2025-02-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Nu hade jag inte någon koll på när han var född, därmed frågan. Ett bra tips kan vara att läsa klart tråden lite snabbt så ser du att den inte är intressant längre!

Ett tips är ju också att läsa på lite om fallet innan man kastar sig in i trådar. Om du är lite intresserad av fallet borde du veta att GM inte är så gammal att han rimligtvis kunde utfört ett mord 1995, har ju skrivits en del om honom i media senast veckorna däribland han ålder...men men låt oss gå vidare.
Citera
2025-02-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Han har naturligtvis anknytning till massvis av ställen i Örebro, men han valde just Risbergska. Att han inte gått på nån annan skola (vet du ens det?) dom senaste 15 åren, jaha? Det betyder ju bara att det också är den enda skolan han eventuellt kan nåt om.

Det som är intellektuellt ohederligt är att ignorera det faktum att Rickard skjutit ihjäl invandrare på en skola full av invandrare, en skola han valt noggrant, där det inte finns några andra motiv att frambringa.

Din logik brukar vara lätt att följa, här är den osammanhängande. Får mig att misstänka att du har någon låsning.

I teorin hade han kunnat gå till den skola som han gick i fram till högstadiet, då han försvann från skolvärlden. Men visst så finns där fler tänkbara mål för GM. Han hade kunnat gå till socialtjänstens kontor eller till psykologen som han haft kontakt med eller till försäkringskassan.

Men valde den skola han gick en kort tid år 2021.

Alltså, ärligt tror jag han hade dödat invandrare oavsett vart han gått för invandrare i Örebro är överallt.
Citera
2025-02-15, 12:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om RA inte hade haft någon anknytning specifikt till Risberga hade den invändningen haft en påtaglig giltighet. Men nu, när vi vet att han har gått på skolan så sent som för tre år sedan, och inte gått på någon annan skola de senaste femton åren, så är det precis den skola man skulle förvänta sig om RA skulle begå en skolskjutning. Att under de omständigheterna hävda att andelen utlandsfödda offer i sig skulle vara ett tecken på att dådet hade ett rasistiskt motiv är intellektuellt ohederligt.

Intellektuellt ohederligt är i sammanhanget, och i dagsläget, att utesluta andra spår, eller spår som går ihop.

Kopplingen till hans tidigare studier på skolan är givetvis högst intressant. Men Så länge motivbilden är oklar och vi saknar väldigt många svar är det lika intellektuellt ohederligt att avfärda andra spår. Frågan varför han begav sig just hit har vi inte svar på idag.
Citera
2025-02-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns 13 olösta mord i Örebro där merparten skedde innan han hade vapenlicens…

1. Örebro, Vivalla, 1989: 39-årig man anträffad död i sin lägenhet.
2. Örebro, Ekängsgatan, 1989: 74-årig man anträffad död i sin lägenhet
3. Degerfors, Stationsvägen, 1994: 24-årig man, anträffad död i lägenhet.
4. Hällefors, Klockarvägen, 1994: 52-årig man anträffad död i lägenhet.
5. Örebro, Tornfalkgatan, 1995: 33-årig kvinna anträffad död i tvättstuga.
6. Kumla, Kriminalvårdsanstalten, 1996: 27-årig man anträffad död inne på avdelning.
7. Kumla, Kriminalvårdsanstalten, 1997: 26-årig man anträffad död inne på avdelning.
8. Hallsberg, Kyrkogatan, 1997: 41-årig man anträffad död i sin lägenhet
9. Lindesberg, Bytesgatan, 2005: 25-årig man anträffad död utomhus. Delvis uppklarat, 1 person dömd och avtjänat, 1 person häktad i sin frånvaro.
10. Örebro, Brickebergsvägen, 2005: 2-årig pojke anträffad död i samband med grov mordbrand i villa.
11. Askersund, Sundsbrogatan, 2007: 48-årig kvinna anträffad död i lägenhet.
12. Guldsmedshyttan, okänd plats, 2012: 28-årig kvinna. Kroppen ej anträffad.
13. Sköllersta, Erstorpsvägen, 2013: 74-årig man anträffad död i villa.

