2025-02-15, 15:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Han har naturligtvis anknytning till massvis av ställen i Örebro,

Tror du? Som vilka då? Just RA verkar ju just inte ha några anknytningar alls, att döma av vad vi har fått veta.

Citat:
men han valde just Risbergska. Att han inte gått på nån annan skola (vet du ens det?) dom senaste 15 åren, jaha? Det betyder ju bara att det också är den enda skolan han eventuellt kan nåt om.
Det betyder framför allt att det är ett a priori helt förväntat ställe för just RA att begå ett massmord på, och på detta förväntade ställe är en mycket stor del av de som förekommer där invandrare.

Citat:
Det som är intellektuellt ohederligt är att ignorera det faktum att Rickard skjutit ihjäl invandrare på en skola full av invandrare, en skola han valt noggrant, där det inte finns några andra motiv att frambringa.
Det var en skola som han hade gått på i närtid och där han flera gånger hade misslyckats med sina studier. För allt vad vi vet är detta således en klassisk skolskjutning, då är Risberga den självklara brottsplatsen för just RA, och det är då följaktligen ohederligt att låta påskina att han lika gärna hade kunnat välja Konserthuset men valde Risberga enbart för att kunna skjuta så många invandrare som möjligt. Här har du uppenbarligen gjort det underliggande antagandet att det definitionsmässigt har rasistiska motiv när en svensk har ihjäl invandrare utan uppenbart motiv.

Citat:
Din logik brukar vara lätt att följa, här är den osammanhängande. Får mig att misstänka att du har någon låsning.
Jag har ingen låsning när det gäller motivet. Det kan fortfarande röra sig om ett rasistiskt motiv, även om sannolikheten för detta minskar för varje dag som går utan att tecken på detta upptäcks. Däremot gillar jag inte när folk som du tar ut motivbildningen i förskott med mycket klena argument. Det ger ett tydligt intryck av att vilja pumpa sin egen agenda så länge det går.
Citera
2025-02-15, 15:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Intellektuellt ohederligt är i sammanhanget, och i dagsläget, att utesluta andra spår, eller spår som går ihop.

Kopplingen till hans tidigare studier på skolan är givetvis högst intressant. Men Så länge motivbilden är oklar och vi saknar väldigt många svar är det lika intellektuellt ohederligt att avfärda andra spår. Frågan varför han begav sig just hit har vi inte svar på idag.
Nej, men vi vet att det är ett högst rimligt ställe att bege sig till med just hans antecedentia. Jag avfärdar inte ett möjligt rasistiskt motiv. Vad jag säger är att det i dagsläget finns synnerligen svaga belägg för något sådant, och att det således är hialöst att framföra det som något självklart huvudspår. Och, alltså, i synnerhet inte med argumentet att ett antal rassar i ett rassekommentarsfält har gillat dådet.
Citera
2025-02-15, 15:32
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Aftonbladet
Släktingen berättar att den misstänkte mannen inte har haft någon större kontakt med sin närmsta familj under de senaste åren, varken föräldrar eller syskon.

– Han brukar ibland vara med när syskonen kommer hem och det är julafton eller något annat som ska firas. Hans mamma och pappa är ute och reser mycket, då brukar han ta hand om deras hund

Ja och vid dessa tillfällen ( vakt utav villan ingick säkert också ; blomvattning etc. )och då var både hunden och han i familjens villa ,uppe i Brickeberg ; där det finns skog att promenera i ; nära .

Det var därför jag tyckte det var konstigt att hunden blev utburen utav polisen ifrån hans lägenhet den dagen han utförde dådet .
Fanns bild på det.

Men nu har det berättats härinne att bilden är tagen vid Risbergska skolans entree' ,så det stämde alltså inte ?

Polishund ,då eller ?
( Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2025-02-15 kl. 15:37.
Citera
2025-02-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Från konspiratoriskt lagda flashbackare ...................
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-kallafallgrupp-vill-utreda-rickard-andersson-/

Okej. Klart de måste utreda honom, men jag äter upp min hatt om han han kopplas till tidigare mord.
Citera
2025-02-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja och vid dessa tillfällen ( vakt utav villan i gick säkert också ; blomvattning etc. )och då var både hunden och han i familjens villa ,uppe i Brickeberg ; där det finns skog att promenera i ; nära .

