2025-02-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, för undersköterskor har inget yttre attribut som gör dom till begripliga måltavlor. Och inte ens om dom hade det var han uppe ens i närheten av 80-90% undersköterskor.

Vilka andra mer tänkbara förklaringar har du till att han skjuter just på Risbergska, efter mycket noggrann planering?

Du har inte läst statistik förstår jag. Du måste jämföra andelen skjutna invandrare/undersköterskor med andelen sådana på skolan för att kunna få relevanta jämförelsetal.

Först vet vi inte om det skett någon mycket noggrann planering. Om sådan skett, och GM var motiverad, borde många fler ha skjutits. Vi kan inte ens med säkerhet säga att han varit där nyligen, baserat enbart på ett vittnesmål, men visst, det är möjligt. Finns ju påståenden om att han setts på andra platser också. Strosade kanske runt på olika platser för att bestämma var han skulle skjuta och för att kolla om han avslöjades med vapenväskan. Till sist valde han, som alla skolskjutare, just den sista skola som han gått på. Det är den mest logiska förklaringen. Och andelen skjutna invandrare är väl i linje med andelen invandrare på skolan.

Jag är väl medveten om att jag aldrig kan få dig att ta dig ur din tankebubbla och argumenterar inte för att få dig att tänka om. Det går inte. Men du bör inte tillåtas sprida din propaganda oemotsagd. Det är bla därför Flashback finns.
Citera
2025-02-15, 13:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
1177:

Han fick en knäpp i hjärnan relaterat till Risbergska som han inte kunde släppa ?
Felbehandling eller vad kan det ha varit ? Han kunde ju psykologi (VG i ämnet)

Som påpekats tidigare . Utanförskap och med en funktionsvariation som lätt gör att man fastnar i negativa tankespiraler man inte kan bryta själv .

Hamnar du i ett utanförskap bryts också de sociala banden och de normer samhället har och kräver . Det är exkluderandet av individer som skapar farliga individer . De varken lär sig normer värderingar eller moral på samma vis som en inkluderad människa .
Citera
2025-02-15, 13:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Vad har du fått ifrån att han har rekat 2 v tidigare.

Det som har framkommit i tråden är att han i relativ nutid haft två omtentningar i mattematik som skolan ställt in .

Resten är antagligen " skapade minnen " av människor som tror sig ha sett honom .
Citera
2025-02-15, 13:34
Medlem
Nej.

Alla jag nämnde är Muslimer.

Citat:
Av de första är det väl bara Ali som är muslim.
Citera
2025-02-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det här var inte första gången?
Nu ska han utredas för ouppklarade mord i örebro län.
Vad finns för ouppklarat?

Varifrån kommer den uppgiften, att han ska utredas för ouppklarade mord i örebro län??
Citera
2025-02-15, 13:38
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Intressant… när började den här pyromanen härja? Kanske är det där han började experimentera med sina vilda mörka fantasier?

Det enda jag vet är att det var en serie av bränder år 2005. Men det kan ha börjat tidigare än så. (FB) Mordet på 2-åriga Pontus Holmberg, Örebro 2005

(FB) Örebropyromanen - Kommer han åka dit?
Citera
Medlem
Nej, det va Salim som va Syrisk-orotodox kristen, inte Bassam som va Muslim och hade en Muslimsk begravning.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-begravs-bassam-al-sheleh-sonens-sista-farval/

Jag har inte spekulerat angående motivet utan det va någon i tråden som påstod att inga va Muslimer så jag nämnde att flera av offren va det. Minst 4 (bekräftat) och eventuellt 2 till.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Bassam var Syrisk-ortodox kristen, Kamar och Ali var muslimer. Övriga nämnda vet jag inte.

Finns inget som helst som tyder på att mördandet hade något att göra med vare sig etnicitet eller religion. De som påstår det kan misstänkas för att driva en egen agenda, snarare än försöka bringa klarhet i vad som hände, men vissa är nog bara missledda. De är naturligtvis välkomna att återkomma i saken om relevanta fakta dyker upp.

Just nu vet vi inte mycket mer än att GM hade psykiska och ekonomiska problem, hade studerat på skolan med misslyckat resultat och en profil som överensstämmer bra med den för andra skolskjutare.

Det är tyvärr tänkbart att vi, liksom vid många andra självmord, aldrig kommer att få veta mycket mer än så. VARFÖR blir kvar.
Senast redigerad av Mella90 2025-02-15 kl. 13:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Dådet utfördes på en skola, Rickard har varit där och rekat och dessutom kommit till skolan flera timmar innan. Ingen från socialtjänsten är skjuten. Att detta skulle ha nåt med socialtjänsten att göra är nog helt och hållet en teori som kommer av en sammanblandning av socialtjänsten och socialförvaltningen.

