2025-02-15, 07:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ett dåd blir väl för höge farao inte rasistiskt bara för att ett gäng rassar hyllar det i efterhand, heller!

Åtta av tio döda var utrikes födda, visst. Men minst en av dessa hade inte något tydligt utomeuropeiskt utseende. Och vad väntar du dig för proportion utlandsfödda i en skolmiljö där det undervisas i SFI och bedrivs undersköterskeutbildning som vidareutbildning för hemtjänstpersonal?

Att också du skyndar ut när rasistspråret nämns förvånar. Rim och reson brukar vara ditt signum.

Nej, dådet blir inte rasistiskt per automatik för att rasister hyllar det. Men jag pekar på det motsägelsefulla att spekulerande om dådet som rasistiskt motiverat återkommande viftas bort i denna tråd. Här ser man inga som helst kopplingar. Här är mördandet slumpmässigt. Svenskar finns bland offren, allts är rasistspåret uteslutet. Punkt.
Samtidigt lyfter rasisterna just fram de utländska offren. Kanske förtjänar svenskarna att dö också av olika anledningar. Det är denna paradox jag pekar på.

Att du blundar för frågan varför mördaren just valde denna plats förvånar mig också. Andra spår, eller sammanflätade spår, spekulerar om hämnd mot själva skolan där han gått, en lärare, socialtjänsten. Att skolan till stor del hade utländska vuxenelever och valts därför verkar inte finnas på spekulationskartan.

Jag kan upprepa det jag sagt tidigare att jag hoppas att detta dåd inte är rasistiskt motiverat men de flesta frågorna är obesvarade.
Citera
2025-02-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Jag kan dock inte för mitt liv sätta ihop den känslan, den njutningen, med att han skulle "le stort" som vittnet beskrev att Rickard gjorde. Speciellt inte med tanke på hur monotont ansiktsuttryck han har på alla bilderna.

Dom flesta människor har en tendens till specifika ansiktsuttryck på foto... Rickard lär ju inte ha haft ett stenansikte 100% av sin vakna tid bara för att han såg ut så på en uppsättning fotografier.
Citera
2025-02-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Och vad väntar du dig för proportion utlandsfödda i en skolmiljö där det undervisas i SFI och bedrivs undersköterskeutbildning som vidareutbildning för hemtjänstpersonal?

Märklig logik, att tillstå att det är övervägande del invandrare på skolan men helt bortse från just det faktumet när man försöker kolla på motivbild.
Citera
2025-02-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag undrar mycket om han funderat på att han satt sina kvarlevande (sin familj och släkt) i en riktigt dålig sits? Eller så struntade han bara i den punkten.
Eller hade han inte förmåga att tänka sig in i deras situation och vad han gjorde mot dem?
Citera
2025-02-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Är det någon som har någon som helst information om hans föräldrar? Var jobbade de innan pension? Har hans mamma eller pappa autism eller någon annan diagnos/personlighetsdrag som någon känner till? Det är inte för att hänga ut dem, utan bara för att förstå lite bättre. Jag tänker att om man som förälder själv brottas med en diagnos eller någon form av psykiska besvär, blir det ännu svårare att ta hand om eller pusha på en psykiskt sjuk son som deras.

Eller kan det vara så enkelt att Rickard har motsatt sig den hjälp som erbjudits? Kommer vi att få reda på vilka droger han hade i kroppen? (Speciellt viktigt för att bilda sig en uppfattning.) Var han helt nykter, är han ju ruskigt störd.

Jag tror fortfarande att de har gjort allt de kan för Rickard! Det måste vara en extremt påfrestande situation för dem just nu.
Mina föräldrar har vänner som har vänner till dem. De vännerna säger att föräldrarna är jättetrevliga.
Citera
2025-02-15, 08:12
Medlem
Många suicidala personer tenderar ju att tänka att de gör sina anhöriga en tjänst genom att ta sitt liv och försvinna, snarare än oroa sig över eventuella andra konsekvenser.

