en oskyldig person flyr inte. En oskyldig lämnar över sig direkt och visar upp bevis för att vara oskyldig. Nä den där människan och hennes jävla tyck synd om mig förtjänar att ruttna i en ytterst liten cell på hinseberg. Alternativt att göra en dna analys och kasta ut henne till det landet som hon har mest dna ifrån så slipper vi det problemet.
nu får man väl akta sig så att hon inte får en flipp och ska jaga en med köttyxa, eller sparka ännu någon 12 åring i huvudet och hävda "jag är inte våldsam, jag är dömd för massvis med våldsbrott, rån, narkotika men jag är inte våldsam och jag knarkar inte"
FAQ - vanliga frågor:
Kort bakgrund:
Två homosexuella och samboende män i 60-årsåldern hittades döda i sin villa i Piteå. En granne hittade dem efter att ha undrat varför uppfarten inte hade skottats på flera dagar. Polisen inledde en mordutredning och drygt 10 timmar senare grips en 33-årig man (MGM 1), på sannolika skäl misstänkt för morden. Mannen har en lång historik av psykisk ohälsa och brottslighet. Ingen känd koppling mellan BO och MGM 1. En dryg vecka senare blir ytterligare två personer misstänkta för inblandning i morden, varav den ena har häktats (MGM 2) och den andra är häktad i sin utevaro (MGM 3). Samtliga 3 MGM är bekanta med varandra.
Vilka är misstänkta?
MGM 1: Den först häktade:
- 33 år
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- Bor i Piteå
- Lång historik av narkotika, kriminalitet, utåtagerande beteende och psykoser.
MGM 2: Häktad 6 dagar efter MGM 1:
- 39 år
-Em*nuel M*thiesen
- Bor i Öjebyn, Piteå
- Lång historik av narkotika och kriminalitet
MGM 3: Häktad i sin utevaro:
- 31 år
- Ch*nia Lun*gren
- Häktad i sin frånvaro. Gripen av spansk polis i i Spanien den 13 feb.
- Brottslig bana ända sedan åtminstone 2014. Våld, stölder, rån, narkotika, drogutlösta psykoser m.m.
Samtliga 3 misstänkta är "misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd"
När förväntas FUP (förundersökningsprotokollet) vara klart?
En mordutredning tar lång tid. Förutsatt att de häktade är de som kommer att åtalas kan man räkna med ett åtal/FUP någon gång i maj-juli 2025.
Vad var motivet till morden?
Motivet till morden är fortfarande okänt och utreds av polisen. Åklagaren har sagt att de har en bild av vad som hänt, men inget tydligt motiv. I tråden nämns obekräftade rykten/spekulationer om att MGM velat konfrontera BO på grund av påstådda övergrepp mot en 12-åring. Sanningshalten kring detta är osäker.
Detta styrks dock av att Ch*nia på sociala medier (Facebook och Flashback) uppger detta som motiv. Hon förnekar dock mord- och mordplaner - samt hävdar att hon inte var kvar när BO mördades.
Hur genomfördes morden?
De två kropparna hittades i brottsoffrens villa, i sovrummet. En hittades i sängen och den andre på golvet. Enligt åklagaren fanns "stickande, skärande våld på bägge brottsoffren". Ett avbrutet knivskaft har hittats i trappan upp till sovrummet.
Hur kom man MGM 1 på spåren?
Enligt åklagaren var det vittnesuppgifter som ledde fram till att man kunde gripa honom. Det är olika vittnen, både grannar och andra personer.
När mördades BO?
Enligt åklagaren mördades BO någon gång mellan onsdag 29 januari och fredag 31 januari.
En granne säger att han senast såg det ene BO onsdag kväll. Kropparna hittades fredag kväll.
Finns det någon känd koppling mellan de misstänkta och de avlidna?
Nej. Enligt åklagaren finns ingen känd koppling mellan den först gripne 33-åringen och de mördade männen. Det har spekulerats om att ett av offren tidigare kan ha varit god man eller förvaltare åt den misstänkte, men detta har motbevisats med hänvisning till en Piteå-kvinna i 75-årsåldern som var förvaltare till Jonathan och sedan avsade sig förvaltarskapet strax innan morden.
Hur långt är det mellan BO och MGM1 bostäder?
De ligger i helt olika stadsdelar, ca 4,5-5 km med bil och drygt 3,2 km fågelvägen
Relationen mellan de tre MGM
Enligt åklagaren känner de tre personerna varandra.
Vilket straff kan de(n) misstänkte förvänta sig om de döms?
