2025-02-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
När du får skuldsanering betalas inte skulderna rakt av av KF. Utan den du är skyldig pengar, privat eller företag, måste ansöka om att få skulden reglerad först. Först då betalas skulden av KF. Dessutom måste du leva med existensminimum i 5 år.

Är man osäker på vad som gäller är det bästa att tala med KF. De är oftast bra att ha att göra med om man inte försöker bluffa dem.

KFM löser inga skulder på ett bräde vid inledningen av skuldsanering. De samlar pengarna de tar från dig enligt betalningsplanen och fördelar dessa till fordringsägarna en gång per år om jag minns rätt.
Citera
2025-02-13, 20:35
Medlem
Citat:
Låter bra!

Min skuldsanering går ut i april 2025 och i förra månaden fick jag en teleräkning från ett kreditföretag från 1990! Jag slängde den såklart men skrev till KF och frågade om det var lagligt att ligga och ruva på en skuld så länge. Och ja, i princip kan en en räkning ligga och gro hur länge som helst. Man vill ju inte att den räkningen ska dimpa in när skuldavskrivningen just avslutats. Avskrivs allt efter 5 år är det bra.

Under förutsättning att den skulden ingår i din sanering ja.
Citera
2025-02-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
KFM löser inga skulder på ett bräde vid inledningen av skuldsanering. De samlar pengarna de tar från dig enligt betalningsplanen och fördelar dessa till fordringsägarna en gång per år om jag minns rätt.

Kan nog vara så. Sista året har jag fått betala 3000 i månaden till KF. Vart dessa pengar gått är väl till statliga skulder i första hand kan man tänka.
Citera
2025-02-13, 20:44
Medlem
Citat:
Är inte teleräkning en konsumentfodran med preskriptionstid på 3 år så vet jag inte vad som är det. Eller vad syftade du på för räkningar som det inte skulle gälla för?

Den teleräkning det gällde har ju vandrat omkring på alla olika kreditföretag i över 30 år. Min fråga till KF gällde om det var lagligt att kräva in en skuld som var så gammal och om det var en bluff. Detta svar fick jag:

"Vi kan inte svara på om ärendet är en bluff eller inte, men det är fullt möjligt för en skuld att ligga kvar hos sökanden i många, många år".
Citera
2025-02-13, 20:46
Medlem
Citat:
Kan nog vara så. Sista året har jag fått betala 3000 i månaden till KF. Vart dessa pengar gått är väl till statliga skulder i första hand kan man tänka.

De lär nog vara prioriterade ja. Undrar om staten ens går med på nedskrivning vid skuldsanering. Förmodligen gör de väl inte det utan tar vad de ska ha fullt ut och alla andra oprioriterade få skriva ner rejält och dela på smulorna som blir över.
Citera
2025-02-13, 20:50
Medlem
Citat:
Den teleräkning det gällde har ju vandrat omkring på alla olika kreditföretag i över 30 år. Min fråga till KF gällde om det var lagligt att kräva in en skuld som var så gammal och om det var en bluff. Detta svar fick jag:

"Vi kan inte svara på om ärendet är en bluff eller inte, men det är fullt möjligt för en skuld att ligga kvar hos sökanden i många, många år".

Lagligt ja, möjligt nja. Krävs ju att de kan bevisa att du blivit påmind om skulden minst en gång vart 3e år sedan 1990 för att den inte ska vara preskriberad, annars är det ju bara att bestrida.

Men visst, det är väl bara att skicka ut 35 år senare på chans, alltid är väl nån korkad nog och betalar.
Citera
2025-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Lagligt ja, möjligt nja. Krävs ju att de kan bevisa att du blivit påmind om skulden minst en gång vart 3e år sedan 1990 för att den inte ska vara preskriberad, annars är det ju bara att bestrida.

Men visst, det är väl bara att skicka ut 35 år senare på chans, alltid är väl nån korkad nog och betalar.

1 gång har de hört av sig. Jag visste inte ens om den skulden. Under alla år som jag haft Intrum justitia efter mig har jag aldrig hört av den skulden. Och det gangsterföretaget borde ju haft koll.
Citera
2025-02-13, 21:11
Medlem
Citat:
1 gång har de hört av sig. Jag visste inte ens om den skulden. Under alla år som jag haft Intrum justitia efter mig har jag aldrig hört av den skulden. Och det gangsterföretaget borde ju haft koll.

Den kanske ingick i någon skuldportfölj intrum köpt upp på senare år.
Citera
2025-02-14, 17:55
Medlem
Får du återbäring,så tar kfm den utan anmodan.spelar ingen roll va som är sagt innan.
så räkna inte med den.
jag vet
Citera
2025-02-14, 18:38
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perkelekakka
Får du återbäring,så tar kfm den utan anmodan.spelar ingen roll va som är sagt innan.
så räkna inte med den.
jag vet

Uppenbarligen vet du ingenting. Vid skuldsanering tar inte fogden någonting.
Citera
2025-02-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Korrekt, så fort skusanenheten tar över ärendet så har inte KFM något mer att tillägga i saken,
Citera
2025-03-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Jag ber om ursäkt.Jag hade fel.
Det jag va inne på va i "inledande skuldsanering"
i det skedet
Då drar kfm ev skatteåtervining.
Min fråga till er experter skall man "ompröva"om man får tex bonus
vi säger 15000 kr?
mvh PK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto