2025-02-15, 18:56
Medlem
TUKs avatar
I med färsk dragon så blir den genast mycket bättre!
Citera
2025-02-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Rödvinssås:
Varför recept på rödvinssås när någon vill ha förslag på hur man piffar till färdigköpt bearnaisesås?

Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Är det någon som har tips på hur man kan piffa till den extremt trötta majonnäsen med dragonsmak som säljs under namnet bearnaisesås?
Mitt förslag om man vill spetsa färdig burk-bea: Hacka några blad inlagd dragon och ha i såsen. Värm sedan försiktigt i vattenbad. https://handla.ica.se/produkt/1464307
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-15 kl. 19:07.
Citera
2025-02-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Varför gör du inte egen om du kommit så här långt?

Jäkla skillnad att göra ”resten”, det jag gjorde tog ca 1,5 minut och kräver ingen kökskompetens eller utrustning.

En riktig bearnaisesås är mycket godare men mycket mer jobb.
Citera
2025-02-15, 19:17
Medlem
immenhusens avatar
Om du nu insisterar på färdig bearnaisesås, köp en ”färsk” på oljebas och inte pulver. Om du vill spetsa till den, skulle jag rekommendera att addera en klick sweet chili-sås. Sötman och hettan gör att den redan färdiga såsen får ett adekvat lyft som passar mången gom. Förtärs med fördel till fläskkött.

/AI
Citera
2025-02-15, 19:23
Medlem
Citat:
I väntan på att pås-bea-diskussionen skall ta slut gick jag lös och gjorde följande:

2 msk smör
1 msk frusen persilja
1 tsk dragon i vinäger
2 tsk sherryvinäger

La allt i stekpannan och lät allt bli varmt

Lät det svalna något och adderade tre-fyra msk Jureskogs bea.

Resultat: en hundra ggr bättre sås. Förbättringspotential finns absolut ändå.

Sås (och picahna) är nu uppäten. Omdöme: Milsvidd skillnad när man jämförde sida vid sida. Originalet var smaklös i jämförelse. Den piffade smakade smör, persilja och dragon. Men största skillnaden var syran. Och det kommer jag justera till nästa gång. 1 tsk sherryvinäger räcker tror jag. Andra vinäger är mildare så då tror jag 2 tsk är bra.
Citera
2025-02-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyle1893
Gör en egen från början i stället
Det är inte så svårt och den utklassar alla färdiga industriprodukter

Det vet jag men ibland har man inte tid, ork eller kök för att göra det bra.
Citera
2025-02-15, 19:32
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Jag vill bara ha varm bea, och när det kommer till processad bea, så är det rydbergs Extrakryddade färdig i beta som man mikrar eller badar i varmvatten https://matsiktet.se/img_ean/7313160002924.jpg

Den kalla sladdriga dragonfettet alla kalla är, är päckliga.
Citera
2025-02-15, 19:34
Medlem
fjollciggs avatar
Om du steker kött, vispa ned stekskyn i såsen. Vinst varje gång!
Citera
2025-02-15, 21:09
Medlem
Citat:
Är det någon som har tips på hur man kan piffa till den extremt trötta majonnäsen med dragonsmak som säljs under namnet bearnaisesås?

Själv brukar jag addera lite sherryvinäger för att få lite schwung men hur kan man gå vidare? Kan en lag med vinäger, dragon och lök bidra? Eller smälta smör och addera? Eller t o m bryna smöret? Eller nått helt annat?
Om du ändå kör beamajonnäs så beror det ju på vilken du köpt, men jag kör dom du. Högre syra och trycker gärna i lite örter.

MEN om du vill ha mer år bearnaisesåshållet men inte göra jobbet. Testa blå bands pulver-bea.
Citera
2025-02-15, 21:13
Medlem
Citat:

Själv brukar jag addera lite sherryvinäger för att få lite schwung men hur kan man gå vidare? Kan en lag med vinäger, dragon och lök bidra? Eller smälta smör och addera? Eller t o m bryna smöret? Eller nått helt annat?
Släng i en äkta äggula
Citera
2025-02-15, 21:16
Medlem
Oavsett format:
Chili - bästa är sådan du rostat själv men duger fint med chilipulver också
Smör
Dragon
Citera
2025-02-15, 21:19
Medlem
Kanastras avatar
Jag brukar hacka i estragon, alltså dragonblad som ligger i vinäger. Det använder dom flesta vanliga krogar i sina beor, finns att köpa lite här och där.
Dessutom höja syran med lite vinäger. Plus lite salt och pyttelite cayenne.

På "skitkrogar" som jag pga orsak jobbade på på 00-talet var chilibea en sak vi kunde sälja hinkvis av.
Då gjorde vi fulbea (sån kall bearnaisesås gjord på vispad äggula, såsbas, vinäger och uppkryddning) och hade i sambal oelek. Den ville gäster ofta ha recept på.

Skulle tro att jag gick upp 7 kg bara pga den där jävla chilibean..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in