Mordet i sörbyskogen är inte uppklarat. Finns tråd om fallet. Dock kan det väl klassas som polisiärt uppklarat.
Nr 13 är väl polisiärt uppklarat också, dock räckte inte bevisningen i rättegången.
Citera
2025-02-15, 12:06
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-kallafallgrupp-vill-utreda-rickard-andersson-/

Det här tror jag är en återvändsgränd. Men visst ska man kolla med dna-profilen och se om man får en träff. Det är så lätt gjort att det vore tjänstefel att inte göra det.
Citera
2025-02-15, 12:08
Medlem
Kjamfossftws avatar
Intressant med DNA-testerna. Kanske polisen har en ny teori om varför han isolerade sig? Massmordet tycks ju ha planerats, kanske vanligt, men han tycks alltså ha klarat av att nå ett långsiktigt mål. Detta var isf inte ett impulsivt vansinnesdåd.
Citera
2025-02-15, 12:10
Medlem
Citat:
Han har naturligtvis anknytning till massvis av ställen i Örebro, men han valde just Risbergska. Att han inte gått på nån annan skola (vet du ens det?) dom senaste 15 åren, jaha? Det betyder ju bara att det också är den enda skolan han eventuellt kan nåt om.

Det som är intellektuellt ohederligt är att ignorera det faktum att Rickard skjutit ihjäl invandrare på en skola full av invandrare, en skola han valt noggrant, där det inte finns några andra motiv att frambringa.

Din logik brukar vara lätt att följa, här är den osammanhängande. Får mig att misstänka att du har någon låsning.
Troligtvis har han inte trivts på skolan med sitt asocial leverne.

Han har nog sett sig tvingad att gå dit för att få ekonomiskt bistånd och det har gjort honom hatisk mot skolan.

Rasistmotivet är nog däremot ganska osannolikt.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-15 kl. 12:32.
Citera
2025-02-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att lägga upp ett vapen, kläder eller andra saker är inga problem och risken att de hittas är minimal så länge det inte är vattenläcka, renovering eller liknande som kräver att man plockar ner skivorna i taket.

RA hade enligt uppgifter varit inne i skolan tidigare och som du säger, kanske lagt upp något där. Samtidigt sägs det att han hade ett gitarrfodral med sig när han kommit till skolan vid skjutningen så gissningsvis fanns iallafall vapnet där och kanske även de kläder det sägs att han bytt om till.

Rimligtvis har polisens tekniker kollat ev DNA-spår på takplattor på de toaleletterna där han tros ha bytt om, liksom klädskåpen. Jag tror att de efter 10 dagar har en ganska bra bild över stora delar av händelseförloppet.
Citera
2025-02-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I teorin hade han kunnat gå till den skola som han gick i fram till högstadiet, då han försvann från skolvärlden. Men visst så finns där fler tänkbara mål för GM. Han hade kunnat gå till socialtjänstens kontor eller till psykologen som han haft kontakt med eller till försäkringskassan.

Men valde den skola han gick en kort tid år 2021.

Alltså, ärligt tror jag han hade dödat invandrare oavsett vart han gått för invandrare i Örebro är överallt.

Det är klart att om man på måfå väljer nånstans att skjuta så kommer man skjuta nån invandrare. Men nu är det alltså nånstans mellan 80-90% invandrade offer. På en skola där det går väldigt mycket invandrare. Där lärarna, som inte är invandrare, hade gemensam rast i ett öppet utrymme. Och Rickard var där flera timmar i förväg.

Man får ignorera väldigt många tecken för att vara säker på att det inte är rasistiskt motiverat detta.
Citera
2025-02-15, 12:37
Medlem
Citat:
Det är klart att om man på måfå väljer nånstans att skjuta så kommer man skjuta nån invandrare. Men nu är det alltså nånstans mellan 80-90% invandrade offer. På en skola där det går väldigt mycket invandrare. Där lärarna, som inte är invandrare, hade gemensam rast i ett öppet utrymme. Och Rickard var där flera timmar i förväg.

Man får ignorera väldigt många tecken för att vara säker på att det inte är rasistiskt motiverat detta.