Med tanke på den MGM 1:s historik av psykisk ohälsa och psykiatrisk tvångsvård, är rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning det mest troliga straffet. Annars är fängelse på livstid det näst mest troliga.
Även MGM 2 och MGM 3 har bevisade psykiatriska problem, med bland annat psykoser och liknande. Här är Greven emellertid inte lika säker på att det blir vård, utan ser fängelse som en mer trolig påföljd.
Tidslinje
Uppdaterad: 15 februari 2025
Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Söndag 26 januari: Den först misstänkte mannen hotade att döda sin förvaltare (som bor i Göteborg). Notera att förvaltaren inte är någon av brottsoffren i detta fall.
Onsdag 29 januari: En granne pratar med en av männen som höll på att packa bilen för att åka till återvinningen. Allt var som vanligt. En granne säger att han såg den ene BO senast onsdag kväll.
Torsdag 30 januari: Sent på kvällen får polisen in ett larm om en allvarlig störning i ett av fastighetsbolaget Trumbäckens lägenhetshus i Piteå. MGM 1 bankade med hammare på två lägenhetsdörrar.
Fredag 31 januari:
- En granne reagerar på att uppfarten till männens gård inte var skottad.
- Grannen gick över till männen och fick pulsa i snön.
- Grannen ringde och knackade på dörren, men fick ingen respons.
- Dörren var olåst.
- Grannen gick in och fann de döda männen på övervåningen, en i sängen och en på golvet. Det fanns spår av våld. Ett avbrutet knivskaft låg på ett av trappstegen.
- Polis larmas till villan vid 20-tiden.
- Polisen spärrar av adressen.
- Drönare flyger över området och utredningsåtgärder genomförs.
Lördag 1 februari:
- Tidigt på morgonen anhålls MGM 1 i sin frånvaro.
- Strax före kl 9.00 grips MGM 1.
- Ett kort inledande förhör hålls, vartefter anhållandet verkställs.
- Brottsmisstanken: På sannolika skäl misstänkt för två fall av mord.
- Mannen nekar till brott.
- MGM 1 sitter frihetsberövad i arresten i Luleå.
- På eftermiddagen hålls ytterligare ett förhör med mannen.
- Ingen känd relation mellan BO och MGM 1.
- Åklagaren säger att vittnesuppgifter låg bakom gripandet.
Söndag 2 februari:
- Åklagaren uppger att misstankarna stärkts mot MGM 1.
- Åklagaren säger sig ha en bild om vad som har hänt, men vet inget om motiv.
- Polisen genomför dörrknackningar och "ganska många förhör".
- Polisens avspärrningar finns kvar runt huset.
- Polisen tror sig veta när männen blev mördade.
Måndag 3 februari:
- Polisen fortsätter att utreda om MGM och BO kände varandra, men kan inte utesluta att det inte finns någon koppling.
- Ytterligare ett förhör har hållits med MGM 1. Han förnekar brott.
- Polisen fortsätter att utreda eventuell motivbild.
- MGM 2 dyker aldrig upp till sitt arbetspass som personlig assistent
Tisdag 4 februari:
- MGM 1 häktas på sannolika skäl misstänkt för två mord. Han nekar till brott.
- Tingsrätten beslutade att inhämta en personutredning från Kriminalvården.
- MGM 1:s advokat anser att bevisningen inte når upp till häktning på sannolika skäl.
- MGM 2 och MGM 3 anhålls i sin frånvaro.
- MGM 2 (Em*nuel) skriver sms till Piteå kommun där han ber om ursäkt för att han inte kom till jobbet och skriver att han är inlagd på sjukhus; "Jag kommer inte kunna jobba den här veckan åtminstone." Han skriver även "Jag vill såklart också träffas och prata om framtiden så fort som möjligt".
Torsdag 6 februari:
- MGM 2 frihetsberövas och förs till arresten i Solna.
- MGM 2 greps på Arlanda, enligt AB.
Lördag 8 februari:
- Åklagaren uppger att ytterligare två personer nu är misstänkta i ärendet.
- De är misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd med den redan häktade personen.
- Det finns ännu inget känt motiv till dådet.
Söndag 9 februari:
- Åklagaren begär MGM 2 och MGM 3 häktade.
Måndag 10 februari:
- MGM 2 häktas med fulla restriktioner.
- MGM 2 förnekar brott.
- MGM 3 häktas i sin frånvaro, är på rymmen och efterlyst av polis.
- Åklagaren vet inte var MGM 3 (kvinnan) befinner sig.
- Kommunen avslutar MGM 2:s anställning. "Em*nuel kom ej till bokat möte. Avslutas som vikarie inom pers ass idag. Vi har haft kontakt med polisen som ställt frågor om honom".
