Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Min huvudpoäng var att det knappt behövs någon brottsprovokation för att gäddorna ska göra sig skyldiga till vad som idag motsvarar sexuellt ofredande av barn. Tittar man på chattarna så sker detta så gott som alltid innan fiskaren, i vissa fall, blir pådrivande. Kan detta "ofredande" kriminaliseras så behövs ingen fortsatt brottsprovokation och man slipper de rättsfilosofiska problem det medför.
Men hur ska man operationalisera "sökande efter barn" i en lagtext utan att tolkningsutrymmet blir för stort och rättsosäkert?
Alright, jag förstår hur du tänker. Men då hamnar ofredandet i fokus och dessvärre kommer vi nog inte runt de rättsfilosofiska problemen:
Ett ofredande torde alltid behöva rikta sig mot en annan, specifik (och verklig) person till skillnad från min idé om hur "sökandebrottet" utformas. En polis i andra änden duger inte. Att en fiskande polis ska betraktas som brottsoffer framstår som märkligt.
Återstår då sexuellt ofredande mot
vad man tror är ett barn och då är vi tillbaka i de principiella invändningar jag anförde i mitt förra inlägg.
Hursomhelst kommer brottsprovokation att vara en faktor att ta hänsyn till när poliser fiskar. Förr eller senare lär den diskussionen dyka upp i ett enskilt fall, om inte annat lyft av försvarsadvokaten.
"Den som söker barn under femton år i syfte att begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 4, 5, 6, 8 eller 10 §, döms för [brott] till [straff]". Kanske något i den stilen när det gäller att operationalisera. Koncist och konkret.
Ett ord som "söka" är ju väldigt brett i sin betydelse och lämnar utrymme för tolkning, visst, men i kombination med det tydliga syftet att begå våldtäkt mot barn eller annat sexualbrott borde brottsbeskrivningen vara tillräckligt avgränsad för att tillgodose rättssäkerhetskrav.
Med "barn" avses då vilket barn som helst, inget krav på brottsoffer. Med "barn" avses alltså barn i största allmänhet, så att den som i ett konkret sammanhang visar att hen söker efter barn under 15 år i sexualbrottssyfte begår brottet.
Sedan får regeringen i propositionen lägga ut texten om den närmare straffrättsliga innebörden av "söker". Jag utvecklar ämnet här:
(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg & Sara Nilsson jagar män som vill utnyttja barn sexuellt