2025-02-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Man kan givetvis vara psykopat och ha autism, eller ha antisociala drag iaf, för autismer brukar inte vara särskilt charmiga.

Du har rätt. Det finns en liten undergrupp inom autistspektrum som kan ha både autism och vara psykopater samtidigt.
Citera
2025-02-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Låter som en typisk hemmasittare? Såna som finns massvis av idag. Han var garanterat hemma bara.

Grabben var ca 15år och hade skolplikt..
Han bodde hemma hos föräldrarna på den tiden.
Menar du att de bara lät honom ligga hemma och spela tv-spel när de åkte till jobbet? Att de sa vadå till skolan när de ringde och efterlyste honom? Att de inte skulle bry sig?

Det låter inte så troligt i mina öron.
Citera
2025-02-16, 13:09
Medlem
Ja, lite för slumpmässigt för mig. Precis som att kyrkguiden som avvisade GM från kyrkan även ska jobba som ledamot i socialnämnden på sin fritid.
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag har en stark känsla att den här läraren inte var slumpvist utvald men det har inte kommit ut något gällande vem som var hans lärare när han gick på skolan. Tänker även att han kom tidigt för att vänta in någon eftersom han redan varit där senast 2 veckor för att kolla på klassrum(om detta stämmer)
Citera
2025-02-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Menar du att de bara lät honom ligga hemma och spela tv-spel när de åkte till jobbet? Att de sa vadå till skolan när de ringde och efterlyste honom? Att de inte skulle bry sig?

Absolut inte, men jag tror att de av medkänsla med sin son lät honom vara hemma – vi vet ju att han inte mådde bra under den här perioden, han slutade prata och så vidare – plus att de inte hade så mycket att sätta emot. Skulle de släpa honom ut genom dörren?
Citera
2025-02-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
https://www.na.se/artikel/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/

Edit: Ska finnas skärmdumpar av artikeln några sidor bak i tråden.
GM:s vapen får rum i ett gitarrfodral utan att sticka ut
Citera
2025-02-16, 13:12
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Om det bara vore jag som sett detta klippet skulle jag gett mig för länge sedan, men vi är ju flera i tråden som påstår oss ha sett detta. Det är knappast en tillfällighet? Eller menar du att en handfull människor i tråden drömt exakt samma sak?

Jag poängterar att det är obekräftade uppgifter eftersom vi inte hittar materialet i efterhand, men du kan omöjligt hävda att det inte har hänt när flera har sett samma sak.

Okej, vi vänder på det, vad var det för hund då tror dig ha sett som inte liknar polisens hund?

https://orebrotribune.se/wp-content/uploads/2025/02/Pressbilden_5172Tha%CC%8Astro%CC%88m-1200x800.jpg Bild på polishunden utanför Storgatan 53.

https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/police-officer-carries-a-dog-at-the-scene-of-the-risbergska-news-photo/2197114633 Bild på polishunden när den bärs ut från Risbergska.
Citera
2025-02-16, 13:13
Medlem
Citat:

Med ditt sätt att resonera hade det inte existerat några hemmasittare, men det gör det. Många! Jag vet flera exempel från min egna perifera bekantskapskrets på barn som av olika anledningar vägrar skolan. Barn med engagerade föräldrar som tar till alla medel för att ändra på den saken.
Citera
2025-02-16, 13:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är ju fler som reagerat på Rickard om man läser mellan raderna..

"Jag har förstått efteråt att han besökte flera begravningar. Han var lika tyst då och pratade inte med någon."

https://imgur.com/sMaf2JA

Eftersom han förstått efteråt att han besökte flera begravningar (kyrkoguiden hade ju vetat hur många begravningar R varit på om han varit på alla dessa begravningar själv) så borde det betyda att annan personal i kyrkan också uppmärksammat honom. Uppenbarligen har ingen av dessa kunnat nå fram och därmed borde de slagit larm.

Har inte personal i kyrkan något ansvar att larma om de ser en individ som mår otroligt dåligt?

Man kan inte "slå larm" bara för att en person ser udda och märklig ut.
Även annorlunda människor har rätt att vistas på olika platser.
Med facit i hand blir allting så lätt.
Med facit i hand så borde polisen ha kontaktas och väskan beslagtagits.
Men där och då var det väl ingen som visste att han var en blivande massmördare.
Som sagt, det är lätt att vara efterklok.
Citera
2025-02-16, 13:16
Medlem
wrongdaytodies avatar
Jag har en längre analys jag gärna delar med mig av vid ett annat tillfälle men jag har framförallt tre saker som jag funderar på;

1. Om han inte går att finna på den "vanliga" webben tror nu han kanske diskuterat med människor på så kallade "dark net"? Tanken slog mig när det blev känt att han hade en hel drös med e-postadresser.
Trodde först rökgranaterna kunde vara därifrån men tydligen var det extremt enkelt att köpa för den som vill.

2. Tror ni han la upp bilderna för att han skrev någon form av dagbok på någon blogg?
Känns som att han tänkt på detta väldigt länge och tänkt igenom sitt liv och filosoferat en hel del.(Vem som la upp bilderna är ju i och för sig inte klarställt)

3. Om man bortser från att föräldrarna och övriga släktingar(och främlingar) tydligen aldrig kunnat drömma om att han skulle skada någon annan eller göra en fluga förnär, trodde dem verkligen att han aldrig skulle skjuta sig själv? Att gå omkring och veta att någon som mår så dåligt hade vapen under en så lång tid ger mig extremt dåliga vibbar det också, var dem aldrig rädd att förlora bara honom ens?
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-16 kl. 13:20.
Citera
2025-02-16, 13:18
Medlem
Citat:
Men det är exakt vad psykopater brukar vara, så du säger emot dig själv.

Menade att de kan ha psykopatdrag/antisociala drag, men uppfyller väl ofta inte alla kriterier för antisocial personlighetsstörning. Över 50 procent av alla grova våldsbrottslingar har antisociala drag och jag är säker på att den grive brottslingen Rickard hörde till det gänget
Citera
2025-02-16, 13:20
Medlem
Citat:
Absolut inte, men jag tror att de av medkänsla med sin son lät honom vara hemma – vi vet ju att han inte mådde bra under den här perioden, han slutade prata och så vidare – plus att de inte hade så mycket att sätta emot. Skulle de släpa honom ut genom dörren?
Citat:
Med ditt sätt att resonera hade det inte existerat några hemmasittare, men det gör det. Många! Jag vet flera exempel från min egna perifera bekantskapskrets på barn som av olika anledningar vägrar skolan. Barn med engagerade föräldrar som tar till alla medel för att ändra på den saken.

Jag menar inte att föräldrarna gjort fel, utan att det borde ha väckt uppmärksamhet och blivit utrett. Om ett barn mår så dåligt att de inte går till skolan, kopplas inte BUP in då? Han har ju uppenbart inte mått bra senare i livet heller, så om BUP var inkopplade, varför släppte de greppet om honom?

Det väcker ganska många frågor om vad som hände det där året.
Vad innebär egentligen skolplikt om man kan strunta i att gå till skolan?
Citera
2025-02-16, 13:21
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Alla som har sett tv-serien Dexter vet att han fascineras av normala människors känslor eftersom han själv är psykopat

Wow, jättebra källa. Nu ska vi alla gå och se på Dexter och sedan löser vi nöten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in