Onsdag 12 februari:
- MGM 1:s advokat avsäger sig uppdraget och hänvisar till "advokatetiska skäl".
- MGM 3 skriver ett långt inlägg på Facebook där hon förnekar mord och mordplaner, men erkänner att de misstänkta var hemma hos BO för att pressa dem på pengar och ursäkt för att MGM 2 ska ha blivit sexuellt utnyttjad som barn.
- MGM 3 uppger i inlägget att hon kommer återvända till Luleå frivillig innan helgen.
Torsdag 13 februari:
- MGM 3 (Ch*nia) grips av spansk polis i Spanien, efter att åklagaren utfärdat en europeisk arresteringsorder.
- Det är oklart om kvinnan greps på väg till Sverige.
- En process har inletts om att få henne överlämnad till Sverige, vilket ta cirka 7-10 dagar enligt åklagaren.
- Hon är ännu inte hörd av svensk polis
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 15 februari 2025
Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.
Misstänkt 1
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- 33 år
- Furun*sv*gen79
- Ej någon bil registrerad på sig
- Jonath*n Jok* på Facebook.
- https://www.facebook.com/profile.php?id=61550575467628
- MGM andra profil på fb: https://www.facebook.com/share/15rz9eziaY/
Psykisk ohälsa:
- Har under lång tid lidit av psykisk ohälsa och narkotikamissbruk.
- MGM har haft psykiatrisk tvångsvård sedan åtminstone 2018, både sluten och öppen, prövats 10 ggr.
- Hans insjuknanden ska enligt psykiatrin ha varit återkommande och haft inslag av hotfulla och aggressiva beteenden.
- I ena domen mot J som finns länkad i tråden (B 897-22) så erkänner en skötare i domstolen att J har uttryckt att han är "orolig för att han skulle göra "något". Ändå tar det flera timmar innan psykiatrin agerar och J hinner misshandla en kille på avdelningen.
- I domen så sent som 2024-05-02, (kastat ett bord i väggen på sjukhuset):
"...han genomgår behandling och programverksamhet hos psykiatrin och
socialtjänsten ... Under dessa förutsättningar bedömer tingsrätten att det saknas särskild
anledning att befara att han kommer att begå nya brott."
Tidigare brottslighet:
- Förekommer sedan tidigare under nio avsnitt i belastningsregistret, bland annat för våldsbrott och narkotikabrott.
- Vissa av de tidigare brotten som han dömts för ska ha han enligt egen utsago inte haft minnesbilder av eftersom han varit kraftigt medicinerad.
- För några år sedan dömdes han till sex månaders fängelse.
- Tidigare domar mot MGM (missbruk, psykisk ohälsa m.m):
https://easyupload.io/m/0zgnbm
(Credd: vond)
Har haft olika förvaltare:
- På grund av psykisk ohälsa och dålig kontroll på sin ekonomi har MGM 1 blivit satt under förvaltarskap
- Under sex år var en Piteåkvinna i 75-årsåldern förvaltare åt mannen.
- Kvinnan skriver i ett utlåtande i en personutredning daterad februari 2024 att mannen "är medicinerad, men upplevs fortfarande som oförändrat psykiskt sjuk och inte mottaglig för insatser via frivården. Han nekar till missbruk, men jag känner tvivel kring om han är drogfri. Han upplevs instabil, hör röster och får vredesutbrott".
- Enligt kvinnan har han dock aldrig hotat henne. "Vi har haft ett gott samarbete".
MGM 1 får ny förvaltare 1 jan 2025:
- Från 1 januari tog en man i 75-årsåldern från södra Sverige över förvaltarskapet
- 26 januari, bara ett par dagar för morden i Piteå, hotade MGM 1 att döda förvaltaren. Detta var i samband med att han nekades pengar till en mikrofon.
- "Du ska göra som jag säger din dryga gubbjävel. Jag kommer och hälsar på dig eller så skickar jag någon och det är bara några telefonsamtal bort. Tror du mig inte", sade mannen i ett telefonsamtal till förvaltaren.
Övriga vittnesmål om MGM 1:
"För ca 4 år sedan kom vederbörande fram till mig när jag stod och lossade gods på ett äldreboende i stan. Har frågade om han fick rappa för mig, pratade med "orten-brytning" fast han ju är helsvensk
Jag avskyr rap så jag svarade att det jag klarade mig utan. Då svarade han att "då rappar jag för dig ändå" varpå han började köra på om braj, utanförskap och den ständiga övervakningen av polisen." (Mistermartin)
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106