Ja, men förstå mig rätt. Om våldsdåd sker någonstans och det råkar vara en svensk gärningsperson och en invandrare som drabbas, då är det per automatik ett rasistiskt dåd?

Det saknas något i ditt resonemang och detta något saknas även i örebro-massakern. Gärningsmannen har inte lämnat efter sig något som uttrycker rasistiska tankar. Jag kan ha fel, men försök förstå att det går inte att stämpla rasism så fort en gärningsman är svensk och en invandrare drabbas.

Rasismen isåfall spåras i att du fortfarande anser att de inte var svenskar som drabbades. Du stämplar offren som icke-svenskar.
Citera
2025-02-15, 12:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

Säg några tecken.. några som uppnår väldigt många tecken för dig.
För RA gick inte och frågade om de var perfekta muslimer.
Ett tecken tycker jag är att de flesta var kvinnor - något som är någorlunda synbart. (7 av 10) var kvinnor.
Citera
2025-02-15, 12:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att också du skyndar ut när rasistspråret nämns förvånar. Rim och reson brukar vara ditt signum.
Jag skyndade ut specifikt när ett det enda argument ett inlägg innehåller inte bara är logiskt ogiltigt, utan också utgör ett välkänt argumentationsfel, som brukar kallas för "Wagner var nazist"-felet

Citat:
Nej, dådet blir inte rasistiskt per automatik för att rasister hyllar det. Men jag pekar på det motsägelsefulla att spekulerande om dådet som rasistiskt motiverat återkommande viftas bort i denna tråd. Här ser man inga som helst kopplingar. Här är mördandet slumpmässigt. Svenskar finns bland offren, alltså är rasistspåret uteslutet. Punkt.
Det är inte motsägelsefullt alls. Det absolut enda som i dagsläget tyder på att dådet hade rasistiska motiv är just att så många av offren var utrikesfödda. Polisen säger sig nu inte ha belägg för något motiv - alltså inte heller något rasistiskt sådant - Risberga var självklart den skola som RA skulle välja om han ville begå en skolskjutning, och proportionerna infödda/utlandsfödda var ungefär de förväntade på i den skolmiljön. De vittnesmål - än så länge fåtaliga - som har kommit från de överlevande vittnar heller inte om något annat än slumpmässig skjutning.

Detta motbevisar inte att RA skulle ha haft rasistiska motiv, visst inte. Men argumentationen för att han skulle ha haft det går ju inte att falsifiera. Antingen kommer utredningen fram till att RA hade rasistiska motiv, och då hade han ju det. Eller så kommer utredningen inte fram till att han skulle ha haft rasistiska motiv, och då hade han säkert det då också, för han sköt ju så många invandrare. Att utredningen skulle kunna komma fram tid att RA inte hade rasistiska motiv, på den säkerhetsnivå du förefaller fordra, torde vara mycket nära epsilon.

Citat:
Samtidigt lyfter rasisterna just fram de utländska offren. Kanske förtjänar svenskarna att dö också av olika anledningar. Det är denna paradox jag pekar på.
Du pekade inte på någon paradox. Du begick ett argumentationsfel.
Citat:
Att du blundar för frågan varför mördaren just valde denna plats förvånar mig också. Andra spår, eller sammanflätade spår, spekulerar om hämnd mot själva skolan där han gått, en lärare, socialtjänsten. Att skolan till stor del hade utländska vuxenelever och valts därför verkar inte finnas på spekulationskartan.

Det var en skolskjutning. Skolskjutningar riktar sig i princip undantagslöst mot den skola skolskjutaren senast gått på. I början var valet av plats för dådet svårare att förklara, eftersom RA var såpass gammal. Men när det kom fram att RA hade gått på Risbergska så sent som för tre år sedan, blev platsvalet helt enligt läroboken. Skolskjutningar kan ha lite olika motiv. Men valet av plats är självklart.

Citat:
Jag kan upprepa det jag sagt tidigare att jag hoppas att detta dåd inte är rasistiskt motiverat men de flesta frågorna är obesvarade.
Vi kan kallt räkna med att många frågor måste förbli obesvarade, när vi har att göra med en så tystlåten förövare. Men då ska vi också låta dem förbli obesvarade, och inte besvara dem efter egen uppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in