Det är väl inte ett dugg jävla konstigt om kyrkvärden kände obehag om en man beter sig på det där viset. Inte svarar på tilltal, dyker upp på random begravningar osv.
Själva viben måste ha varit väldigt off och sånt känner man ju.
Kyrkvärdar och diakoner är vana med att det dyker upp påverkade och psykiskt sjuka personer, men de brukar ju gå att prata med så det måste varit något som stack ut. Vi ska inte underskatta det vittnesmålet bara för att alla nyanser inte kom med i en tidningsartikel.
Töntigt att du nämner KASAM haha, som att det vore något banbrytande.
Vet att det finns ett ställe som han antagligen har sett varje dag han gick ut ur sin port ; som heter "Matcentralen "
Det är ett ställe där människor utan försörjningsstöd kan hämta mat i en stor kasse ,typ bröd potatis,konserver etc. för en vecka åt gången för 50 kr.
För att bli behörig till det måste man prata med en präst på en kyrka .
Tänkte om det var det han försökte med ?
Problemet är att det är INTE på Olaus Petri kyrkan denna präst finns utan på Ekersgatan = Immanuelskyrkan .
Kan han ha tagit fel och försökt få kontakt med han som visade Op- kyrkan ?
Ursäkta franskan, men det här är ju bara för dumt. Hur många skjutningar med motivet "hat mot undersköterskor" har förekommit historiskt? Jag gissar 0. Hur stort är det generella hatet mot undersköterskor i samhället? Rimligen helt obefintligt.
Detsamma gäller inte invandrare. Därför är naturligtvis rasism ett ohyggligt mycket mer troligt motiv.
Kan inte alla bara sluta stirra sig blinda på möjliga motiv som går att utläsa av vilka offren var? Majoritet invandrare, aha! Majoritet kvinnor, aha! Majoritet undersköterskor, aha!
Polisen (vars bedömning jag tillmäter större värde än Flashbacks spekulerande snillens dito) menar att allting hittills pekar mot en klassisk skolskjutning och stöder det på en rad faktorer som gm-profil, tillvägagångssätt, rörelsemönster samt på vilket sätt offren blivit träffade. Han gick till en skola där det finns en sektion med 100% invandrare (SFI) och en med 90% (Komvux grundskola) men valde att begränsa sig till den del av skolan där han själv varit inskriven totalt 5 terminer och där andelen invandrare är den lägsta man kan hitta på de två fotbollsplaner som skolan tar upp. Att han skulle ha irrat runt i ett svart rökmoln och kisat och valt ut offer efter hudton för att sända ett budskap om svensk invandringspolitik, men skita i att berätta det i ett manifest, ett brev eller en video, känns inte särdeles Occams rakkniv-kompatibelt.
Vet att det finns ett ställe som han antagligen har sett varje dag han gick ut ur sin port ; som heter "Matcentralen "
Det är ett ställe där människor utan försörjningsstöd kan hämta mat i en stor kasse ,typ bröd potatis,konserver etc. för en vecka åt gången för 50 kr.
Problemet är att det är INTE på Olaus Petri kyrkan denna präst finns utan på Ekersgatan = Immanuelskyrkan .
( Spekulation)
Inte så dumt tänkt av dig egentligen, men jag tror inte vi ska underskatta Rikards intelligens.
Han var intelligent nog att lägga ut annons för tex. sitt vapenskåp och prata i telefon med intresserad köpare.
Han spelade online, köpte vapen, kunde navigera i lokaltrafiken etc.
Att han skulle varit en tomte som trott att han skulle få rätt att handla på matcentralen om han sprang på guidade turer och begravningar i Olai Petri för att det var en kyrka ser jag som högst osannolikt. Något en förvirrad person med if och grav downs syndrom möjligen skulle gjort.
En snabb googling ger info om hur man får tillträde till matcentralen. Rikard skulle snabbt ha hittat den infon.
” För att få handla i Matcentralens butik behöver man vara medlem. Det kan man bli om man besöker Stadsmissionens mötesplats, där en behovsprövning sker.”
Det är väl möjligt att han var arg för att man behöver gå igenom behovsprövning = prata med folk om sin situation. Och därför sprang i kyrkan med vapen för att leka AllanBallan i sitt huvud.
Han märkte säkert också
att guiden kände obehag/ rädsla och det fick honom säkert att känna makt. ”Ni vet inte vad jag skulle kunna göra. På fem sekunder kan jag dra upp den här…”
Men det är ju bara en av tusen möjliga orsaker.