Det var därför jag tyckte det var konstigt att hunden blev utburen utav polisen ifrån hans lägenhet den dagen han utförde dådet .
Fanns bild på det.

Men nu har det berättats härinne att bilden är tagen vid Risbergska skolans entree' ,så det stämde alltså inte ?

Polishund ,då eller ?
( Spekulation)
Svar ja
Det är en bomb hund som blir utburen.
Tror det var glas som trasigt i entrén
Citera
2025-02-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Felsägning? Nja, det är ju just gitarrfodralets varande eller icke varande som diskuteras. Lyssna från 39:49 på P3 Krims avsnitt från i torsdags om masskjutningen.

Vapenfodralen med sina vapen låg gissningsvis inne i gitarrfodralet.
Är inte sämre än att jag kan ändra mig.
Det får inte plats 3 Vapenfodral i gitarrfodralet. Har provat. 2 fodral eller 3 lösa vapen. Det är verkligen tight på längden i gitarrfodralet
Citera
2025-02-15, 15:53
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Detta är fortsatt ett mycket svagt argument. Rickard VISSTE att det var den "sammansättningen" på skolan. Han valde inte Risbergska slumpmässigt, det vet vi eftersom han . Därav kan man dra slutsatsen att han valt att skjuta på ett ställe med många invandrare. Det enda som talar för att det INTE var rasistiskt motiverat är att Rickard har en vag anknytning till Risbergska, vilket är ett mycket svagt argument.

Har just Risbergska en ovanligt hög andel elever med invandrarbakgrund?

Som befolkningssammansättningen ser ut i landet idag kan det ju, framförallt i städer, vara svårt att hitta platser utan invandrare.
Citera
2025-02-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Hur vet du om anknytningen var "vag"? För RA kan tiden han var inskriven på skolan ha varit ytterst påtaglig. Där behövde han förhålla sig till många olika människor, vilket han kanske upplevde problematiskt, kanske blev bemött med skepticism p g a att han var udda, kanske tvingades vara där för att uppvisa aktivitet för att få försörjningsstöd, kanske kände sig misslyckad p g a uteblivna studieresultat, kanske blev betraktad som ett "hopplöst fall" e t c. I hans värld kan faktorer som dessa haft oerhörd betydelse för hans mående och syn på sitt liv. Vem är du att säga att hans koppling till Risbergska är "vag"?

Precis..
Om Risbergska var den senaste samhällsinstans han vistades inom kan den mycket väl ha ett starkt symbolvärde för honom..
Citera
2025-02-15, 15:56
Medlem
Kan GM ha gått i omgångar för att få med sig alla vapen till Risbergska. Han kan inte ha gått omkring i fem timmar i skolans korridorer släpande på något tungt.

1) han tar gitarrfodralet med vapenfodral och ett eller flera vapen i. Han lämnar ett vapen , tex salongsbössan i ett vapenfodral i ett oanvänt utrymme någonstans på skolan.
2) han åker hem med gitarrfodralet och hämtar flera vapen så många som ryms och anländer strax innan den tidpunkt som han finner lämplig att påbörja attacken.
Citera
2025-02-15, 16:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag har inte sett denna länken tidigare, så rätta mig om jag har fel.

Larmen till 112 i Örebro: Skottskadad tog skydd på förskola

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmen-till-112-i-orebro-skottskadad-tog-skydd-pa-forskola

Larm inifrån skolan
Här är några av dem:

• Klockan 12.38: .....
Citera
2025-02-15, 16:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Rimligtvis har polisens tekniker kollat ev DNA-spår på takplattor på de toaleletterna där han tros ha bytt om, liksom klädskåpen. Jag tror att de efter 10 dagar har en ganska bra bild över stora delar av händelseförloppet.

Jo, nu är det säkerligen genomsökt ner till minsta millimeter men innan dådet så är det säkerligen rätt liten risk att gömma saker ovanför takplattorna.
Citera
2025-02-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Är inte sämre än att jag kan ändra mig.
Det får inte plats 3 Vapenfodral i gitarrfodralet. Har provat. 2 fodral eller 3 lösa vapen. Det är verkligen tight på längden i gitarrfodralet

Om jag kommer ihåg Expressens artikel rätt så står det bara att 3 vapenfodral har beslagtagits. Det står inte var beslaget gjordes. Vi vet ju att det har gjorts en husrannsakan i hans lägenhet och fodral kan ju ha beslagtagits där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in