2025-02-14, 18:06
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag köpte en "tom" fjärrnyckel till en Passat för många år sen och lyckades programmera den till bilen utan speciell programvara, man skulle göra en massa saker i viss följd för att fixa detta; öppna/stänga dörren flera ggr, bromsa flera ggr osv. Men det var då och en idag 20 år gammal bil, kan vara annorlunda idag. Den var ny och tom, tror inte man kan programmera om gamla sändare på detta sätt.
Vilka tider. VAG hade sånt förut. Vissa gamla Mazda minns jag att du behölvde föra nyckeln in och ut i tändningslåset 15-20 gånger i exakt jämnt tempo. Det var rena iq-testen på den tiden.

TS: Betala bara. Du kan säkert kapa lite deg genom att leta men det är bara att hosta upp i slutändan.
Citera
2025-02-14, 18:16
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Tack för tips. Jag saknade drulleförsäkringsdelen så inget därifrån.

Inte jag heller, men just det ingick i försäkringen.
En borttappad nyckel och en söndrig.
Citera
2025-02-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hårdvaran för en fjärrnyckel borde kosta några få hundralappar pga massproduktion och en programmering en tusenlapp så upp till 1500,- eller max 2000,- tycker jag vore skäligt, det ska täcka både HW och arbete. Sen ska inte kreti och pleti kunna göra detta utan det är en sak för märkesverkstäderna och deras unika programvara. Att det sen dykt upp lirare som kan ful-göra detta är en annan sak...

Vissa bilförsäkringar har denna klausul men även vissa hemförsäkringar så kolla båda.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Försäkring borde ta det minus självrisk. Ser i min mc-försäkring så finns förlust av nyckel under Allrisk minus självrisk. Har man drulle i hemförsäkringen så gäller säkert den.

Svedea:

Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Kolla med din försäkring om du har t ex bilallrisk.det brukar gälla för borttappad/ trasig nyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Inte jag heller, men just det ingick i försäkringen.
En borttappad nyckel och en söndrig.

Tack alla. Kollat med försäkringsbolaget och det står tydligt att nyckeln ingår i tillägget "drulle/allrisk". :-( Frågade extra på chaten.

Men hemförsäkringen blir sista halmstråt, men där brukar inget med bilar ingå så tröstlöst.
Citera
2025-02-14, 21:50
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Tack alla. Kollat med försäkringsbolaget och det står tydligt att nyckeln ingår i tillägget "drulle/allrisk". :-( Frågade extra på chaten.

Men hemförsäkringen blir sista halmstråt, men där brukar inget med bilar ingå så tröstlöst.

Sen är det dags att byta försäkringsbolag. Borttappade / skadade nycklar ligger i regel under allriskmoment som oftast är en del av halvförsäkringen eller delkasko som den också heter. Och har man inte minst delkasko på sin bil bör man avgå. Tips. Kolla Länsförsäkringars bilförsäkring. Bra innehåll, bra premie och bra hjälp.
Citera
2025-02-15, 00:30
Medlem
killawifes avatar
Det är inget ockerpris utan ett helt normalt pris. Du kan hitta privata företag som gör detta och det kostar 2500-3000:- ungefär. Du måste dock kunna ta dig dit. Det finns företag i England som gör det via remote men jag har inte hittat nåt här som gör det.
I princip så är varje nyckel en engångsartikel då man bara kan programmera transpondern en gång. Du kan dock köpa oprogrammerade transpondrar från Kina och byta ut den i en annan nyckel och då kan den programmeras. Jag köpte en gång en påse med 25st för typ en hundring. Det är dock inte busenkelt att programmera nyckeln.

Det finns dock två varianter runt allt detta som fungerar olika bra. Man kan köpa en förprogrammerad ECU med s.k "immo-off" eller få en firma att ta bort immobilizer funktionen i ens egen ECU. Du tappar dock en viktig del i stöldskyddet.
I vissa bilar så kan man kringgå allt genom att köpa ett s.k "nyckel-kit" som på VAG brukar bestå av ECU, instrument, tändningslås och nycklar. Man byter ut det och bilen tror att allt är original. Tyvärr finns det på modernare VAG bilar en massa moduler som pratar med systemet så det funkar inte perfekt på nyare VAG-bilar. Men på äldre audis äldre än 2006 så funkar det.
Citera
2025-02-15, 03:00
Medlem
Jag trodde att jag tappat min nyckel och kollade vad det kostade att göra en kopia av reservnyckeln. Nyckelturkbutiken tog 900, märkesverkstaden 1500.
Citera
2025-02-15, 05:34
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Jag har tappat fjärrkontrolldelen till min bilnyckel. Det är av en modell som sitter fast runt själva nyckeln med någon sorts fjäder och den har nu lossnat och försvunnit.

