2025-02-15, 03:03
Medlem
Flera av offren va ju Muslimer.

Kamar
Bassam
Ali
Selma

Finns även två till som med stor sannolikhet va Muslimer (Niloofar och Aziza) men är inte säker.

Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jasså vilka då?
Har du fel så kommer det bli pinsamt för dig.
Citera
2025-02-15, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Inte alls svårt fatta varför han var på skolan flera timmar innan massakern. Med stor sannolikhet rekade han, gjorde en mental lista över de han helst ville skjuta. Njöt av situationen, kände sig mäktig, han visste något ingen annan visste, snart skulle de sluta ignorera honom och sluta leva sina äckliga liv. Telefonen praktisk om någon tittade eller såg ut vilja fråga t.ex. "letar du efter ett klassrum, vilket isf, jag kan visa". Tror också han tvekade, ont och gott slogs i honom dessa timmar, om det goda segrat hade han lämnat. Att han var på skolan ett par veckor innan var nog test hur han smälte in, om gitarrfodralet funkade eller tilldrog sig oönskat intresse, memorera planlösning, span lämpliga offer, och genomgång av sin plan. Att han setts i en kyrka med gitarrfodralet var nog träning vistas bland folk, ev. beväpnad, och kanske ett uttryck för en ambivalens, att han önskade bli räddad från sina onda tankar. Sålde vapenskåpet för det behövdes ej längre och behövde pengar. Tror han ringde spekulanten som blev utan för han hade anledning ringa en människa och han ville sköta bland det sista han gjorde rätt och riktigt.

Det du skriver låter helt irrationellt, men det låter också exakt som en hjärna fungerar i en krisreaktion. Du beskriver det så klockrent att jag blir orolig för ditt mående, hoppas du är okej kringkring!

Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Dumtolkning hoppas jag, tvivlar på om någon njuter innan självmord, däremot sägs ett visst lugn ofta infinna sig. Men vetskapen man ska leka gud och bestämma över vilka som dör och vilka som får leva kan nog ge en omnipotent känsla i ett sjukt sinne.

Det finns en njutning i lugnet.. ofta har man varit i en slags panik under en väldigt lång tid innan ett suicid så när lugnet infinner sig så blir det en väldigt behaglig känsla som man länge längtat efter.

Jag kan dock inte för mitt liv sätta ihop den känslan, den njutningen, med att han skulle "le stort" som vittnet beskrev att Rickard gjorde. Speciellt inte med tanke på hur monotont ansiktsuttryck han har på alla bilderna.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-15 kl. 03:12.
Citera
2025-02-15, 03:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vilket RA var medveten om då han var på plats. En vanlig skolskytt vill ha så många "bodycounts" som möjligt, men RA väntade i 5 timmar tills det blev lunchtid, varför?

Väntade han på någon speciell som inte kom förrän till lunch? Matteläraren?
Citera
2025-02-15, 03:18
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Väntade han på någon speciell som inte kom förrän till lunch? Matteläraren?
Det vet vi inte. Antingen så:
1. han väntade in en specifik person
2. han kom tidigt till skolan och satt och tvekade i 5 timmar

Tror ärligt talat att vi aldrig får reda på sanningen med tanke på vilka myndigheter som är inblandade i utredningen...
Citera
2025-02-15, 03:22
Medlem
Citat:
Jaså. Kände du honom personligen så du kan uttala dig om hans intelligens? Vill veta mer!
Plot twist: (För er vanliga äckliga svennebananer) så är autister oftast mer intelligenta än "vanliga" människor som du skulle kalla det. Tråkigt, när dina stereotypiska idéer inte går i lås va?

Har själv lite autistiska tendenser.

Autister kan vara alltifrån genier som blir raketforskare, till lågintelligenta totalt misslyckade personer som R.A.

Hans konstanta misslyckanden i skolan tyder på låg IQ.
Ja, jag vet, skolbetyg är inte alltid rättvist, skolmiljön kan vara obehaglig osv osv.
Men R.A. misslyckas vart han än var, oavsett om det var grundskola med "vanliga elever", särskola för autister eller komvux bland nyanlända flyktingar.
Han var korkad!
Citera
2025-02-15, 03:29
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Autister kan vara alltifrån genier som blir raketforskare, till lågintelligenta totalt misslyckade personer som R.A.

Ja, jag vet, skolbetyg är inte alltid rättvist, skolmiljön kan vara obehaglig osv osv.
Men R.A. misslyckas vart han än var, oavsett om det var grundskola med "vanliga elever", särskola för autister eller komvux bland nyanlända flyktingar.
Han var korkad!
När det gäller autister så handlar det om miljön de befinner sig i. Har inget med intelligens att göra.
Citera
2025-02-15, 05:06
Medlem
Om han nu va deprimerad så kan det försvåra inlärningen. Speciellt om man har hjärndimma vilket många får av depression, trauma, mobbning osv. Finns folk med normal IQ eller till och med högt IQ som misslyckas med skolan av diverse anledningar.

Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Han var korkad!
Citera
2025-02-15, 05:08
Medlem
https://www.blocket.se/annons/orebro/vapenskap_profsafe_s1500_150_uppfyller_krav_ss_349 2_/1208724569 länken till annonsen för vapenskåpet, är dock borttagen så går inte att se något tyvärr.
Citera
2025-02-15, 05:58
Medlem
Citat:
Jag undrar mycket om han funderat på att han satt sina kvarlevande (sin familj och släkt) i en riktigt dålig sits? Eller så struntade han bara i den punkten.

Kan vara så att han har begränsad uppfattning om vad det kommer att innebära för hans familj.
Han förstår kanske praktiska saker som att "jag måste packa mina saker i flyttlådor, så mina föräldrar slipper det besväret när jag är borta" , men kan kanske inte sätta sig in deras känslor och hur det kommer att påverka deras liv i övrigt?
Citera
2025-02-15, 06:31
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giftpilz
Kan ni konkretisera denna känsla på något vis så att exempelvis jag skulle kunna förstå hur ni kommit fram till detta.

Det är en vänligt menad fråga.

Ja, jag tror.. det är bara en känsla som sagt.. att anledningen till att han traskat runt med sitt gitarrfodral i kyrkan osv före dådet samt gått runt i skolan och även kommit 5 timmar tidigare.. är att han tröstat sig med att han kan göra detta om han vill. Han har nog känt lite makt de här gångerna. Men att gå från tanke till handling är inte lätt och det har kanske blivit många sådana promenader med gitarrfodralet. Efteråt tankar på att han måste komma till skott.. usch vilket uttryck i sammanhanget...

Den dagen det hände tror jag också att han samlade mod och styrka och försökte att frammana rätt känslor för att klara av det. Det tog 5 timmar.
Citera
2025-02-15, 06:32
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Är det någon som har någon som helst information om hans föräldrar? Var jobbade de innan pension? Har hans mamma eller pappa autism eller någon annan diagnos/personlighetsdrag som någon känner till? Det är inte för att hänga ut dem, utan bara för att förstå lite bättre. Jag tänker att om man som förälder själv brottas med en diagnos eller någon form av psykiska besvär, blir det ännu svårare att ta hand om eller pusha på en psykiskt sjuk son som deras.

Eller kan det vara så enkelt att Rickard har motsatt sig den hjälp som erbjudits? Kommer vi att få reda på vilka droger han hade i kroppen? (Speciellt viktigt för att bilda sig en uppfattning.) Var han helt nykter, är han ju ruskigt störd.

Jag tror fortfarande att de har gjort allt de kan för Rickard! Det måste vara en extremt påfrestande situation för dem just nu.
Citera
2025-02-15, 06:56
Medlem
Dagen innan verkar en dom ha kommit gällande en knivskuren i Hallsberg med invandrare inblandade

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/20-aring-doms-efter-knivattacken-pa-alleskolan-i-hallsberg

Citat:
Det var i november 2024 som 20-åringen kom till Alléskolan. Enligt uppgifter i utredningen hade ett skämt om stora näsor missuppfattats av mannens flickvän, vilket gjorde 20-åringen upprörd.

Dagen efter åkte mannen till skolan, när han kom dit uppstod någon form av bråk med cirka tio personer inblandade. Det slutade med att 20-åringen högg två män som går på skolan.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larm-om-brak-vid-skola-i-hallsberg/
Publicerad 7 nov 2024 kl 12.10

Citat:
Polisen larmades till skolan klockan 11.46.

– Vi larmas till skolan med anledning av ett bråk och anträffar två skadade personer som har avförts med ambulans till sjukhus, säger Evelina Åström, presstalesperson polisregion Bergslagen.

Rickard var uppenbart inbjuden på studentfirande och kan således ha känt gymnasieelever åtminstone på avstånd utan att interagera med dem. Nu ser det inte ut som samma skola och är långsökt men fallet kan ha varit en trigger
/inspiration. Den andra skolan har profil av att ha klasser för elever med autism och asperger, är på 25 000 kvm och kallas campus också. 1500 elever. Bråk med tiotalet personer och ingen vågade vittna sen alternativt är kriminella och ämnade att hämnas. Skolan i inrymdes.

Dock kanske Rickards kyrkobesök tyder på att han var i kris/sökande efter att ha förlorat någon.

Flashbacktråden är inte så informativ. (FB) Hallsberg: Knivdåd på skola - två skadade (2024-11-07)
Inlägg i tråden diskuterar Columbine
(FB) Hallsberg: Knivdåd på skola - två skadade (2024-11-07)

Dylan Klebold hade vagt vissa likheter med Rickard som ung. Men de var två gärningsmän.
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-15 kl. 07:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in