2025-02-15, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Antagligen känner du till hur hjulen är konstruerade, vilken effekt (hp) hjulen roterar med, månbilens vikt, mångrusets beskaffenhet, månens gravitation och månens atmosfär.
1. Vilka av dessa faktorer påverkar utseendet på grus-sprutet?
2. Beskriv mer ingående varför grus-sprutet skulle röra sig i parabler.
Alla som spelat badminton (tillräckligt mycket för att tävla med fjäderboll) vet hur stor skillnad det är på en fjäderbolls och en plastbolls rörelse.

Plastbollen påverkas inte alls lika mycket av luftmotståndet och rör sig därför nästan i en parabel.
Fjäderbollen däremot kan sticka iväg i 60° för att sedan dimpa ner nästan lodrätt på baslinjen.

Behöver jag förtydliga?
Citera
2025-02-15, 10:44
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Alla som spelat badminton (tillräckligt mycket för att tävla med fjäderboll) vet hur stor skillnad det är på en fjäderbolls och en plastbolls rörelse.

Plastbollen påverkas inte alls lika mycket av luftmotståndet och rör sig därför nästan i en parabel.
Fjäderbollen däremot kan sticka iväg i 60° för att sedan dimpa ner nästan lodrätt på baslinjen.

Behöver jag förtydliga?

Luftmotstånd på Månen, en av nyheterna i filmen du nämnde?
Citera
2025-02-15, 10:51
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Behöver jag förtydliga?
Citat:
Behöver jag förtydliga?

Ja, det tycker jag. Jag känner nämligen inte till hur månens atmosfär och gravitation påverkar månens grus, som kastas upp av månbilens hjul.
Citera
2025-02-15, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ja, det tycker jag. Jag känner nämligen inte till hur månens atmosfär och gravitation påverkar månens grus, som kastas upp av månbilens hjul.
Det finns ingen luft på månen, alltså inget som bromsar, en golfboll skulle landa med samma vinkel som den slogs ut.
En så kallad parabel.
Citera
2025-02-15, 11:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det finns ingen luft på månen, alltså inget som bromsar, en golfboll skulle landa med samma vinkel som den slogs ut.
En så kallad parabel.
Du har alltså studerat varje enskilt gruskorn och kontrollerat hur "utslagsvinkeln" skiljer sig från "landningsvinkeln"?

Hur har du fått reda på att det inte finns någon luft på månen?
Citera
2025-02-15, 11:22
Bannlyst
Citat:
Du har alltså studerat varje enskilt gruskorn och kontrollerat hur "utslagsvinkeln" skiljer sig från "landningsvinkeln"?
Det syns tydligt att månbilen lämnar rooster tails bakom sig.
Om damm/sand/grus uppför sig precis som om det vore på jorden, då är den enklaste förklaringen att dammet/sanden/gruset ÄR på jorden.
Citera
2025-02-15, 11:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om damm/sand/grus uppför sig precis som om det vore på jorden, då är den enklaste förklaringen att dammet/sanden/gruset ÄR på jorden.
Du har alltså inte kontrollerat enskilda gruskorns "utslagsvinkel" och "landningsvinkel". Hjulen gör att en del kastas nästan parallellt med ytan och andra stiger i en mycket högre vinkel.

Det kan hända att du missade mitt tillägg i det förra inlägget:
Citat:
Hur har du fått reda på att det inte finns någon luft på månen?
Citera
2025-02-15, 11:37
Bannlyst
Citat:
Du har alltså inte kontrollerat enskilda gruskorns "utslagsvinkel" och "landningsvinkel". Hjulen gör att en del kastas nästan parallellt med ytan och andra stiger i en mycket högre vinkel.

Det kan hända att du missade mitt tillägg i det förra inlägget:
Jag har aldrig haft någon anledning att ifrågasätta vakuumet på månen.
Citera
2025-02-15, 11:56
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag har aldrig haft någon anledning att ifrågasätta vakuumet på månen.
Du kanske inte ifrågasätter det, men någonstans måste du ha fått uppgiften om att det är i det närmaste vakum på månen.
Eftersom du har det som argument för hur grus som sprätter upp från hjulen borde flyga iväg när det befinner sig på månen
Så hur har du fått veta att månen inte har någon atmosfär?.
Citera
2025-02-15, 11:58
Medlem
Citat:
Regoliten som rivs upp bakom månbilen uppför sig inte som om det vore på jorden.

Bilden visar kurva över faktiskt rörelse för regoliten samt fyra grafer som illustrerar hur partiklar skulle röra sig i vakum vid jordgravitation, vakum i mångravitation och två olika partikelstorlekar i jordgravitation med luftmotstånd.
https://www.popsci.com/wp-content/uploads/2019/03/18/BUO4LJQQ6KSWTHC7H5FXC2T23M.png
Regoliten som månbilen slungar upp följer förväntad kurva för mångravitation i vakum.

Sammanfattning av studien:
https://www.popsci.com/blog-network/vintage-space/proof-we-landed-moon-dust/

Hur ser dina beräkningar ut som pekar på motsatsen?
Senast redigerad av Prudent 2025-02-15 kl. 12:01.
Citera
2025-02-15, 12:01
Bannlyst
Citat:
Du kanske inte ifrågasätter det, men någonstans måste du ha fått uppgiften om att det är i det närmaste vakum på månen.
Eftersom du har det som argument för hur grus som sprätter upp från hjulen borde flyga iväg när det befinner sig på månen
Så hur har du fått veta att månen inte har någon atmosfär?.
Det berättade fröken för mig nångång i lågstadiet tror jag.
Citera
2025-02-15, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Regoliten som rivs upp bakom månbilen uppför sig inte som om det vore på jorden.

Bilden visar kurva över faktiskt rörelse för regoliten samt fyra grafer som illustrerar hur partiklar skulle röra sig i vakum vid jordgravitation, vakum i mångravitation och två olika partikelstorlekar i jordgravitation med luftmotstånd.
https://www.popsci.com/wp-content/uploads/2019/03/18/BUO4LJQQ6KSWTHC7H5FXC2T23M.png
Regoliten som månbilen slungar upp följer förväntad kurva för mångravitation i vakum.

Sammanfattning av studien:
https://www.popsci.com/blog-network/vintage-space/proof-we-landed-moon-dust/

Hur ser dina beräkningar ut som pekar på motsatsen?
Jag går på dom rooster tails jag ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in