Märkesverkstaden ska ha 4.400kr för ny fjärrkontroll och omprogrammering.

Det är en nyare VAG-bil, och tydligen måste man in i bildatorn för att programmera om för att få en ny fjärr att fungera.

Kan man få till detta billigare?

Kan andra bilverkstäder, eller låssmeder fixa med "moderna" bilnycklar?

Man kan köpa begagnade fjärrkontroller på Ebay. Går det att programmera om en sådan för att få ner priset?

Blir det billigare hos en VAG-verkstad utomlands?
4400 kr lät som ett billigt misstag. Betala istället för gnäll. Om du har råd med en nyare VAG bil så har du råd att gå till en märkesverkstad och fixa detta.

Eller, vänta i cirka 4 månader och sätt undan 1000 kr per månad och vips har du råd.
Citera
2025-02-15, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag trodde att jag tappat min nyckel och kollade vad det kostade att göra en kopia av reservnyckeln. Nyckelturkbutiken tog 900, märkesverkstaden 1500.

Och vad vill du säga med detta….?
Ölen kostar 15 kr på Systemet, men 75 kr på krogen…

Tror du en nyckelbutik på hörnet eller i ett köpcenter har samma kostnader som en stor märkesverkstad…?
Citera
2025-02-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus

Nyckelturken kan inte programmera immo och/eller fjärr gissar jag. Läs och försök förstå frågan innan du kläcker ur dig irrelevat nonsens.

/Dick
Citera
2025-02-15, 08:34
Medlem
Citat:
Det är ocker därför att man enkelt lkan hitta själva delen för 1.900 kr. Tror du verkstaden håller på att programmera om bilen i 2 timmar? 4.400kr - 1.900kr =2500 kr, borde räcka till två märkesverkstadstimmar?

Det kan också vara det faktum att det både kostar en bra slant att ha programmet (licens) från tillverkaren, ibland betalar man även för den specifika mjukvaran som skall laddas, lite beroende på bilmärke. Det är inte bara tid..
Men kostsamt är det..

/Dick
Citera
2025-02-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det ska helt enkelt inte vara enkelt att progga bort etc.

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?

Jag har kodat in en nyckel på verkstaden. Det tog mindre än 15 minuter från det att jag kom dit tills att jag satt i bilen på väg därifrån.
De kommer med en laptop som de pluggar in i ODB2-jacket. Startar sin programvara o klickar lite på ikoner för program.
Vad är det som skall kosta 4400 kr?
Är det en hjärnkirurg med 10 års utbildning och 35 års yrkeserfarenhet som genomför nyckelinkodningen och det tar två timmar?
Nej det är en fattig lodare som gått gymnasiet som kommer ut med en laptop. Han gör det fortare än du hinner gå o ta en kaffe.

Det är ockerpriser man tar.
Citera
2025-02-15, 08:40
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har kodat in en nyckel på verkstaden. Det tog mindre än 15 minuter från det att jag kom dit tills att jag satt i bilen på väg därifrån.
De kommer med en laptop som de pluggar in i ODB2-jacket. Startar sin programvara o klickar lite på ikoner för program.
Vad är det som skall kosta 4400 kr?
Är det en hjärnkirurg med 10 års utbildning och 35 års yrkeserfarenhet som genomför nyckelinkodningen och det tar två timmar?
Nej det är en fattig lodare som gått gymnasiet som kommer ut med en laptop. Han gör det fortare än du hinner gå o ta en kaffe.

Det är ockerpriser man tar.
Nejdå, inte alls! Har insyn i ett konkurrentmärke och bara fjärren och para in den i bilen kostar ca 3 lök, nyckel kostar en tusing ca och den hade ju TS kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in