Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Det är inte alls det ENDA som tyder på det. Jag har radat upp omständigheter som tyder på att det inte är slumpen som gjort att det är just invandrare han skjutit.
Du har inte radat upp omständigheter. Det i princip enda du har gjort är att använda "slumpmässigt" på ett sätt som implicerar att bara för att någon har bestämt sig för att begå ett massmord av skolskjutningstyp, och var vederbörande ska begå detta massmord, så är det därigenom självklart att vederbörande i lika mån har bestämt sig att döda offer av ett visst etniskt eller geografiskt ursprung, trots att fördelningen av offer efter ursprung inte förefaller skilja sig påtagligt från förväntat, givet vad vi vet om fördelningen av människor med olika ursprung från början.
Men det är inte alls självklart. Många masskjutningsmördare har skjutit på det som de kom åt, och i princip använt massakern som det allra mest extrema sättet att säga
Faan! på.
Citat:
Och du kan inte behandla det här som en "skolskjutning". Skolskjutningar sker inte på komvux, generellt. Och gärningsmännen är inte 35 bast.
Nej, inte generellt. Men dina båda argument försvagar varandra här. De flesta 35-åringar har generellt något annat än skolan att hänga upp sin vrede och frustration på. Men RA hade gått Komvux bara ett par år tidigare, utan att lyckas. Och hans personlighet, sådan den beskrivits, har påtagliga likheter med många skolskjutares - snarast ännu mer extrem i den riktningen.
Citat:
Och detta med "slumpmässigt", det får väl anses helt motbevisat ändå? Man rekar inte två veckor innan, är på plats 5 timmar innan och skjuter sedan "slumpmässigt". Tvärtom är detta bland dom mest planerade skjutningar jag hört talas om. Det enda som tyder på att det är "slumpmässigt" är att polisen säger så - och det ska man komma ihåg är rätt vanligt förekommande vid såna här brott, se Columbine (som var extremt planerat och 100% ideologiskt, trots att den offentliga kommunikationen och bilden fortfarande är att det var renons på motiv och skulle ha handlat om hat mot själva skolan).
Se för det första ovan. Bara för att vissa aspekter av en skjutning är planerade i förväg, behöver inte alla vara det. När det gäller Columbine var det ju för det första
a two-man job, vilket minskar jämförbarheten med detta påtagligt - jag har mycket svårt att tänka mig att RA skulle ha kunnat samarbeta med någon på det sätt som Harris och Kiebold gjorde - men för det andra undrar jag exakt vad du menar med
100% ideologiskt. Det var många år sedan jag läste något om Columbine, så jag tog och läste igenom den svenska och den engelska Wikipediaartieln och lite referenser i dessa för att uppdatera mig. Det var väldigt svårt att där hitta några belägg där för att motivet skulle ha varit
100% ideologiskt, också efter att ha läst
den här rätt djupgående artikeln i Slate. Den engelska Wikipediasidan har i sin motivsektion ett kort stycke under underrubriken
Media speculation där det står att Harris skulle ha beundrat nazisterna. Är det det som du menar med att det skulle ha varit
100% ideologiskt?