2025-05-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Så då antar jag att du litar på Sveriges ledande forensiska ljudtekniker när de sedan dess har sågat fejknyhetsskaparna på TV4 längs fotknölarna?

Märkligt dock med en sådan auktoritetstro att man tror att ett par ljudtekniker skulle magiskt kunna höra något på en inspelning utan att de ändå kan presentera ett ljudklipp där det faktiskt framgår.

Ingen av dom tio ljudteknikerna jobbar med "forensiskt" ljud. Det är ljudläggare och mixtekniker.
Citera
2025-05-26, 11:06
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ingen av dom tio ljudteknikerna jobbar med "forensiskt" ljud. Det är ljudläggare och mixtekniker.

De tio var mer erfarna och professionella ljudtekniker än klåparna på TV4. Precis som dessa skrev, så skulle ingen professionell ljudtekniker påstå något sådant om ljudklippet.

Men nu har även många andra avfärdat det som fejknyheter, inklusive landets ledande forensiska ljudtekniker:

Citat:
Men nu döms analysen ut av polisen, vars experter på Nationellt forensiskt centrum, NFC, dragit en helt annan slutsats.
– Det går inte att urskilja, överhuvudtaget, vad som sägs. Inte ens om det är en man eller kvinna, säger Kristoffer Zickbauer, som leder utredningen om dådet på Campus Risbergska, till Dagens Nyheter.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-att-urskilja/
Citera
2025-05-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehehe5
De nämnde att inget åtal kommer att ske. Kan man ändå få ut material då?

Åtal kan inte väckas då GM är död. Men förundersökningen kommer gå att begäras ut, dock kommer den sekretesskollas.
Citera
2025-05-27, 11:37
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-doende-salim/

"I dag tar eleverna på undersköterskeutbildningen på Campus Risbergska i Örebro examen.

Men eleven ”Eva” kommer inte att vara på plats, säger hon i sitt vardagsrum.

Hon orkar inte.

”Eva” såg sina tre klasskamrater Elsa Teklay, 32, Salim Iskef, 28 och Niloofar, 44, dödas i klassrummet.

”Eva” räddades av att Salim hamnade över henne när Rickard Andersson sköt dem.

– Halva min kropp hamnade under Salim så idioten trodde att jag redan var död, säger hon.

– Jag visste inte vad jag skulle göra, jag var chockad. Men han kom inte så nära, annars hade han skjutit mig också. Han visste inte att jag levde. Han hade skjutit sex, sju skott redan. "

"Hon såg Rickard Andersson redan tidigare på dagen i lunchsalen.

– Vi satt och pratade om honom, undrade vem han var, och sa att han kanske skulle spela gitarr för oss eftersom han hade med sig ett gitarrfodral.

– Sedan började han röka. Jag har astma och bad honom sluta, men han sa inget utan fortsatte bara. Jag sa ”snälla gå härifrån. Du får inte röka här. Jag mår dåligt”. Han sa ingenting. Så vi åt upp fort och gick därifrån. När vi gick tillbaka till klassrummet följde han oss med blicken, säger hon.

”Eva” kommer inte vara på plats under examen trots att hon avslutat utbildningen.

– De andra har sagt hur mycket de vill att jag ska vara tillsammans med dem, vi har pratat om att hedra våra klasskamrater som gått bort, men jag orkar inte. Det är för jobbigt.

– Jag vill aldrig gå in i en skola igen. "
Citera
2025-05-27, 12:55
Medlem
MystEquals avatar
Är så fascinerad över hur han inte lämnat några tydliga spår efter sig på internet. Det känns helt uteslutet att han inte haft ett större liv online när han varit så isolerad IRL. Han har ju uppenbarligen försökt dölja sina spår med tillfälliga proton-mailadresser när han sålde datorerna och vapenskåpet, samt att han inte lämnade efter sig någon brukbar telefon. Vet vi om polisen har kunnat undersöka någon dator eller var den också väck?

