https://www.expressen.se/nyheter/sve...-doende-salim/
"I dag tar eleverna på undersköterskeutbildningen på Campus Risbergska i Örebro examen.
Men eleven ”Eva” kommer inte att vara på plats, säger hon i sitt vardagsrum.
Hon orkar inte.
”Eva” såg sina tre klasskamrater Elsa Teklay, 32, Salim Iskef, 28 och Niloofar, 44, dödas i klassrummet.
”Eva” räddades av att Salim hamnade över henne när Rickard Andersson sköt dem.
– Halva min kropp hamnade under Salim så idioten trodde att jag redan var död, säger hon.
– Jag visste inte vad jag skulle göra, jag var chockad. Men han kom inte så nära, annars hade han skjutit mig också. Han visste inte att jag levde. Han hade skjutit sex, sju skott redan. "
"Hon såg Rickard Andersson redan tidigare på dagen i lunchsalen.
– Vi satt och pratade om honom, undrade vem han var, och sa att han kanske skulle spela gitarr för oss eftersom han hade med sig ett gitarrfodral.
– Sedan började han röka. Jag har astma och bad honom sluta, men han sa inget utan fortsatte bara. Jag sa ”snälla gå härifrån. Du får inte röka här. Jag mår dåligt”. Han sa ingenting. Så vi åt upp fort och gick därifrån. När vi gick tillbaka till klassrummet följde han oss med blicken, säger hon.
”Eva” kommer inte vara på plats under examen trots att hon avslutat utbildningen.
– De andra har sagt hur mycket de vill att jag ska vara tillsammans med dem, vi har pratat om att hedra våra klasskamrater som gått bort, men jag orkar inte. Det är för jobbigt.
– Jag vill aldrig gå in i en skola igen. "