Kungälv borde vara nåt för dig.
Västkusten, 4 mil norr om Gbg, finns allt fr system till sjukhus.
Härliga bad ett stenkast bort och bra kommunikationer.
Mycket vackert! Å det doftar nybakade KAKOR jämt! Gbg kex ligger där.
Nu tror jag du misstar dig, det är i Riga som det luktar nybakade kex
Kungälv borde vara nåt för dig.
Västkusten, 4 mil norr om Gbg, finns allt fr system till sjukhus.
Härliga bad ett stenkast bort och bra kommunikationer.
Mycket vackert! Å det doftar nybakade KAKOR jämt! Gbg kex ligger där.
Fast Gbg kex såldes för ett par år sen och flyttades till Riga. Det finns kanske nån avdelning kvar?
Det var säkert trevligt. Svårt att tänka mig. Jag tänker bara på att nu när man själv börjar närma sig 40 så skulle jag nog inte orka med Skönt att man får börja lugna ner sig.
Ja jag kan inte områdena. Tänker att det är relativt dyrt söderut om det inte är en håla. Jag växte upp i Hälsingland, men det är ju bara hålor och inte heller snöfritt, kan bli en del på vintrarna, men det är ju relativt såklart. Men billigt är det.
Du kan ju få ett hus som du kan flytta in i direkt för en halv miljon med gångavstånd till affär och vårdcentral. (Men mycket mer finns det kanske inte.)
Jag är också uppvuxen i Hälsingland. Att flytta till mitt föräldrahem är också ett alternativ. 300 kvm vid en sjö.
Malmö är bäst. Milt klimat för Sverige, inga mygg på sommarn, relativt billigt och nära till Köpenhamn. Ett vanligt höghus med ordinärt folk som inte är pretentiösa och som det går att dela umgänge och stillsamma samtal med utan krav och förväntningar.
Ett gott råd, bo kvar i närheten av var dina barn bosätter sig. Flytta efter om de väljer att bosätta sig i en annan stad.
Om du nu ändå vill flytta.
Jag ser alldeles för många gamla som bor långt från sina barn och de får inte den hjälp de annars hade kunnat få med praktiska saker när de blir riktigt gamla.
Annars om det är utomlands som lockar så föreslår jag Portugal eller Thailand. Där är det många andra äldre svenskar som bosatt sig och det gör det lätt att bygga upp ett socialt nätverk så att man har ett liv och inte bara sitter framför dumburken sina sista 25 år.
Edit:
Ett annat alternativ är Florida som också har flera utpräglade pensionärsområden. Fördelen iallafall är att övriga samhället är uppbyggt för att kunna ta hand om äldre, inte minst sjukvården.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-02-15 kl. 21:44.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!