Det har ju nämnts ett Steam-konto i förbifarten, om användarnamnet där kommer fram skulle man ju kunna hitta fler profiler kopplat till det förutsatt att han använde någorlunda samma nickname på fler ställen.

Att han laddar upp ett gäng semesterbilder anonymt och youtube-kontot med gamla filmer från grundskolan gör det hela ännu mer mystiskt, när han valt att inte visa upp någonting annat.

Har vi något annat att gå på i jakten på att få en helhetsbild av honom? Ser det som osannolikt att en 90-talist isolerar sig på den nivån och inte har ett liv online, ingen som kände honom tidigare och som spelat/chattat med honom eller liknande?
Citera
2025-05-27, 13:10
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MystEqual
Är så fascinerad över hur han inte lämnat några tydliga spår efter sig på internet. Det känns helt uteslutet att han inte haft ett större liv online när han varit så isolerad IRL. Han har ju uppenbarligen försökt dölja sina spår med tillfälliga proton-mailadresser när han sålde datorerna och vapenskåpet, samt att han inte lämnade efter sig någon brukbar telefon. Vet vi om polisen har kunnat undersöka någon dator eller var den också väck?

Det har ju nämnts ett Steam-konto i förbifarten, om användarnamnet där kommer fram skulle man ju kunna hitta fler profiler kopplat till det förutsatt att han använde någorlunda samma nickname på fler ställen.

Att han laddar upp ett gäng semesterbilder anonymt och youtube-kontot med gamla filmer från grundskolan gör det hela ännu mer mystiskt, när han valt att inte visa upp någonting annat.

Har vi något annat att gå på i jakten på att få en helhetsbild av honom? Ser det som osannolikt att en 90-talist isolerar sig på den nivån och inte har ett liv online, ingen som kände honom tidigare och som spelat/chattat med honom eller liknande?
Var köpte han sitt amfetamin? Det måste väl varit Internet? Eller hade han en irl-kran? Det skulle isf vara väldigt intressant att höra från honom.
Citera
2025-05-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MystEqual

Med tanke på hans problematik så är det nog inget speciellt med att han isolerade sig totalt. Har man svårt för det sociala och dåligt självförtroende, så händer det lätt att man inte alls tar kontakt med andra på grund av rädslan och känslan av meningslöshet. Ens internetvanor kan då handla om att man har olika slaskkonton som används enbart för kunna läsa forum eller utnyttja vissa sociala mediers funktioner fullt ut. Finns nog tiotusentals i vårt samhälle som isolerar sig till olika grad och har ingen vidare internetnärvaro.
Citera
2025-05-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-doende-salim/

"I dag tar eleverna på undersköterskeutbildningen på Campus Risbergska i Örebro examen.

Men eleven ”Eva” kommer inte att vara på plats, säger hon i sitt vardagsrum.

Hon orkar inte.

”Eva” såg sina tre klasskamrater Elsa Teklay, 32, Salim Iskef, 28 och Niloofar, 44, dödas i klassrummet.

”Eva” räddades av att Salim hamnade över henne när Rickard Andersson sköt dem.

– Halva min kropp hamnade under Salim så idioten trodde att jag redan var död, säger hon.

– Jag visste inte vad jag skulle göra, jag var chockad. Men han kom inte så nära, annars hade han skjutit mig också. Han visste inte att jag levde. Han hade skjutit sex, sju skott redan. "

"Hon såg Rickard Andersson redan tidigare på dagen i lunchsalen.

– Vi satt och pratade om honom, undrade vem han var, och sa att han kanske skulle spela gitarr för oss eftersom han hade med sig ett gitarrfodral.

– Sedan började han röka. Jag har astma och bad honom sluta, men han sa inget utan fortsatte bara. Jag sa ”snälla gå härifrån. Du får inte röka här. Jag mår dåligt”. Han sa ingenting. Så vi åt upp fort och gick därifrån. När vi gick tillbaka till klassrummet följde han oss med blicken, säger hon.

