2025-02-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Hur vet du om anknytningen var "vag"? För RA kan tiden han var inskriven på skolan ha varit ytterst påtaglig. Där behövde han förhålla sig till många olika människor, vilket han kanske upplevde problematiskt, kanske blev bemött med skepticism p g a att han var udda, kanske tvingades vara där för att uppvisa aktivitet för att få försörjningsstöd, kanske kände sig misslyckad p g a uteblivna studieresultat, kanske blev betraktad som ett "hopplöst fall" e t c. I hans värld kan faktorer som dessa haft oerhörd betydelse för hans mående och syn på sitt liv. Vem är du att säga att hans koppling till Risbergska är "vag"?

Han kanske aldrig var där. Han var inskriven men det betyder inte att han var där och att han någonsin hade någon ambition att ta några poäng.
Citera
2025-02-15, 16:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Du menar att han tog hem vapnen i början december eftersom han inte hade haft kontakt med föräldrarna på flera månader.
Vad är det för gitarrfodral du yrar om?
Polisen beslagtar 3 st vapenfodral på skolan.
Polisen har också beslagtagit en mängd kulammunition i kaliber 30-06 och .22LR samt hagelammunition i kaliber 12/70.
Samtliga passar hans vapen
Rekommenderar att du börjar läsa tråden från början så slipper man skapa trådsanningar

Han hade sämre med kontakter med föräldrarna inte ”dålig” kontakt.
Javisst vapenfodral, men det var inte vapenfodral han gick omkring med.
Inte på gatan, inte på bussen och inte när han gick in på skolan.
Ett fåtal av påträffade patroner passade inte hans vapen.
Föräldrarna var på resa & befann sig inte i Örebro, dom visste inte att något hänt.
RA var hundvakt & kom därför åt vapnen, hunden lämnade han kvar i sin lgh.
Citera
2025-02-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Han kanske aldrig var där. Han var inskriven men det betyder inte att han var där och att han någonsin hade någon ambition att ta några poäng.
Så kanske det var, men det utesluter inte att skolan spelat en stor roll i hans medvetande.
Citera
2025-02-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Föräldrarna var på resa & befann sig inte i Örebro, dom visste inte att något hänt.
Jag kan släppa Vapenfodralen eftersom de beslagtog gitarrfodral på toaletten tillsammans med hans körkort mm.
Samtliga patroner passade hans vapen.
30-96,22LR samt kaliber 12 till hagelgeväret.
Det fanns ingen hund vid husrannsakan hos GM.
Citera
2025-02-15, 16:32
Medlem
Hittills det vi vet är att bidragen och därmed lägenheten drogs bort ifrån RA i december.
Vi vet inte att någon på Risbergska har någon koppling till det beslutet.
Aktiviteten på skolan låg flera år bak i tiden.
Så det förefaller orimligt att någon lärare på skolan varit involverad.
Citera
2025-02-15, 16:35
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Citat:
Socialtjänsten har lokaler på skolan och då inte så välbevakat som på ett socialkontor.
På social/kommunkontor gäller låsta dörrar och bara besökare släpps in från väntrummen.
Många på skolan har kontakt med individomsorgen och får hjälp med studierna.

MGM har själv haft kontakter med både lärare och socialsekreterare på skolan.
Om han fortfarande är inskriven på skolan (troligen) är det där han besökt dom.

Det är inte speciellt trovärdigt vad du skriver & du får gärna hänvisa till ngn källa.
Citera
2025-02-15, 16:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Så kanske det var, men det utesluter inte att skolan spelat en stor roll i hans medvetande.

Det gjorde den säkert.
Annars hade han kunnat skjuta i Örebro Centrum i stället.
Citera
2025-02-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Jag kan släppa Vapenfodralen eftersom de beslagtog gitarrfodral på toaletten tillsammans med hans körkort mm.
Samtliga patroner passade hans vapen.
30-96,22LR samt kaliber 12 till hagelgeväret.
Det fanns ingen hund vid husrannsakan hos GM.

Jag tror nog det fanns en hund där , dom visade på tv bilder från insatsen vid husrannsaken , då var där en av poliserna som bar på en ljus hund.
Citera
2025-02-15, 16:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är inte alls det ENDA som tyder på det. Jag har radat upp omständigheter som tyder på att det inte är slumpen som gjort att det är just invandrare han skjutit.
Du har inte radat upp omständigheter. Det i princip enda du har gjort är att använda "slumpmässigt" på ett sätt som implicerar att bara för att någon har bestämt sig för att begå ett massmord av skolskjutningstyp, och var vederbörande ska begå detta massmord, så är det därigenom självklart att vederbörande i lika mån har bestämt sig att döda offer av ett visst etniskt eller geografiskt ursprung, trots att fördelningen av offer efter ursprung inte förefaller skilja sig påtagligt från förväntat, givet vad vi vet om fördelningen av människor med olika ursprung från början.

