Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Jag tror att hur mycket han än försökte göra sig osynlig så har man nog ändå lagt märke till honom om han handlade mat i samma butik, men att ingen vill kliva fram i media.
I min ungdom jobbade jag i en ganska stor matbutik och kan lova att kassapersonal har koll på återkommande kunder, varenda en nästan.
Han kan ha varit "den där skumma killen" om du förstår vad jag menar.
På skolan där 80-90%? av elever var invandrare måste han ha märkts ännu mer. Speciellt bland invandrare som i större utsträckning än svenskar generellt är öppna för samtal med främmande personer.
Att han kan gått runt (om det nu stämmer) i fem timmar i en sån miljö utan att någon har märkt det har jag otroligt svårt att förstå.
Tror snarare det handlar om att vittnen inte vill kliva fram i media pga osäkerhet, rädsla, språksvårigheter.
Men att ingen reagerade på att han bar på vapen i kyrkan, på bussen, i skolan, är riktigt oroväckande.
Jo jag förstår vad du menar, men jag kan tänka mig att han hittade ett sätt att smälta in så att han inte ens ansågs vara "den där skumma killen". Det är ju trots allt inte bara i media som man kan tala ut, varför verkar ingen här inne känna till honom tex? Det är många inlägg och jag kan ha missat nåt, men så vitt jag läst är det bara en enda person i tråden som påstått sig veta vem Rickard var. Hen som skrev att Rickard inte hade social fobi utan drogs sig undan pga ointresse för andra människor.
Jag håller med om att det är svårt att förstå, men det verkar vara så människor fungerar. Om någon inte syns så finns den inte, som att människors hjärnor suddar bort vissa människor ur minnet.
Det skulle verkligen vara intressant att få veta exakt vad han har gjort under dessa timmar! Jag tror att vi skulle bli förvånade över hur misstänksamt beteende han kommit undan med utan att nån reagerat. Hoppas det dyker upp mer filmklipp på honom från morgonen fram till han började skjuta, någon måste ha råkat fångat honom på film oavsiktligt.