”Eva” kommer inte vara på plats under examen trots att hon avslutat utbildningen.

– De andra har sagt hur mycket de vill att jag ska vara tillsammans med dem, vi har pratat om att hedra våra klasskamrater som gått bort, men jag orkar inte. Det är för jobbigt.

– Jag vill aldrig gå in i en skola igen. "

Mycket intressant läsning som man skulle vilja ha mer utav. Röker i matsalen? Planering, samling av ”mod”? Undra om ingen anställd såg att han rökte inomhus, luktar ju ganska mycket.
Citera
2025-05-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Med tanke på hans problematik så är det nog inget speciellt med att han isolerade sig totalt. Har man svårt för det sociala och dåligt självförtroende, så händer det lätt att man inte alls tar kontakt med andra på grund av rädslan och känslan av meningslöshet. Ens internetvanor kan då handla om att man har olika slaskkonton som används enbart för kunna läsa forum eller utnyttja vissa sociala mediers funktioner fullt ut. Finns nog tiotusentals i vårt samhälle som isolerar sig till olika grad och har ingen vidare internetnärvaro.

De generaliserar enormt. Blir man mördare för att man är blyg???
Man skjuter inte ihjäl människor för att man är folkskygg, eller lite blyg
Inte heller arbetslöshet, eller problem men inlärning i skolan, skapar en mördare
Det måste finnas enorma mängder av hat. I gigantiska mängder och mer därtill, riktigt hat.
För att man ska ens få tanken på att döda
Så frågan är var ifrån allt hat kommer och varför döda personer han inte ens kände?
Det borde man ta en närmare titt på, tycker jag
Citera
2025-05-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Mycket intressant läsning som man skulle vilja ha mer utav. Röker i matsalen? Planering, samling av ”mod”? Undra om ingen anställd såg att han rökte inomhus, luktar ju ganska mycket.

Ja jag tyckte detsamma, känns ju som ett sätt att visa att han inte brydde sig, även vid tillsägelse. Man undrar ju lite vilken tid detta var, satt han i matsalen med sin packning? Var detta innan han låste in sig på toaletten tro?
Citera
2025-05-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
De generaliserar enormt. Blir man mördare för att man är blyg???
Man skjuter inte ihjäl människor för att man är folkskygg, eller lite blyg
Inte heller arbetslöshet, eller problem men inlärning i skolan, skapar en mördare
Det måste finnas enorma mängder av hat. I gigantiska mängder och mer därtill, riktigt hat.
För att man ska ens få tanken på att döda
Så frågan är var ifrån allt hat kommer och varför döda personer han inte ens kände?
Det borde man ta en närmare titt på, tycker jag

Ingen har påstått att man blir mördare bara för att man är lite blyg. Hatet har byggts upp när man förväntas fungera som en normal individ trots att man sen tonåren ständigt misslyckats med det mest fundamentala som arbetsliv, utbildning, sociala relationer och hobbyer. När detta pågår i många år kommer det att påverka psyket negativt och för vissa leder det till att man tappar vettet totalt.
Citera
2025-05-27, 14:57
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Var köpte han sitt amfetamin? Det måste väl varit Internet? Eller hade han en irl-kran? Det skulle isf vara väldigt intressant att höra från honom.

Han hade väl flera diagnoser och antagligen utskrivet via läkare?

Jag har åtminstone inte sett polisen hävda att han hade amfetamin olagligt, bara att han hade det.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl

Ärligt talat undrar jag om det verkligen var Rickard? Ögonvittnen är inte alltid 100% tillförlitliga och det låter minst sagt udda att dra till sig uppmärksamhet. Å andra sidan kanske det var poängen - att utmana ödet, se om han blev utkastad / stoppad...
Senast redigerad av moralhora 2025-05-27 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in