Angående rökgranaterna tänkte jag att det var givet att han utlöste dom när han förstod att polisen var på plats, så att han skulle få lite extra tid på sig att gå undan och ta sitt liv i fred, och inte under gun point.
Citera
2025-02-15, 08:19
Medlem
Muppetys avatar
Har det kommit fram nått om att Rickard skulle haft någon vårdkontakt överhuvudtaget. Han mådde ju uppenbarligen inte bra... Han kanske inte velat gå till psykiatrin, men varför har inte hans föräldrar tagit kontakt med dom. Dom verkar ju i.a.f. ha brytt sig om honom? Bjudit på resor o gett han pengar?
Citera
2025-02-15, 08:22
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att också du skyndar ut när rasistspråret nämns förvånar. Rim och reson brukar vara ditt signum.

Problemet är att "rasistspåret" är faktiskt rätt svagt. Det enda som finns i dagsläget för att stödja det är egentligen att majoriteten av dom döda är invandrare, men det finns inget som tyder på att Komvux-skolan var målet för att det fanns många invandrare där. Går en GM på en Komvux-skola (speciellt nu när det förs vidareutbildningar för vård- och omsorgspersonal) så kommer det bli liknande tvärsnitt av offer av slumpen.

Sedan finns det en hel del som talar mot det - bristen på manifest är ett. Bristen på internetaktivitet som tyder på det. Människor med ideologiska motiv vill att människor ska veta varför - de försöker inte dölja det!
Men även tidigare skolskjutningar är en vägledning - för egentligen följer RA samma mönster, med undantaget att han är äldre. Han skjuter på en skola som han själv varit elev i. Vi vet också från kartan att han började skjuta i delen av skolan där han själv varit elev. Ville han skjuta specifikt invandrare så hade han kunnat börja i SFI-delen av skolan, men den låg rätt långt bort från där han började skjuta.

Jag gissar på att du faktiskt vill ha det till ett rasistdåd eftersom det känns mer tryggt och förståeligt. De flesta av oss kan förstå när någon genuint hatar andra människor och vill döda dom, oavsett om det är för etnicitet, religion eller annat attribut. Ideologiska motiv är även förståeligt för oss - de tror på något större.

RAs likgiltighet till de han sköt - precis som många andra skolskyttar - är läskig. Det faktum att han antagligen inte brydde sig om något större än att han kände att han fått sin egen trygghet bortdragen och ville straffa något diffust koncept som "samhället" är oförståeligt. Det också det som gör att en del får missriktad sympati för honom, eftersom man vill förstå och helst förhindra att man själv blir offer för ett vansinnesdåd.
Senast redigerad av moralhora 2025-02-15 kl. 08:34.
Citera
2025-02-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mella90
Flera av offren va ju Muslimer.

Kamar
Bassam
Ali
Selma

Finns även två till som med stor sannolikhet va Muslimer (Niloofar och Aziza) men är inte säker.
Av de första är det väl bara Ali som är muslim.
Citera
2025-02-15, 08:55
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Av de första är det väl bara Ali som är muslim.

Selma var bosnisk så hon var med största sannolikhet muslim.
Citera
2025-02-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Selma var bosnisk så hon var med största sannolikhet muslim.
Hälften muslimer hälften kristna.
Citera
2025-02-15, 09:00
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso. Men det finns ju vittnen som sagt att de sett honom med fodralen två veckor tidigare på skolan.

Tänk om det är så att han gömde vapnen och eventuellt ombytet där två veckor tidigare (kanske låsbara plåtskåp, bring your own hänglås? Eller peta upp en fiberplatta i innertaket nånstans och putta in dem där, ingen skulle leta?) På så sätt hade han kunnat åka till skolan på dagen för dådet utan nånting med sig.

Det är spansk stavning. Han hade ju franskt påbrå. O har aldrig den accenten på franska. Nåväl.

Jag har tänkt på det med sånt akustiktak (det du kallar för fiberplattor). Just för att han som spelade in filmen inne från toaletten, inte klättrade upp och gömde sig där uppe men vad jag kunnat se så ser inte skolan ut att ha haft sån typ av tak, iallafall inte i klassrummen eller på toaletterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in