Enligt tidigare info har RA´s försörjning dragits in.
Beslut om det fattas av Gymnasieförvaltningen i Örebro, förmodligen utifrån underlag från skolan/lärare gällande hans närvaro/prestation.

Det betyder nog att han i första hand inte riktade sin ilska mot Socialtjänsten eller Gymnasieförvaltningen utan mot lärare/eventuellt rektorn. Skolan ivf.
Han gick enligt tidigare info in i ett lärarrum.

Om ovan stämmer var skolan målet.

Att han sköt till döds och skadade invandrare kan bero på flera anledningar:

- invandrare är övererepresenterade på skolan
- personen/er som var hans mål är av invandrarbakgrund och att han pga det löpte amok mot övriga invandrare på skolan också
- att han inte lyckades hitta personen/er som han var ute efter och pga av det bestämde sig att skjuta andra med/liknande invandrarbakrund
- att han var upprörd över att hans försörjning drogs in men att många invandrare får olika bidrag
- att beslutsfattare om hans försörjning ev har invandrarbakgrund och antingen befann sig på skolan el var för honom omöjligt att komma nära så han valde andra invandrare istället

Det finns säkerligen ännu fler möjliga anledningar men oavsett vilket känns det som att hans egna ekonomiska situation triggade igång dådet och att det inte var fientlighet mot invadrare som var huvudmotivet i första hand.

Hade han haft bara invandrarfientlighet som motiv så hade han inte behövt göra sig besväret att åka buss med vapen etc utan förmodligen valt ett annat mindre besvärligt ställe att ta sig till.

Jag tror att dådet inte hade inträffat om han fortsatt hade fått pengar för mat och hyra. Tror då inte heller att han hade brytt sig särskilt mycket om invandrare i sig.

Om man då lägger till att han de senaste åren hade skolan som en plats han blev tvingad till känns det rimligt att han kopplade sina känslor, förmodligen både besvikelse och ilska just mot skolan.

Kan du se någon rimlighet i detta, eller är det stenhårt rasism som är motivet för dig?
Citera
2025-02-15, 13:40
Medlem
Selma va Bosnisk Muslim och begravdes på en Muslimsk begravningsplats.

Citat:
Hälften muslimer hälften kristna.
Citera
2025-02-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mella90
Nej, det va Salim som va Syrisk-orotodox kristen, inte Bassam som va Muslim och hade en Muslimsk begravning.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-begravs-bassam-al-sheleh-sonens-sista-farval/

Jag har inte spekulerat angående motivet utan det va någon i tråden som påstod att inga va Muslimer så jag nämnde att flera av offren va det. Minst 4 (bekräftat) och eventuellt 2 till.

Förlåt, slarvigt av mig. Det var Salim som var syrisk-ortodox.
Citera
2025-02-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Varifrån kommer den uppgiften, att han ska utredas för ouppklarade mord i örebro län??

Från konspiratoriskt lagda flashbackare som inte förstår gärningsmannaprofilen hos en sådan som RA. Jag tror definitivt inte att han har mördat tidigare.
Citera
2025-02-15, 13:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Är det någon som har någon som helst information om hans föräldrar? Var jobbade de innan pension? Har hans mamma eller pappa autism eller någon annan diagnos/personlighetsdrag som någon känner till? Det är inte för att hänga ut dem, utan bara för att förstå lite bättre. Jag tänker att om man som förälder själv brottas med en diagnos eller någon form av psykiska besvär, blir det ännu svårare att ta hand om eller pusha på en psykiskt sjuk son som deras.

Eller kan det vara så enkelt att Rickard har motsatt sig den hjälp som erbjudits? Kommer vi att få reda på vilka droger han hade i kroppen? (Speciellt viktigt för att bilda sig en uppfattning.) Var han helt nykter, är han ju ruskigt störd.

Jag tror fortfarande att de har gjort allt de kan för Rickard! Det måste vara en extremt påfrestande situation för dem just nu.

Nej inget sådant hos föräldrarna utan både välutbildade & högavlönade.
En socialdemokratisk välbärgad familj, både politiska S uppdrag & förtoendeposter.

Men en fundering gällande det där vapenskåpet, har nu läst intervjun i div. media.
Köparen beskriver skåpet som tomt men även synligt dammigt & oanvänt.
RA förvarade då aldrig sina vapen och sin ammunition i sitt vapenskåp!

Jag tror faktiskt både vapnen & ammunitionen fanns inlåst hos föräldrarna.
Troligen beroende på föräldrarnas oro för honom och velat skydda honom.
Han lyckades komma åt dom nu när föräldrarna var på semester & han hundvakt.
Förklarar varifrån gitarrfodralet han dolde vapnen i kom, det fanns hos föräldrarna.
Även varför det fanns med ammunition som inte passade någon av hans vapen.
Kan vara så att vissa magasin inte heller var hans, utan tillhörde en förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in