kanske inte kommer fram i artikeln men nog verkar guidens reaktion lite överdriven i förhållande till att någon suttit i kyrkan och inte reagerat på tilltal.
Citera
2025-02-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Eventuellt kanske föräldrarna betalde för hans leverne och även dom tröttnade och kunde inte betala längre kanske, han kände då att han blev sviken av dom också hans egen familj.

Frågan är då varför han inte hämnades på dem genom att ge sig på dem eller bränna ner deras hem eller liknande…
Citera
2025-02-16, 16:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag har en längre analys jag gärna delar med mig av vid ett annat tillfälle men jag har framförallt tre saker som jag funderar på;

1. Om han inte går att finna på den "vanliga" webben tror nu han kanske diskuterat med människor på så kallade "dark net"? Tanken slog mig när det blev känt att han hade en hel drös med e-postadresser.
Trodde först rökgranaterna kunde vara därifrån men tydligen var det extremt enkelt att köpa för den som vill.

2. Tror ni han la upp bilderna för att han skrev någon form av dagbok på någon blogg?
Känns som att han tänkt på detta väldigt länge och tänkt igenom sitt liv och filosoferat en hel del.(Vem som la upp bilderna är ju i och för sig inte klarställt)

3. Om man bortser från att föräldrarna och övriga släktingar(och främlingar) tydligen aldrig kunnat drömma om att han skulle skada någon annan eller göra en fluga förnär, trodde dem verkligen att han aldrig skulle skjuta sig själv? Att gå omkring och veta att någon som mår så dåligt hade vapen under en så lång tid ger mig extremt dåliga vibbar det också, var dem aldrig rädd att förlora bara honom ens?

1. Nej.
2. Nej, absolut inte.
3. Nej, det trodde de inte.
Citera
2025-02-16, 16:21
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Säger tangentkrigaren…

Du verkar köpa vilket trams som helst.. Ja tom gevärpipan stack ut trodde dåren men här ringer vi ingen polis inte!

Idiot! Mediakåt och uppmärksamhetstörstande verkar han ju vara iallafall.
Citera
2025-02-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det verkade ju fungera bra fram till Högstadiet, så kanke tiden någonstans därefter.
Ja, eller så märktes det inte så mycket innan. Kraven ökar med tiden.
Citera
2025-02-16, 16:29
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Frågan är då varför han inte hämnades på dem genom att ge sig på dem eller bränna ner deras hem eller liknande…

Kanske för att han innerst inne älskade sina föräldrar.. det brukar ju barn göra. Lättare att skjuta på främlingar som man inte känner då kanske?
Vad vet jag. Men du kanske inte tycker att det tar emot att mörda dina egna föreldrar?
Citera
2025-02-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Ursprungligen postat av honn
Ja jag tror han har lidit länge i tysthet.
Det är så mycket svårare för män ofta med psykisk ohälsa, tror jag. Mansrollen förväntar sig att en man ska vara tyst och stark. Autism försvårar hans problem med att kommunicera sina behov. Han kan ha funderat på detta länge, det är så tragiskt att inte en enda själ märkte det.

Tror du ringar in nått här, det är svårt att märka nått om man inte kan kommunicera vad man känner, inte ens svarar på tilltal, speciellt när man inte visar några känslouttryck. I sverige respekterar vi ju väldigt mycket den privata sfären. Det är svårt att nå fram då för oss andra till honom eller andra....
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-16 kl. 16:38.
Citera
2025-02-16, 16:38
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Tror du ringar in nått här, det är svårt att märka nått om man inte kan kommunicera vad man känner, inte ens svarar på tilltal, speciellt när man inte visar några känslouttryck. I sverige respekterar vi ju väldigt mycket den privata sfären. Det är svårt att nå fram då för oss andra till honom eller andra....

Dom skulle ju ta ifrån honom det sista lilla pengarna som gav honom ett mänskligt värdigt liv.

Han kanske uppfattade det som ett mordförsök på honom själv och svarade med samma mynt.

Men jag vet inte. Jag är ingen tankeläsare.
Citera
2025-02-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom skulle ju ta ifrån honom det sista lilla pengarna som gav honom ett mänskligt värdigt liv.

Han kanske uppfattade det som ett mordförsök på honom själv och svarade med samma mynt.

Hans sista chans var bara just att överleva för dom pengarna som han blev fråntagen... Så inte helt orimligt.
Citera
2025-02-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900

Fast nu har han ju inte mördat sina föräldrar, eller hur? så varför diskutera det?
Låter ju bara fucked up att tjata om en utgång som aldrig existerat.

Nej du är uppenbarligen ingen tankeläsare, det håller jag med dig om.
Citera
2025-02-16, 16:43
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Direkt när jag såg "kyrkoguiden" komma ut med att han hade sett honom väldigt många gånger med ett gitarrfodral och kände sig förföljd osv och flera misslyckade avvisningar så kändes han väldigt mysko, alltså kyrkoguiden.
Att han kommer ihåg allting i efterhand och med detaljer som kommit fram under utredningens gång.

En snabb googling visar på för mig en mycket märklig individ som verkar gilla att synas i media.
Klär sig i vad jag anser vara clownkläder, långa målade naglar med pridemönster.

Talar om allas lika värde i sina artiklar och att han har föreläsningar om det, samtidigt som han står i denna artikeln att han försökt avvisa Rickard flera gånger, känt ett "obehag" och förföljd.

I uppgifter från artiklar så verkar det som att han tar rätt bra betalt för sina guider som även anordnas genom svenska kyrkan, va det därför Rickard blev avvisad? för att han inte betalade?

Jag funderar på om Rickard ens har varit där eller om det bara är reklam för att få synas i media ännu en gång.

https://www.na.se/artikel/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/

https://www.na.se/2018-05-14/jan-eric-b-norman-om-gay-power-club-2-vi-ar-en-hembygdsforening-for-bogar/

https://www.qx.se/samhalle/pride/200019/jan-eric-tar-dig-med-pa-sveriges-forsta-prideparad-fran-1971/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/inget-hbtq-evenemang-i-orebro-i-ar

https://www.sverigesradio.se/artikel/6797246

Finns mängder med artiklar om denna herren utöver dessa jag listade, många gånger om allas lika värde.
Artikeln om Rickard klingar inte med allas lika värde, snarare tvärtom.

Han är inte trovärdig för fem öre längre enligt mitt tycke.
Jo, i artikeln ger han alla intryck av att vara en drama queen så det är inte förvånande om din googling bekräftar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in