Min gissning är att han lekte med tanken på att skjuta en folksamling redan då. Samt att han kände tillfredställelse och makt att gå beväpnad och göra folk obekväma genom att inte svara på tilltal. Kanske tänkte han att en massaker på en begravning skulle ge rubriker internationellt.
Men väl där kändes det fel, gästerna såg kanske ut som pappa och mamma. Eller var för få. Eller… etc.
Senast redigerad av Firesnake 2025-02-16 kl. 06:04.
( Spekulation)
Men det var ju inte dit han vände sig utan som jag tolkade det.. - På ANDRAS begravningar.
Det är lite udda.
Vad är det för guidade turer man har i kyrkan?
Skulle han skjuta folk som tar avsked av en avliden?
Ja det är ju.. - lite udda de å
Var han satanist`?
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-02-16 kl. 06:20.
Men det var ju inte dit han vände sig utan som jag tolkade det.. - På ANDRAS begravningar.
Det är lite udda.
Var han satanist`?
Jag har aldrig varit på guidad tur därinne så jag vet faktiskt inte ?
Kan ju tänkas att det pratas om statyn som står utanför kyrkan .Bröderna Olaus och Laurentius Petri som var reformatörer.
Ja det är lite osmakligt att befinna sig på sörjande människors närståendes begravningar .
Hade han verkligen vapen med sig in i kyrkan ?
Han gillade ju historia så det kan tänkas att Petri bröderna hade en hel del historiskt över sig ?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-16 kl. 06:58.
Enda bilden jag sett på en hund i detta fall är denna. Enligt bildbeskrivningen och en enkel googling så märks det dock att bilden är tagen vid Risbergska, länkar ändå utifall det är bilden som menas.
Den bilden föreställer en jaktlabrador, vilket är en av de vanligaste hundraserna som polisen använder i olika specialsak. Jag skulle bli ytterst förvånad om det är familjens hund utan det är mycket mer troligt att polisen använt den i tjänsten.
Det är lite udda.
Var han satanist`?
Nu vet vi inte om kyrkan någonsin varit ett tilltänkt mål. Det kan också varit ett udda autistiskt specialintresse/fixering.
Det kan också varit ett helt missriktat sätt att försöka söka kontakt med andra människor.
Ville han själv utbilda sig till undersköterska? Var han avundsjuk på dem?
Han hade väl bra betyg i psykologi? Han kanske ville bli skötare men hindrades av att han inte blev godkänd i matte?
Bra betyg i psykologi? Har jag förstått rätt gick han i någon form av särskoleklass under gymnasieåren. Visserligen var det ganska länge sedan jag själv var i den åldern, men läser man över huvud taget läroämnet psykologi på en sådan "utbildning"?
Bra betyg i psykologi? Har jag förstått rätt gick han i någon form av särskoleklass under gymnasieåren. Visserligen var det ganska länge sedan jag själv var i den åldern, men läser man över huvud taget läroämnet psykologi på en sådan "utbildning"?
Det var på högstadiet som han gick en sån klass och fick underkänt i SAMTLIGA ämnen.
Sen gick han en specialklass på gymnasiet för att han saknade behörighet, och där fick han VÄL godkänt i historia A, psykologi A och estetisk verksamhet. Men flunkade alltjämt i smör- och brödämnen som matte och gissningsvis språk.
Det var på högstadiet som han gick en sån klass och fick underkänt i SAMTLIGA ämnen.
Sen gick han en specialklass på gymnasiet för att han saknade behörighet, och där fick han VÄL godkänt i historia A, psykologi A och estetisk verksamhet.
Ok. Har dålig koll på skillnaden mellan "specialklass" och "särskoleklass", men skit samma. Är dock förvånad över att man har psykologi som läroämne i en sådan klass.
Nu vet vi inte om kyrkan någonsin varit ett tilltänkt mål. Det kan också varit ett udda autistiskt specialintresse/fixering.
Det kan också varit ett helt missriktat sätt att försöka söka kontakt med andra människor.
Eller söka kontakt med någon högre makt uppe i molnen. Sitta och vänta på svar på frågan om meningen med livet. Eller kanske be om att rösterna i huvudet ska tystna. Inbjuda till ’divine intervention’ som stoppar det han kanske börjat planera att göra i skolan.
Kontakt med människor tror jag han hade gett upp med.
Ok. Har dålig koll på skillnaden mellan "specialklass" och "särskoleklass", men skit samma. Är dock förvånad över att man har psykologi som läroämne i en sådan klass.
Mycket som sägs, men är oklart ännu om han ens gick gymnasiet överhuvudtaget? Storyn jag känner till är att han slutade skolan helt och hållet i högstadiet och bara försvann...