Men det är inte alls självklart. Många masskjutningsmördare har skjutit på det som de kom åt, och i princip använt massakern som det allra mest extrema sättet att säga Faan! på.

Citat:
Och du kan inte behandla det här som en "skolskjutning". Skolskjutningar sker inte på komvux, generellt. Och gärningsmännen är inte 35 bast.
Nej, inte generellt. Men dina båda argument försvagar varandra här. De flesta 35-åringar har generellt något annat än skolan att hänga upp sin vrede och frustration på. Men RA hade gått Komvux bara ett par år tidigare, utan att lyckas. Och hans personlighet, sådan den beskrivits, har påtagliga likheter med många skolskjutares - snarast ännu mer extrem i den riktningen.

Citat:
Och detta med "slumpmässigt", det får väl anses helt motbevisat ändå? Man rekar inte två veckor innan, är på plats 5 timmar innan och skjuter sedan "slumpmässigt". Tvärtom är detta bland dom mest planerade skjutningar jag hört talas om. Det enda som tyder på att det är "slumpmässigt" är att polisen säger så - och det ska man komma ihåg är rätt vanligt förekommande vid såna här brott, se Columbine (som var extremt planerat och 100% ideologiskt, trots att den offentliga kommunikationen och bilden fortfarande är att det var renons på motiv och skulle ha handlat om hat mot själva skolan).
Se för det första ovan. Bara för att vissa aspekter av en skjutning är planerade i förväg, behöver inte alla vara det. När det gäller Columbine var det ju för det första a two-man job, vilket minskar jämförbarheten med detta påtagligt - jag har mycket svårt att tänka mig att RA skulle ha kunnat samarbeta med någon på det sätt som Harris och Kiebold gjorde - men för det andra undrar jag exakt vad du menar med 100% ideologiskt. Det var många år sedan jag läste något om Columbine, så jag tog och läste igenom den svenska och den engelska Wikipediaartieln och lite referenser i dessa för att uppdatera mig. Det var väldigt svårt att där hitta några belägg där för att motivet skulle ha varit 100% ideologiskt, också efter att ha läst den här rätt djupgående artikeln i Slate. Den engelska Wikipediasidan har i sin motivsektion ett kort stycke under underrubriken Media speculation där det står att Harris skulle ha beundrat nazisterna. Är det det som du menar med att det skulle ha varit 100% ideologiskt?
Citera
2025-02-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Jag tror nog det fanns en hund där , dom visade på tv bilder från insatsen vid husrannsaken , då var där en av poliserna som bar på en ljus hund.

Leta fram den ingen annan har lyckats. Hade det varit sanning borde det framkommit någonstans efter husrannsakan att han lämnat en hund i bostaden
Citera
2025-02-15, 17:13
Medlem
Jag läser just nu en text om NPF och psykisk ohälsa. Ramlade över följande stycke som fick mig att tänka på RA. Jag har själv tänkt att han kan ha varit deprimerad med psykotiska paranoida inslag, men när jag läser nedan text tänker jag att han inte ens behöver ha varit psykotisk i klinisk mening. Det förekommer att autister som lever under stark stress drabbas av vanföreställningar och till och med hallucinationer. Jag tänker på det indragna försörjningsstödet, och på RA:s uppenbara "bristande upplevelse av sammanhang".

"I perioder av svår stress eller vid höga ångestnivåer över en längre tid kan personer
med autism uppvisa beteenden som väcker oro för allvarlig psykisk sjukdom. Tony
Attwood har beskrivit hur verklighetsanpassningen kan bryta samman och tänkandet
bli desorganiserat eller få bisarrt innehåll. Personen kan till exempel känna sig förföljd
eller oroa sig för katastrofscenarier som är extremt osannolika.
Hallucinationer (att se eller höra saker som inte finns) förknippas vanligtvis med
psykotiska syndrom (som schizofreni) eller drogpåverkan, men förekommer även i
andra sammanhang. De kan förekomma hos personer med autism. Vad
hallucinationer orsakas av hos denna grupp vet man inte säkert. Svårigheter med att
filtrera sinnesintryck och bristande upplevelse av sammanhang skulle kunna spela roll.
Båda tilltar under stark stress."
Citera
2025-02-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har inte sett denna länken tidigare, så rätta mig om jag har fel.

Larmen till 112 i Örebro: Skottskadad tog skydd på förskola

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmen-till-112-i-orebro-skottskadad-tog-skydd-pa-forskola

Larm inifrån skolan
Här är några av dem:

• Klockan 12.38: .....

Men vänta lite nu… ett vittne säger att han haft mörka kläder och blå byxor, ett annat vittne beskriver militärkläder? Har nått vittne sett fel eller har han hunnit byta om mitt i allt? Låter väldigt underligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in